PCI controller kort problem!
Fra : Martin Sand.

Dato : 21-08-04 14:49

Hejsa

Jeg har købt et Sandberg PCI ATA133 IDE (RAID) controllerkort, men jeg har
et problem med kortet. Jeg købte også et tilsvarende fra ST Labs for at
tjekke, men har stadig samme fejl. Derfor tror jeg ikke, at det er kortene
men derimod min pc-opsætning der er noget galt med.

Jeg har cd-rom drev og et dvd-drev siddende på PCI-controllerkortet (begge
som master på hver deres IDE kanal), og harddisk og cd-brænder på bundkortes
IDE-controllere (også begge to som master på hver deres IDE kanal).
Efter at have flyttet cd-rom og dvd-drev over på PCI-kortet, er
overførselshastigheden faldet markant (Asus 52x overfører med 2000 kb/s og
13x). Jeg tror derfor ikke, at cd-rom og dvd-drev kører UDMA2.
Ifølge Sandberg softwaren, kører drevene Multi-word DMA 2. Det er vel ikke
det samme som UDMA2?
Jeg har snakket med Sandberg support i telefonen, men de kan ikke
umiddelbart hjælpe.

Nogen der har et bud på, hvordan de to drev på PCI-kortet kommer til at køre
hurtigere?
Ingen PCI-kort sidder som shared.

MVH Martin
Win XP Home
Bundkort Asus P4P800SE

Fra : Casper Bang

Dato : 21-08-04 15:16

> [...]
> tjekke, men har stadig samme fejl. Derfor tror jeg ikke, at det er kortene
> men derimod min pc-opsætning der er noget galt med.

Hvorfor vil du dog have det extra kort sidende i maskinen?
Det bundkort du har, har raid direkte på kortet - og du kan jo have to drev
på hver af dine IDE porte!?

Jeg kender ikke løsningen på dit problem, men det lyder bare lidt mystiskt
at ville bruge et IDE kort til det...

Fra : Martin Sand.

Dato : 21-08-04 15:37

Casper Bang wrote:
> Hvorfor vil du dog have det extra kort sidende i maskinen?
> Det bundkort du har, har raid direkte på kortet - og du kan jo have
> to drev på hver af dine IDE porte!?

Hej Casper
Jeg bruger ikke PCI-kortet til RAID. Kun til et cd- og dvd-drev.
Grunden til at jeg vælger den her løsning er, at IDE-kablernes stik ikke kan
nå mellem alle enhederne (master/slave) fordi min harddisk har ekstern
køling som fylder meget og sidder langt nede i bunden af kabinettet.
Og for at opnå den bedste overførsel, vil jeg ikke have fx. dvd-brænder og
harddisk på samme kabel, ej heller harddisk og cd-brænder eller cd-rom drev.
Måske en lidt omstændig løsning, men jeg regnede da med at det ville
fungere.

Og for at komme nysgerrige i forkøbet, om hvorfor jeg har både dvd-brænder,
cd-brænder og cd-rom drev, så er det fordi at Yamaha cd-brænderen kan brænde
Master Audio Recording, Asus cd-rom drevet kan rippe hurtigst uden at
"slide" på de andre drev. Og jeg skal jo også bruge en dvd-brænder... så
derfor.

MVH Martin

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-04 22:57

Martin Sand. wrote:

> kabinettet. Og for at opnå den bedste overførsel, vil jeg ikke have
> fx. dvd-brænder og harddisk på samme kabel, ej heller harddisk og

Ved UDMA er det ikke længere den dårligste enhed der bestemmer
hastigheden, hvis det ellers er det du ville undgå...

Hvilke kabler anvender du til dine drev?

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:09

Jesper G. Poulsen wrote:
> Ved UDMA er det ikke længere den dårligste enhed der bestemmer
> hastigheden, hvis det ellers er det du ville undgå...

Det der undrer mig er, at når jeg sætter alle 4 enheder på bundkortets IDE
controller, så kører harddisken UDMA5 og de andre drev UDMA2. Men når jeg
flytter de 2 optiske drev over på PCI controlleren, så falder
overførselshastigheden på disse drev.

> Hvilke kabler anvender du til dine drev?

Jeg har prøvet både med alm. 40-pins IDE og 40/80 IDE. Samme resultat.

MVH Martin

Fra : Martin Sand.

Dato : 21-08-04 16:54

Casper Bang wrote:
> Jeg kender ikke løsningen på dit problem, men det lyder bare lidt
> mystiskt at ville bruge et IDE kort til det...

Jeg har droppet løsningen, og flyttet rundt på drevene i stedet for. Nu
sidder der 4 enheder på de 2 controllere på bundkortet og de kører fint.

MVH Martin

Fra : -=Madsen=-

Dato : 21-08-04 17:11

<------------->
> [...]
> tjekke, men har stadig samme fejl. Derfor tror jeg ikke, at det er kortene
> men derimod min pc-opsætning der er noget galt med.
Næ der er ikke noget galt.. kortet understøtter bare ikke Atapi (cd rom
drev)
kortet er kun til harddiske

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:06

-=Madsen=- wrote:
> Næ der er ikke noget galt.. kortet understøtter bare ikke Atapi (cd
> rom drev)
> kortet er kun til harddiske

Hmm, det sagde Sandberg support ikke noget om. Og på æsken står: "Sandberg
ATA133 RAID Boost giver dig mulighed for at udvide din PC med flere
harddiske, enkeltvis eller i RAID konfiguration. Kortet understøtter alle
IDE harddiske op til ATA133 samt CD-ROM og DVD drev. I alt 4 enheder kan
tilsluttes..."

MVH Martin

Fra : -=Madsen=-

Dato : 22-08-04 01:01

> [...]
> IDE harddiske op til ATA133 samt CD-ROM og DVD drev. I alt 4 enheder kan
Det er ikke normalt, måske har Sandberg taget munden for fuld
for som du selv har prøvet virker det jo ikke med cd/dvd drev

måske du skulle prøve at stille et spørsmål om dette i
dk.edb.hardware.drev