Havtorn ??
Fra : Harry Lund

Dato : 22-08-04 18:54

Formange år siden erfarede jeg, at man i DDR dyrkede Havtorn og lavede
marmelade af frugterne.
Lige før så jeg på svendsk tv, at sveriges eneste 2 stjenede restaurant
serverede havtorngele, smukt sat op.
Og i nærheden af min bolig har vi havtorn med dets gule bær, men jeg tør
ikke bruge dem.
Er der nogen der ved, hvordan de skal behandles for ikke at være giftige.
Venligst Harry

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-08-04 07:02

Harry Lund skrev:

> Er der nogen der ved, hvordan de skal behandles for ikke at
> være giftige.

Se <http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=14990>,
som har flere opskrifter hvori indgår havtorn.

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-08-04 17:43

Den Sun, 22 Aug 2004 19:54:09 +0200, skrev Harry Lund:

> [...]
>ikke bruge dem.
>Er der nogen der ved, hvordan de skal behandles for ikke at være giftige.

Jeg har aldrig hørt at havtorn skulle være giftig. har lavet snaps på
havtorn flere gange. Den er lidt syrlig, men meget delikat.

Både blomster i maj og bær i september kan bruges, men jeg har kun
prøvet med bær. Dæk dem med Brøndums eller vodka og lad dem trække i
2-3 måneder. Filtrer og fortynd efter smag. Vinder ved
langtidslagring.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Harry Lund

Dato : 24-08-04 13:08

Tak til Klaus og Kurt.
Giftige??? Jeg vidste det ikke, men er meget forsigtig når det gælder
produkter ude fra naturen.
D.V.S. Jeg kan roligt gå igang med at lave marmelade, snaps eller lign. uden
at forgifte hele familien )