E-Mail
webnoob 5265
Hvilket program er bedst til email?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-08-04 14:21

I første omgang har jeg brug for et gratis program med fuld
funktionalitet, der virker under Windows 95 OSR2. På sigt skal
jeg skifte til Linux som primært OS, og kan godt dér bruge et
program, der koster lidt kroner.

Jeg modtager meget email, hvoraf en del er spam, derfor skal der
være gode spamfiltreringsmuligheder. Jeg er også på en bunke
mailinglister, så sortering i foldere skal virke. Desuden har
jeg flere emailadresser, så det skal programmet også kunne
håndtere (dog næppe mere end 5-6 stykker).

Jeg har i mange år brugt Netscape, men synes efterhånden den er
for tung i opstarten (tager adskillige sekunder). Jeg
forestilelr mig især, at det tynger at Netscape er både email,
news og browser i en programpakke. Det må være mere effektivt at
have de tre funktioner i hver sit program.

Forslag?

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-08-04 14:37

http://www.deepsleep.de/e/vivianmail/index.htm

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-04 15:02

Peter Loumann wrote:

> http://www.deepsleep.de/e/vivianmail/index.htm

Ellers tak, men en brugermanual der kun er på tysk, og derfor
skal gennem babelfisken, kan desværre ikke bruges...

Jeg må ha' dokumentation på engelsk (eller evt. dansk), skrevet
af en person der behersker sproget.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-08-04 17:01

Peter Knutsen skrev:

>Ellers tak,

Værs'go'

>men en brugermanual der kun er på tysk, og derfor
>skal gennem babelfisken, kan desværre ikke bruges...

Rigtige mænd læser ikke manualer Brugerfladen kan stilles til
engelsk.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-08-04 12:42

Peter Loumann wrote:

> Rigtige mænd læser ikke manualer Brugerfladen kan stilles til
> engelsk.

Det ideal forsøger jeg at leve op til, og det lykkes stort set
altid, men der forekommer dog situationer hvor jeg er nødt til
at LDFM.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-08-04 17:06

Peter Knutsen <peter@knutsen.invalid> writes:

> [...]
> funktionalitet, der virker under Windows 95 OSR2. På sigt skal
> jeg skifte til Linux som primært OS, og kan godt dér bruge et

Jeg tror du skal lede lidt efter at finde et mailprogram der koster
penge til Linux og samtidig er bedre end de gratis alternativer.

> [...]
> news og browser i en programpakke. Det må være mere effektivt at
> have de tre funktioner i hver sit program.

Hvad med at prøve Mozilla Thunderbird? Det er den næste generation af
Netscape/Mozilla og er et standalone emailprogram. Det findes også
både til Windows og Linux, og burde minde en del om det du allerede
kender.

--
Jacob - www.bunk.cc
One planet is all you get.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-04 15:03

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg tror du skal lede lidt efter at finde et mailprogram der koster
> penge til Linux og samtidig er bedre end de gratis alternativer.

Det regnede jeg sådan set også med, men jeg ville lige høre om
det slet ikke var muligt at få højere kvalitet mod lidt $$$$.
Her tænker jeg på sådan noget som Star Office, der jo trods alt
ikke er gratis...

> [...]
> Netscape/Mozilla og er et standalone emailprogram. Det findes også
> både til Windows og Linux, og burde minde en del om det du allerede

Den har flere anbefalet. Findes der også en newsreader og en
browser fra samme "firma"? Stand-alone, forstås...?

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-08-04 17:39

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> det tynger at Netscape er både email, news og browser i en programpakke.
> Det må være mere effektivt at have de tre funktioner i hver sit program.

Det kommer an på hvordan programmet er sat op. Jeg har selv brugt det.
Browser og mail sammen. Bla. Netscape 7.1.
Man kan ved installation vælge om programmet skal "startes" når PC'en
tændes, eller ej.
Hvis du vælger det tager det meget kort tid at starte både mail og
browser op.

> Forslag?

Det er vanskeligt at give et klart svar. For hvordan definerer du "bedst"?
Du kan få 10 forslag der er bedst for forskellige personer.

Som en anden foreslår så kan Thunderbird bruges. Jeg bruger det selv p.t.
Ligner Netscape 7.1 100%.

OG: Se i tidligere indlæg.
Dit spørgsmål er diskuteret min. 25 gange over de seneste par år.

Gamle indlæg kan bla. søges via Google.

Mvh. Jørgen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-04 15:03

Jørgen Rasmussen wrote:

> [...]
> tændes, eller ej.
> Hvis du vælger det tager det meget kort tid at starte både mail og

Ja, men det spiser RAM, og den har jeg deprimerende lidt af (kun
128 MB). Hurtig opstart, af både det ene (Internet-relatered
software) og det andet (hvaffor en office-pakke jeg nu ender med
at bruge. Open Office skuffer lidt) bliver helt klart aktuelt på
en eventuel ny computer der har en tidssvarende mængde RAM. Men
med 128 MB er det slet ikke realistisk.

(jeg er tidligere Amiga-bruger, og multitasker derfor per refleks)

> [...]
> Du kan få 10 forslag der er bedst for forskellige personer.
>
> Som en anden foreslår så kan Thunderbird bruges. Jeg bruger det selv p.t.

Ja, det har flere foreslået. Det tyder jo på, at det er godt.

--
Peter Knutsen
knutsen.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 19-08-04 22:48

> [...]

> I første omgang har jeg brug for et gratis program med fuld
> funktionalitet, der virker under Windows 95 OSR2. På sigt skal

Gnus kan alt, og virker både under ms-windows og GNU/Linux.

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 20-08-04 01:22

Godaften Peter
"Peter Knutsen" <peter@knutsen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> funktionalitet, der virker under Windows 95 OSR2. På sigt skal
> jeg skifte til Linux som primært OS, og kan godt dér bruge et
<...>
> Forslag?

Opera -- check alle operativsystemer det kan bruges under på siden
http://www.opera.com/download/?custom=yes

Henrik, Slagelse
"Hvad rager det dèn, som er sikker på sit,
at resten af verden er ude af trit." (Piet Hein)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 21-08-04 15:04

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> posting:

>Opera -- check alle operativsystemer det kan bruges under på siden
>http://www.opera.com/download/?custom=yes

Hvis man blot vil anvende Opera som epost-klient og undgå det meste
af browser-grænsefladen, kan dette indstilles. Se
http://people.opera.com/rijk/opera/huginmunin.html (Hugin)

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Carl Drud

Dato : 20-08-04 15:24

Peter Knutsen wrote:

> Den har flere anbefalet. Findes der også en newsreader og en
> browser fra samme "firma"? Stand-alone, forstås...?

Thunderbird er en mail og newsklient. Browser er der Firefox.

http://www.mozilla.org/products/

Carl