Tortilla jern
Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-08-04 14:39

Hej,

Huske engang jeg så et tortilla jern i en madsudsendelse, altså en slags
overdimensioneret gammeldags vaffeljern, hvor man lage en klump dej,
pressede det sammen, og - vupti - have man en tortilla der så derefter kunne
steges/bages.

Jeg ved at de naturligvis også kan rulles ud, men skal man lave mange er
jernet afgjort sjovere/nemmere - men hvor hulen finder man sådan et jern i
Danmark?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Helle Petersen

Dato : 21-08-04 19:18

Altså jeg ved ikke hvor man kan købe det, men I min kogebog med mexikanske
opskrifter er der også opskriften på et hjemmelavet tortilla-bræt:

Du tager to stykker træplade (19*19 cm) - og husk det skal være rigtig træ
ingen limtræ her - Kogebogen forslår skærebrædder. Dem sætter du sammen med
et hængsel i den ene side - pianohængsler vil være gode da brædderne så ikke
tilter til en af siderne. I den anden side sætter du en lille klods på det
ene brædt og på klodsen sætter du en lang pind med endnu et hængsel - pinden
skal kunne bukke ind over de to brædder. Når den skal bruges lægger du lidt
bagepapir på det ene brædt - en klump dej på papiret og endnu et stykke
bagepapir ovenpå dejklumpen og så er det bare at presse sammen til den er så
tynd at du kan se igennem den

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-08-04 20:54

[Helle Petersen | Sat, 21 Aug 2004 20:18:12 +0200]

>Altså jeg ved ikke hvor man kan købe det, men I min kogebog med mexikanske
>opskrifter er der også opskriften på et hjemmelavet tortilla-bræt:

Orv, imponerende - det må jeg sige er en grundig bog!

Mange tak for beskrivelsen. Dog overstiger det lidt mine evner som snedker,
så jeg prøver at finde dem færdige om muligt - men imponeret er jeg :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk