Garantibevis ligegyldigt ved reparation in~
Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 21-08-04 19:28

Har fået fortalt, at det skulle være lige meget om man har
garantibeviset på sin mobiltelefon, hvis man skal have den repareret
inden for garantiperioden...
Efter sigende skulle reparatøren kunne se i telefonen, hvor gammel den
er, og om den stadig er indbefattet af garantien, og derfor er det
unødvændigt med kvittering på telefonen...
Er det sandt? Skal man slet ikke kunne bevise at man har købt telefonen
eller noget andet?
Synes det lyder lidt underligt... og hvad hvis man så opdaterer
telefonens software? Bliver garantien så længere eller hvad :S
På forhånd tak.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 21-08-04 20:20

de kan se produktions datoen i mærket med IMEI nummeret, men de fleste skal
sende en kopi af købskvittering til leverandøren for at få penge for en
garanti rep

Michael Frandsen
slet SUPER fra min mail adresse

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-08-04 20:26

> [...]
> Synes det lyder lidt underligt... og hvad hvis man så opdaterer
> telefonens software? Bliver garantien så længere eller hvad :S

Ja det er rigtigt, sådan kunne teleservice i hvertfald godt...

Ifl. serienummeret på telefonen kan man så se produktionsdatoen, og så er
der ikke nogen problemer med at få det laves op til de 2 år. men hvis man så
er over de 2 år, og man har købt den fx. 5 måneder efter produktionsdatoen,
skal de selvfølgelig se kviteringen. for garantien gælder self. fra
købsdatoen.

Men der er højt sansynligt flere forhandlere der kræver købsbevis´et. men
hvis man indlevere direkte til servicecenter, så burde der ikke være noget
problem.

Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 21-08-04 22:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Ja det er rigtigt, sådan kunne teleservice i hvertfald godt...
Er det noget du selv har prøvet? Og hvor var det henne?

> [...]
> er over de 2 år, og man har købt den fx. 5 måneder efter produktionsdatoen,
> skal de selvfølgelig se kviteringen. for garantien gælder self. fra
Jeg går ud fra at du mener produktionsdatoen og ikke købsdatoen?

> Men der er højt sansynligt flere forhandlere der kræver købsbevis´et. men
> hvis man indlevere direkte til servicecenter, så burde der ikke være noget
> problem.

Mange tak skal du have for svaret!

Fra : Leif Neland

Dato : 22-08-04 06:44

> Jeg går ud fra at du mener produktionsdatoen og ikke købsdatoen?

Det kan jeg ikke tro han mener.
Det kommer da ikke mig ved hvor længe forhandleren har haft den liggende på
lager. Det er jo ikke agurker med en sidste salgsdato vi taler om.

Leif

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-08-04 10:23

On Sun, 22 Aug 2004 07:44:27 +0200, "Leif Neland" <leifn@neland.dk>
wrote:

>Det kan jeg ikke tro han mener.
>Det kommer da ikke mig ved hvor længe forhandleren har haft den liggende på
>lager. Det er jo ikke agurker med en sidste salgsdato vi taler om.

Ifølge købeloven er det _købsdatoen_ der er afgørende. Herom hersker
absolut ingen tvivl.

/Knud

Fra : JMo.

Dato : 22-08-04 14:12

Knud Berggreen wrote:

> Ifølge købeloven er det _købsdatoen_ der er afgørende. Herom hersker
> absolut ingen tvivl.

- når vi tale den lovfæstede *reklamationsret*.

Det er vigtigt at skelne mellem den reklamationsret som /forhandleren/ skal
yde, jfr købeloven, og den producentgaramti producenten yder.

Producentgarantien løber fra produktionsdato og et bestemt antal måneder
(afhænger af producenten), hvor reklamationsretten gælder fra købsdatoen.

Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 22-08-04 19:34

"JMo." <ns_sf012@mohr.cx.invalid> wrote in message

> [...]

Ja, jeg ved selvfølgelig godt, at det er købsdatoen er der gældende, men
problemet er jo at kvitteringen er væk, og købsdatoen derfor ikke
kendes... men det vides jo med sikkerhed, at der i hvert fald er 2 års
garanti fra produktionsdatoen...

Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 22-08-04 19:31

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> wrote in message

> Det kan jeg ikke tro han mener.
> Det kommer da ikke mig ved hvor længe forhandleren har haft den liggende på
> lager. Det er jo ikke agurker med en sidste salgsdato vi taler om.
>
> Leif

Nej men problemet er jo at kvitteringen er blevet væk, og derfor kan
reparatørerne jo ikke vide, hvornår den er blevet købt, og dermed hvor
lang garanti der er på...
men de ved jo med sikkerhed at der er 2 år fra produktionsdato, da den
under ingen omstændigheder kan være ældre end 2 år fra den dato...
og nu taler vi jo ikke om sidste salgsdato for agurker, men derimod om
garantien på et stykke elektronik...

Fra : Per Jensen

Dato : 30-08-04 18:41

Hej

Garantien bevises af køberen, og er gældende 1 år i Danmark, man har
mulighed for at reklamere yderligere 1 år
,altså et År's Garanti derefter et år's reklamationsret hvor man selv skal
bevise at produktet har en produktionsfejl fra starten af,
altså forbrugeren skal bevise at det købte er fejl behæftet fra starten af,
reparatøren ved godt hvornår telefonen er købt, men det er køberen der skal
dokumentere med købskvittering ,hvorfra købet er gjordt, en oprettelse er
ikke noget gyldig bevis for køb af telefonen, men hvornår numret er
oprettet, kan jo godt oprette et nyt nummer, men ikke købe en ny telefon
, ingen kvittering ingen garanti eller reklamations ret.
Summen er, ingen kvittering ingen garanti eller reklamationsret.....

Fra : Michael Jensen

Dato : 30-08-04 20:41

"Per Jensen" <per_j@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> , ingen kvittering ingen garanti eller reklamations ret.
> Summen er, ingen kvittering ingen garanti eller reklamationsret.....

Læs købeloven før du skriver hvad der står i den - det giver bare dumme
misforståelser.

Her er hvad Forbrugerrådet skriver på
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

"Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng - og i den nye
købelov optræder også en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien
til forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:
Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til
forhandleren, hvis varen går i stykker. I den gamle købelov havde
forbrugerne kun 1 års reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev
solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen
repareret.

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et
løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og
så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal
bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at
reparere/ombytte den.

Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en såkaldt
"formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved
en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at
manglen også var til stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få
ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år.
Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor
stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres."

Venlig hilsen

Michael Jensen