Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
PINKODE i Dankort?
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-04 13:50

Hey

Har egentlig undret mig over om Pinkoden til dankort er gemt på selve kortet
i en eller anden krypteret kode?

Jeg fik lige et nyt Visa-Dankort som "skulle" have samme kode som det gamle.
Det virkede selvfølgelig ikke så da jeg ringede til banken for at få en ny
pinkode fik jeg at vide at jeg samtidig også skulle have et nyt kort. Så
ville det næsten være nærliggende at tro at koden ligger i kortet?

--
Tom

Fra : Johnt

Dato : 21-08-04 23:33

> [...]
> pinkode fik jeg at vide at jeg samtidig også skulle have et nyt kort. Så
> ville det næsten være nærliggende at tro at koden ligger i kortet?

Koden er ikke i kortet, men hos pbs. Det er derfor at dankort terminalerne
er tilsluttet til en telefonlinie, så når de har afløst stregkoden eller
chippen kan hente den kode som er tilknyttet det pågældende kort, og
bagefter enten godkende eller afvise hvis den indtaste kode afhængig af om
den indtastede kode svarer til den kode, som er tilknyttet kortet. Hvis
betalingen er godkendt bliver købet på kortet samtidig registreret.

Hilsen

Johnt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 08:38

In article <4127c97b$0$281$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Johnt wrote:
> [...]
> den indtastede kode svarer til den kode, som er tilknyttet kortet. Hvis
> betalingen er godkendt bliver købet på kortet samtidig registreret.

De nye kort kan køre over virksomhedens lokalnet, og kræver ikke
telefonforbindelse. Derudover kan de vist bruges i offline mode.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-08-04 10:16

On Sun, 22 Aug 2004 07:37:51 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

>De nye kort kan køre over virksomhedens lokalnet, og kræver ikke
>telefonforbindelse. Derudover kan de vist bruges i offline mode.

Jeg tror du mener at forbindelsen til PBS kan ske via
internetforbindelse i stedet for telefonforbindelse?

Dankortet har altid kunnet bruges offline, men med underskriftterminal
og ikke med pin-kode. Her kan forretningen (typisk taxi-vognmanden)
have downloadet en negativliste over spærrede kort.

/Knud

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-08-04 10:44

On Sun, 22 Aug 2004 00:32:35 +0200, "Johnt" <listme@listme.dsbl.org>
wrote:

>Koden er ikke i kortet, men hos pbs.

Korrekt.

>Det er derfor at dankort terminalerne
>er tilsluttet til en telefonlinie, så når de har afløst stregkoden eller
>chippen kan hente den kode som er tilknyttet det pågældende kort,

Ikke korrekt. Det ville være en seriøs sikkerhedsrisiko hvis man kunne
requeste PIN koden fra PBS systemet.

Det fungerer formodentlig således at den indtastede kode (måske
krypteret med en envejskryptering) sendes til PBS hvor det
sammenlignes med (tilsvarende krypteret) PIN koden. Svaret der sendes
til dankort terminalen er så enten en OK eller IKKE OK.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com