Kartofler med eller uden skræl på?
Fra : newsfan

Dato : 18-08-04 17:19

Hejsa
Må man godt lade skrællen være på kartoflerne, når man spiser dem,
eller er det ikke så godt?

Jeg har hørt de fleste vitaminer sidder i skrællen? Hvilke vitaminer?

Tak

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-08-04 17:36

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Må man godt lade skrællen være på kartoflerne, når man spiser dem,
> eller er det ikke så godt?

Ja da, vel kan man det. Det var engang en restaurant her i byen (Dirty
Harry) hvis slagnummer var grillede kartoffelskræller. Filmselskabet med
rettigheder til navnet lukkede den.

> Jeg har hørt de fleste vitaminer sidder i skrællen? Hvilke vitaminer?

Har jeg også hørt, men jeg aner ikke .........

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Sybil

Dato : 18-08-04 18:32

Hej
Kartoflen har et højt indhold af C-vitaminer.
Koges de med skræl mistes 5%
Koges de uden skræl mistes 25% af C-vitaminerne.

Data fundet på denne side:
http://www.kartoffel-info.dk/Kend_Kartoflen/kend_kartoflen_rammeside.htm

Majken

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-08-04 19:11

"Sybil" <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kartoflen har et højt indhold af C-vitaminer.
> Koges de med skræl mistes 5%
> Koges de uden skræl mistes 25% af C-vitaminerne.

Nu er det vel ikke sådan at kartoflen har spec. højt indhold af C-vit., men
at da den var et basisnæringsmiddel indtil for 30-40 år siden, spiste man så
mange, at den var vor vigtigste C-vit. kilde ? Dengang blev der ikke
regelmæssigt fløjet citrusfrugter o lign. til Norden året rundt.
Mvh
Ole

---

Fra : Sybil

Dato : 18-08-04 21:10

> [...]
> siden, spiste man så mange, at den var vor vigtigste C-vit. kilde ?
> Dengang blev der ikke regelmæssigt fløjet citrusfrugter o lign. til

Du har nok ret. På hjemmesiden står der at det er en vigtig kilde til
C-vitamin.
Det blev til højt indhold da jeg skulle skrive det. Men procenterne passer
(i følge siden)

Majken

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 18-08-04 18:33

Hej newsfan ...

Med hensyn til at spise kartofler med skræl på
gør jeg det personligt så længe de virker "nye"
det med vitaminer husker jeg ikke men det er vel
bla. C - flygtige vitaminer ...

Det kan du finde ude på Nettet evt. på Yahoo ....

Men så længe kartoflerne stadig virker "nye" skrubber
jeg dem godt og skære selvfølgelig rigtig grimme pletter
væk ...

Med venlig hilsen
Keld

Fra : newsfan

Dato : 18-08-04 20:53

Tak for det, Keld.
og tak til alle andre for info.
Det var da ærgeligt at Dirty Harry ikke er åben mere, skæg historie, Ole.
Tak til Majken for procentvis oplysning vedr. vitaminindhold.

Det var jo heldigt jeg fik at vide, at man kunne spise dem med skrald
i god tid, jeg nåede lige at læse det første svar inden kartoflerne var
færdige. Så jeg blev sparet en masse besvær med at skulle pille dem
varme.
Newsfan.

Fra : Torbenth

Dato : 18-08-04 22:04

> [...]
> i god tid, jeg nåede lige at læse det første svar inden kartoflerne var
> færdige. Så jeg blev sparet en masse besvær med at skulle pille dem

Dybfrosne kartoffelbåde er også med skræl. De ligner ovenikøbet "gamle"
kartofler.

Mvh.
Torben

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-04 15:10

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var jo heldigt jeg fik at vide, at man kunne spise dem med skrald

Vil anbefale, at du spiser dem med skræl og lader skraldet ligge i
skraldespanden *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-08-04 00:03

"newsfan" <farmer_joe41@hotmail.com> wrote:

> Må man godt lade skrællen være på kartoflerne, når man spiser dem,
> eller er det ikke så godt?

Jeg kan ikke udtale mig om det ernæringsmæssigt, men jeg synes
personligt, at skrællen er noget af det bedste på en kartoffel.

Mums - og specielt på bagte kartofler, når de har fået en smule
hvidløgs- eller persillesmør. Jeg levner som regel aldrig noget

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i Århus - gerne studierelevant, men ingen
betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : Kristian Høgh

Dato : 19-08-04 12:01

Hej,

[klip]
> Jeg kan ikke udtale mig om det ernæringsmæssigt, men jeg synes
> personligt, at skrællen er noget af det bedste på en kartoffel.

Jeg er fuldstændig enig - nye kartofler smager simpelthen fantastisk når
skrællen bliver på! Jeg spiser ikke særlig mange kartofler, men om sommeren
tænder jeg helt af...

[ot]
Lavede faktisk en rigtig god lille kartoffelsalat forleden, hvor det skulle
gå hurtigt:

Nye kartofler (med skræl:)) + to-tre artiskokker koges hver for sig.
Artiskokkernes sideblade skal klippes af ret langt nede, fandt jeg ud af -
de er trævlede.

Imens de to ting kogte, stødte jeg 3 fed hvidløg, en stor kvist timian,
salt, peber i en stor morter og hældte en god del olivenolie ved.

Kartoflerne skal være næsten færdige (der skal være lidt bid i dem), og
dernæst skæres i store tern mens de stadig er varme. Artiskokkerne faldt
næsten fra hinanden (men jeg tror heller ikke jeg er så god til dem - selvom
de nu smagte fint), bundene skar jeg i kvarte.

Kartofler og artiskokker blandes i en stor skål og dressingen fra morteren
blandes ved. Jeg tilsatte skal og saft af en halv citron også. Jeg lod det
lige stå en ti minutters tid inden det røg på bordet, hvor det faktisk vakte
stor lykke:)

Nåmen, det var vist et sidespring...

/ Kristian

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-08-04 13:15

Kristian Høgh wrote:

> Jeg er fuldstændig enig - nye kartofler smager simpelthen fantastisk når
> skrællen bliver på! Jeg spiser ikke særlig mange kartofler, men om sommeren
> tænder jeg helt af...

Tænder af? Det lyder som en selvmodsigende sætning.

/David