Gas til spritteren
Fra : Bulder Basse

Dato : 23-08-04 12:33

Hejsa
Vi har allestundes brugt Trangia's spritkogesæt, og det fungerer bare, men
nu har en fortalt mig at det er godt at købe et gasaggregat til kogesættet.
Er der nogen af jer der har erfaringer med Trangia's gas tilbehør?
Tak
BB

Fra : TG4600

Dato : 24-08-04 06:47

"Bulder Basse" <slet@slet.dk> wrote in message
> [...]
kogesættet.
> Er der nogen af jer der har erfaringer med Trangia's gas tilbehør?

Jeps, jeg har selv brugt gas i Trangia'en aggregatet kan købes hos "enhver"
Trangia-forhandler, jeg kan ikke huske prisniveauet. Mine erfaringer med
brug er at det er fint fordi det er rent (ingen sod), kan nemt reguleres, er
nem at tænde - men det er et problem hvis temperaturen er lav, gas-dåsen
bliver afkølet under brug, trykket falder og dermed effekten. Og desværre er
det mest på den kølige tid af døgnet, norgen og aften, at man bruger sin
Trangia. Jeg har prøvet at sidde på en efterårstur og kæmpe for at maden
varmet. Hvis det bare er vand der skal opvarmes, kan det klares ved at dyppe
gasdåsen i det varme vand i gryden. Men den løsning er knap så lækker hvis
der er forloren skildpadde eller havregrød i gryden

Jeg kan ikke huske hvor meget gas vi brugte, men hvis du regner med at 100
gram gas erstatter 1 dl sprit, er det nok ikke helt skævt.

Jeg er siden gået over til benzin-brænder i min Trangia, det kræver lidt
håndelag at sidde og rode benzin - overtryk - og åben ild, men effekten er
til gengæld stor - en liter vand koges på få minutter.

God fornøjelse.

Fra : Bulder Basse

Dato : 24-08-04 09:53

Tak for svar.
Benzin? Det lyder vildt, er det den her model du har?
http://www.spejdersport.dk/templates/Product_big.asp?ProductGuid=417356
BB

"> >