Ringorm og Program Vet
Fra : Lotte M

Dato : 18-08-04 14:00

I det seneste nummer af Kattemagasinet er er en artikel om behandling
af ringorm.

Det fremgår, at Program Vet ikke virker som behandling alene, dog
anbefales det, at man _altid_ bør give Program Vet som støtte til den
medicinske behandling (Sporanox), vaskebehandlingen (Malaseb),
pletsmøringen (Lamisil) og behandlingen af kattens omgivelser
(klorin).

Artiklen er meget grundig, men jeg fatter ikke helt Program Vet
anbefalingen.

Dosis er ifølge artiklen 1 tablet a la store hunde (21-40 kg ?)
(killinger 6-8 uger ½ tablet). Behandlingen skal fortsætte til 2
dyrkninger, med 2 ugers interval, er ringormefri, men det fremgår
ikke, om dosis stadig er a la stor hund og med hvilke intervaller
pillerne i øvrigt skal gives.

Til ringormefri persere anbefales det, at kures fortsætter "uendeligt"
1 gang om måneden, men med hvilken dosis?

Mon en af jer kender den omtalte behandlingsmetode og kan oplyse rette
dosis og behandlingsinterval.
--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk & http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=432

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 18-08-04 14:42

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> wrote in message
> [...]
> 1 gang om måneden, men med hvilken dosis?
>
> Mon en af jer kender den omtalte behandlingsmetode og kan oplyse rette

Der er meget delte meninger om Program Vet til behandling af ringorm.
Oprindelig startede det med dobbel dosis, altså 2x133 mg pg 4,5 kg kat.
Der er så tilfælde hvor man har været oppe på 4 x dosis, før det gik væk.
Den artikel i magasinet skriver netop en hundepille pr kat. Der er 410 mg i
de store hundepiller, så det giver knap 4 x den almindelige dosis, hvis det
er en 4,5 kg kat.
Hvis du behandler ringorm med Sporanox, og gør som man bør gøre. Giv en uge,
hold en uges pause, en uge sporanox, en uges pause, og en uge mere, hvor du
vasker kattene og tager en røgbombe i den sidste del af behandlingen, så kan
jeg ikke se at der skulle være grund til at bruge Program vet til behandling
også.
Hvis det er forebyggende så er der også delte meninger, men der skulle den
almindelige dosis til kat være nok (133 mg pr 4,5 kg kat)

Mht lamisil har jeg hørt at det gør det hele værrer, fordi man får rodet
rundt i det. Hvis kattene ikke er generet, så tror jeg at jeg ville lade
være med at behandle udenpå... men det er vel en smagssag.

Jeg har undersøgt behandling af ringorm fornylig, da jeg troede jeg var
ramt, men det var jeg heldigvis ikke :)
Forøvrigt nogle gode artikler der var i kattemagasinet om det emne :)

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 18:29

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> Mht lamisil har jeg hørt at det gør det hele værrer, fordi man får rodet
> rundt i det. Hvis kattene ikke er generet, så tror jeg at jeg ville lade
> være med at behandle udenpå... men det er vel en smagssag.

Lamisil hjalp her i starten af behandlingen, med at få sårene væk, ( især på
vores hund )så stedet hurtigt blev meget pænere, bortset fra den manglende
pels på de angrebne steder.

Godt og høre, at dine katte ikke blev ramt af ringorm. Det er noget være
stads, at få bugt med. Vores 3 andre katte er heldigvis også sluppet, så
måske badet de fik, har hjulpet forebyggende.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lotte M

Dato : 18-08-04 20:39

Nina, Tender Tribes skrev:

[Program Vet og ringorm]

> Der er meget delte meninger om Program Vet til behandling af ringorm.

Ja, det er temmelig forvirrende!

> Der er 410 mg i
> de store hundepiller, så det giver knap 4 x den almindelige dosis, hvis det
> er en 4,5 kg kat.

Ok, men hvor mange dage og med hvilke intervaller anbefales det at give
den høje dosis, i den ringormeaktive periode?

> Hvis du behandler ringorm med Sporanox, og gør som man bør gøre. Giv en uge,
> hold en uges pause, en uge sporanox, en uges pause, og en uge mere,

Sporanox er vist den del der er mest enighed omkring - ligeså at det
gives a 7 dage med en uges pause mellem hver behandlingsuge. Desuden
synes der at være nogenlunde enighed om, at alle katte skal behandles,
både de ramte og "raske".

> og tager en røgbombe i den sidste del af behandlingen,

Røgbomben bliver frarådet i artiklen - hmm.

> Hvis det er forebyggende så er der også delte meninger, men der skulle den
> almindelige dosis til kat være nok (133 mg pr 4,5 kg kat)

Det er der tilsyneladende ikke enighed om.

> Mht lamisil har jeg hørt at det gør det hele værrer, fordi man får rodet
> rundt i det. Hvis kattene ikke er generet, så tror jeg at jeg ville lade
> være med at behandle udenpå... men det er vel en smagssag.

Den del er der åbenbart også forskellige holdninger til.

> Jeg har undersøgt behandling af ringorm fornylig, da jeg troede jeg var
> ramt, men det var jeg heldigvis ikke :)

Heldigt, at du slap.

Vi var møllen igennem for et lille år siden - Dizzy var angiveligt
smittet da jeg købte hende. Mimi blev ikke smittet hverken dengang eller
nu og begge katte er senere teste sporefri med mellemrum, så det er
virkelig nedtur at blive ramt igen.

Dyrlægen tror ikke, at det er første smitte der spøger. Jeg fik gjort
_meget_ grundigt rent, kasserede en del ting og har iøvrigt hverken
stofmøbler eller gulvtæpper.

> Forøvrigt nogle gode artikler der var i kattemagasinet om det emne :)

Jo, bortset fra uklarhederne Men, hvor er det sørgeligt at læse om
de ubehageligheder, en ringormeramt kan bilve mødt med i kattekredse.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-08-04 11:06

> Ok, men hvor mange dage og med hvilke intervaller anbefales det at give
> den høje dosis, i den ringormeaktive periode?

4 uger, hvis jeg har forstået det korrekt.

> Røgbomben bliver frarådet i artiklen - hmm.

Der er delte meninger. Jeg var klar til en røgbombe. De kan købes på
grønttorvet i valby.

> [...]
> virkelig nedtur at blive ramt igen.
>
> Dyrlægen tror ikke, at det er første smitte der spøger.

Det vil jeg umiddelbart heller ikke tro. Ringorm har jo en begrænset levetid
på 100-300 dage, så går det væk af sig selv. Men man kan vist have det i
inventartet i årevis.
Men men men, der er ringorm overalt. ... så en undersøgelse der viste at man
kunne finde sporer på 40% af kattene på en udstilling.
Når man bliver ramt gang på gang, så tror jeg at man skal lede andre steder
efter årsagen. Måske en kat med nedsat immunsystem, der rager det til sig.
Eller stor kontakt med heste og andre smittebærere, stress osv.

Nogle rager det jo til sig, mens andre ikke gør....

Jeg fik gjort
> _meget_ grundigt rent, kasserede en del ting og har iøvrigt hverken
> stofmøbler eller gulvtæpper.

Ja, det har jeg hørt mange gøre. Det er ski da ærgeligt at skulle af med
sine ting eller leve i plastik Derfor havde jeg valgt røgbomben. Den
kommer overalt.

> Jo, bortset fra uklarhederne Men, hvor er det sørgeligt at læse om
> de ubehageligheder, en ringormeramt kan bilve mødt med i kattekredse.
> --
Ja, men ringorm kan sætte en skræk i livet på enhver opdrætter. Det er
egentlig lidt fjollet, for vi er altid i kontakt med det og kan blive
smittet når som helst. Man holder sig jo ikke lige hjemme fra en udstilling
af frygt for ringorm ....
Vi opdrættere har jo ofte betydelig flere katte end almindelige mennesker,
og vi har ofte også et højere stress niveau end normalt, da vi har fertile
katte. Så hvis ringorm får fat, tja, så er det bare mere end rigtig
ærgeligt. Det koster koster koster.
Selv var jeg grædefærdig. Syntes bare at det hele var uretfærdigt og
panikkede fuldstændig. Var klar til nærmest at brænde huset ned
Men det viste sig jo at være ubegrundet. Jeg "så spøgelser", fordi jeg netop
havde været udsat for smitte med ringorm.
Sladder er altid noget skrammel, men det er simpelthen frygt der udløser
det. Nu er det ikke så slemt at få ringorm i dag, som det var for 10 år
siden. Der fandtes ikke så gode midler. Jeg kender flere der har måtte
skille sig af med katte dengang, og enda også nogle katte der er blevet
aflivet pga de ikke responderede på den behandling der fandtes. Men sådan er
det heldigvis ikke i dag. Det er jo egentlig ret harmløst, bare dyrt og møg
ærgeligt.
Men man hører jo ofte kun om dem der havde besvær med at slippe af med det.
Ikke om dem der slap nemt over det. Dem må der da også være nogle af?

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-04 15:31

Nina, Tender Tribes wrote:

> 4 uger, hvis jeg har forstået det korrekt.

Altså 1 x4 normaldosis hver 4. uge, både i ringormens aktive fase og
fremover (for persere)

> Der er delte meninger. Jeg var klar til en røgbombe. De kan købes på
> grønttorvet i valby.

Jeg overvejer også også alle muligheder. Ved du noget nærmere om
røgbomben, hvad hedder produktet og hvad er det beregnet til? Jeg bor i
nordjylland, så jeg kommer ikke så'n lige forbi grønttorvet i valby

> Det vil jeg umiddelbart heller ikke tro. Ringorm har jo en begrænset levetid
> på 100-300 dage, så går det væk af sig selv. Men man kan vist have det i
> inventartet i årevis.

Artiklen siger 2 år.

> Men men men, der er ringorm overalt. ... så en undersøgelse der viste at man
> kunne finde sporer på 40% af kattene på en udstilling.

Det er åbenbart udbredt med raske smittebærere.

> Når man bliver ramt gang på gang, så tror jeg at man skal lede andre steder
> efter årsagen. Måske en kat med nedsat immunsystem, der rager det til sig.
> Eller stor kontakt med heste og andre smittebærere, stress osv.

Da Diz var lille var stress angiveligt en faktor. Opdrætteren havde 3
kuld, og kort tid efter hun flyttede ind hos os opdagede vi bylden - da
den blev spaltet opdagede dyrlægen så ringormen.

Aktuelt tror jeg ikke stress kan være en faktor og hun har været sund og
rask indtil nu. Hun har været i løbetid, men det var nogenlunde
fredeligt, bare hun måtte ligge i arm og blev kløet på maven hele tiden
- det var lange dage

Hvad heste angår - min datter har gået til ridning indtil maj måned og
indtil for en uge siden har jeg haft en hjælper ansat, som har et
betydeligt hesteopdræt. Meeen flere af min datters kammerater har kat,
den enes forældre opdrætter - og så koomer der i øvrigt gæster fra tid
til anden - der er mange mulige smittekilder!

> Ja, det har jeg hørt mange gøre. Det er ski da ærgeligt at skulle af med
> sine ting eller leve i plastik Derfor havde jeg valgt røgbomben. Den
> kommer overalt.

Er virkningen dokumenteret og hvor bruges bomberne normalt?

> Men, hvor er det sørgeligt at læse om
>
> Ja, men ringorm kan sætte en skræk i livet på enhver opdrætter. Det er
> egentlig lidt fjollet, for vi er altid i kontakt med det og kan blive
> smittet når som helst.

Jo, alle kan blive ramt, det er nok lidt som med lus for 30 år siden,
det er tabubelagt. Taget i betragtning hvor almindeligt problemet er, så
er det forbløffende få, som kan fortælle om konkrete erfaringer.

> Selv var jeg grædefærdig. Syntes bare at det hele var uretfærdigt og
> panikkede fuldstændig. Var klar til nærmest at brænde huset ned

Jeg har heldigvis en god dyrlæge, som også yder human kriseterapi, så
hun fik panikken dæmpet, men ok, her i døgn 1 er der også rigeligt at
gøre, der er ikke tid panik!

> Sladder er altid noget skrammel, men det er simpelthen frygt der udløser
> det.

Det er jeg ikke i tvivl om og jeg tror såmænd også, at der er forskel på
hvor tungt vi tager sladderen.

> Men man hører jo ofte kun om dem der havde besvær med at slippe af med det.
> Ikke om dem der slap nemt over det. Dem må der da også være nogle af?

Jeg vil i hvert fald meget gerne høre flere konkrete erfaringer, et par
solstrålehistorier er især velkomne

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 19-08-04 16:14

> Altså 1 x4 normaldosis hver 4. uge, både i ringormens aktive fase og
> fremover (for persere)

Ja, i udbrud, men vist ikke som forebyggende.
Er du opdrætter og medlem af en klub? ... så ville jeg kontakte dem og
spørge. De har ofte den seneste viden.
Ellers må din dyrlæge kunne give dig støtte.

> Jeg overvejer også også alle muligheder. Ved du noget nærmere om
> røgbomben, hvad hedder produktet og hvad er det beregnet til? Jeg bor i
> nordjylland, så jeg kommer ikke så'n lige forbi grønttorvet i valby

Den hedder FUNGAFLOR. Dækker 50 kvm

> Artiklen siger 2 år.

Ja, det er vist rigtigt.

> Det er åbenbart udbredt med raske smittebærere.

Ja, og sporene flyver da også rundt i "luften".

> Da Diz var lille var stress angiveligt en faktor. Opdrætteren havde 3
> kuld, og kort tid efter hun flyttede ind hos os opdagede vi bylden - da
> den blev spaltet opdagede dyrlægen så ringormen.

Klart, det kommer jo netop i udbrud ved en stress situation.

> [...]
> den enes forældre opdrætter - og så koomer der i øvrigt gæster fra tid
> til anden - der er mange mulige smittekilder!

Ja, og heste er en af de store smittekilder. Det er der ikke tvivl om.

> Er virkningen dokumenteret og hvor bruges bomberne normalt?

Røgbomber bruges i gartnerier, mod de svampe de kæmper imod i drivhuse. Så
ja, den er da dokumenteret.

> Jo, alle kan blive ramt, det er nok lidt som med lus for 30 år siden,
> det er tabubelagt. Taget i betragtning hvor almindeligt problemet er, så
> er det forbløffende få, som kan fortælle om konkrete erfaringer.

Ja, tror det er den rigtige sammenligning

> Jeg har heldigvis en god dyrlæge, som også yder human kriseterapi, så
> hun fik panikken dæmpet, men ok, her i døgn 1 er der også rigeligt at
> gøre, der er ikke tid panik!

Nej, hold du dig bare fattet :) Det koster og er hårdt arbejde, men det er
jo ikke verdens undergang.
Har hørt at ringorm ofte kommer med lopper, så det er nok godt nok at holde
eventuelle lopper for døren også

> Det er jeg ikke i tvivl om og jeg tror såmænd også, at der er forskel på
> hvor tungt vi tager sladderen.

> Jeg vil i hvert fald meget gerne høre flere konkrete erfaringer, et par
> solstrålehistorier er især velkomne

De må være derude
Nina

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-04 17:56

Nina, Tender Tribes wrote:

> Er du opdrætter og medlem af en klub?

Jeg er medlem af JYRAK. Opdrætter, nej, ikke endnu, men jeg vil meget
gerne i den retning

> ... så ville jeg kontakte dem og
> spørge. De har ofte den seneste viden.

Jeg har overvejet det, indtil videre forsøger jeg at samle
viden/erfaringer, for jeg har forstået så meget, at der er noget
forskellige - også fagligt velfundere - holdninger. Så jeg er vist der,
hvor jeg forsøger selv at tilegne mig viden, når alt kommer til alt, så
er det jo mit ansvar at vælge til og fra.

> Ellers må din dyrlæge kunne give dig støtte.

Jeg har skam fået god hjælp hos dyrlægen, min dyrlæge hører dog til dem,
der ikke tillægger Program Vet betydning i behandlingen, så akkurat på
det punkt savner jeg info. Der er åbenbart flere forskellige Program Vet
metoder og tilliden til produktets virkning synes at være for nedadgående.

[røgbombe]
> Den hedder FUNGAFLOR. Dækker 50 kvm

Ok, det må være denne her:
http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?productID=70145

> Nej, hold du dig bare fattet :) Det koster og er hårdt arbejde, men det er
> jo ikke verdens undergang.

Næ, det er bare besværligt og det spolerer efterårets udstillingsplaner.

> Har hørt at ringorm ofte kommer med lopper, så det er nok godt nok at holde
> eventuelle lopper for døren også

Lopper har vi heldigvis ikke set noget til!

> De må være derude

Jeg venter spændt

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-08-04 08:34

> Jeg er medlem af JYRAK. Opdrætter, nej, ikke endnu, men jeg vil meget
> gerne i den retning

Det er jo sådan at når man som opdrætter får ringorm, så skal man melde det
til sin klub og gå i karantæne. Derfor sidder de ofte med mange historier og
erfaringer fra opdrætterne. Synes det er værd at spørge dem.

> [...]
> hvor jeg forsøger selv at tilegne mig viden, når alt kommer til alt, så
> er det jo mit ansvar at vælge til og fra.

Enig. Man skal samle og sortere grundigt :)

> [...]
> metoder og tilliden til produktets virkning synes at være for nedadgående.

Producenten af Program Vet har aldrig påstået at det virker mod ringorm. Det
er et loppemiddel. Det er så derefter at man har erfaret at det også havde
en virkning mod ringorm. Det har så måske vist sig at man har overvurderet
virkningen. Tror ikke der er dokumenteret noget omkring Program Vet og
ringorm.... det er jo ikke ensbetydende med at det ikke virker, eller
virker.
Så længe ingen har lavet forsøg med det, så er det ikke til at vide.

> [røgbombe]
>
> Ok, det må være denne her:
> http://www.lr.dk/middeldatabasen/Product.asp?productID=70145

Ja, det ser ud til at være den :)

Opskriften jeg fik var:
1 uge Sporanox
1 uge pause
1 uge Sporanox
1 uge pause
1 uge Sporanox, hvor man en dag i starten af ugen fjerner kattene fra
hjemmet. "Bomber" hjemmet. Tager en kat af gange ind, direkte ud på
badeværelset og vasker den med 2% klorhexedin shampoo. Det skal være 2%, og
det får man på recept. Dem man køber i håndkøb er vist kun 1 %, og ikke nok.

Ordlyden var således: Jeg har endnu ikke hørt om nogle der fik den omgang,
hvor deres ringorm kom tilbage. Og det gælder også perser-folkene, der
bøvler meget med det pga pels.

Men som sagt, jeg har ikke selv erfaring med det... hvilket bestemt ikke
generer mig :)

Ja, det er surt. Rigtig surt.

Hilsen Nina

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 18:23

"Lotte M" <post@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse
> I det seneste nummer af Kattemagasinet er er en artikel om behandling
> af ringorm.

Har godt læst artiklen. Der var en herinde, der fandt et link til den eller
måske var det en lignende artikel...?

> [...]
> medicinske behandling (Sporanox), vaskebehandlingen (Malaseb),
> pletsmøringen (Lamisil) og behandlingen af kattens omgivelser

Vi har for nylig været til dyrlæge med ringorm på hund og kat. Han nævnte
intet om Program Vet. i forbindelse med behandlingen.
Derimod Lamisil + vask af alle vores dyr i Virkon S, som også kunne bruges
til vask af omgivelserne.
Katten får derudover en ½ kapsel, af et eller andet ( kan ikke lige huske
navnet ), fordelt over 7 dage, derefter 1 uges pause, 7 dage igen osv. Alt i
alt en 5 ugers behandling. Er pt. i gang på tredie uge.
Billeder og beskrivelse af vores kat + hund med ringorm, kan ses her.:

http://tjekmig.dk/html/arkiv.php

tryk på læs mere.

Filur er dog blevet helt skaldet omkring øjet nu.

Dyrlægen sagde, at dyrene gerne skulle blive immune, over for fremtidige
angreb af ringorm, efter endt behandling ?

> Mon en af jer kender den omtalte behandlingsmetode og kan oplyse rette
> dosis og behandlingsinterval.

Desværre ikke, men mon ikke bare, at behandlingen skal gives på samme måde,
som pakningen siger i forbindelse med forbyggelse af lopper.
Jeg var ude at købe loppemiddel i går, men de havde kun Frontline i den
butik jeg var ( til kattene ). Hundene får Cyclio Vet.
Program Vet. må evt. afprøves næste gang..

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lotte M

Dato : 18-08-04 21:02

Buffy wrote:

> Derimod Lamisil + vask af alle vores dyr i Virkon S, som også kunne bruges
> til vask af omgivelserne.

Ifølge artilen så virker Virkom S ikke på svampesporer, det gør kun klorin.

Det undrer mig dog, hvis Virkon S skulle være virkningsløs, idet det er
det de disinfekserer med på dyrehospitalet, dyrlægen rengør hænderne
deri, instrumenter m.v.

Jeg har valgt at rengøre atl der tåler klorin med klorinen og bruge
Virkon S øvrige steder.

> Katten får derudover en ½ kapsel, af et eller andet ( kan ikke lige huske
> navnet ), fordelt over 7 dage, derefter 1 uges pause, 7 dage igen osv. Alt i
> alt en 5 ugers behandling. Er pt. i gang på tredie uge.

Det lyder som Sporanox - den del er tilsyneladende den vigtigste,
herunder at alle katte i husstanden behandles. Herefter er det
angiveligt et must, at dyrene kan testes smittefri 2 gange, med mindst
10 dages interval - et par kontroller med lys (Woods lampe) er ingen
sikkerhed.

> Filur er dog blevet helt skaldet omkring øjet nu.

Mon ikke det vokser ud igen.

> Dyrlægen sagde, at dyrene gerne skulle blive immune, over for fremtidige
> angreb af ringorm, efter endt behandling ?

Det er muligt at blive smittet flere gange og dyr uden synlige ringorm
kan smitte.

> Desværre ikke, men mon ikke bare, at behandlingen skal gives på samme måde,
> som pakningen siger i forbindelse med forbyggelse af lopper.

Jeg synes de fleste kilder peger på en forhøjet, 2 eller 4 x, dosis.

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-04 21:23

> [...]
>
> Det undrer mig dog, hvis Virkon S skulle være virkningsløs, idet det er
> det de disinfekserer med på dyrehospitalet, dyrlægen rengør hænderne

Ok, vi tager klorinen i brug også så. Det er ikke den artikel jeg fik linket
til, kan jeg høre.

> [...]
> angiveligt et must, at dyrene kan testes smittefri 2 gange, med mindst
> 10 dages interval - et par kontroller med lys (Woods lampe) er ingen

Det er kun Filur, der er i behandling. Dyrlægen ved godt, at vi har flere
katte, men sagde, at det var fint nok, at give de tre andre et bad i Virkon
S. Mon jeg skal bede om noget Sporanox til dem også så ? Vores kat blev
testet med lys. Der blev ikke lavet en skrabeprøve eller andet. Hvordan
testes det om dyret er smittefri ?

> Mon ikke det vokser ud igen.

Jo det ser mere pænt og glat ud (ingen sår på ) nu, så hårene skal nok komme
igen.

> Jeg synes de fleste kilder peger på en forhøjet, 2 eller 4 x, dosis.

Det lyder lige voldsomt nok. Kan kattene godt holde til så stor en dosis ?
Hvor mange af dine katte / dyr er smittet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-04 18:15

Buffy wrote:

> Ok, vi tager klorinen i brug også så. Det er ikke den artikel jeg fik linket
> til, kan jeg høre.
Artiklen jeg henviser til er fra det nyeste nummer af kattemagasinet -
skal jeg scanne og maile den til dig?

> Det er kun Filur, der er i behandling. Dyrlægen ved godt, at vi har flere
> katte, men sagde, at det var fint nok, at give de tre andre et bad i Virkon
> S. Mon jeg skal bede om noget Sporanox til dem også så ?

Det ville jeg gøre. Kanske du skulle læse artiklen og så måske tage den
med til dyrlægen?

> Vores kat blev
> testet med lys. Der blev ikke lavet en skrabeprøve eller andet. Hvordan
> testes det om dyret er smittefri ?

Så vidt jeg har forstået, ud fra div. artikler og min dyrlæge, så kan
lampen kun bruges til at bekræfte en mistanke om ringorm. Lysprøven
giver ingen sikkerhed for at katten er rask. Hvis du vil være sikker på
dine dyr er raske, så skal nogle af deres hår dyrkes og analyseres. Hver
kat skal levere 2 sporefri dyrkede prøver, med 2 ugers mellemrum.

> Det lyder lige voldsomt nok. Kan kattene godt holde til så stor en dosis ?

Jeg ved det ikke, det er derfor jeg stille alle de spørgsmål.

> Hvor mange af dine katte / dyr er smittet ?

En og de får fuldstændig samme behandling! Mimi havde aldrig før været i
bad og jeg troede faktisk ikke det var muligt, men hun fandt sig i det.

Dizzy har jeg haft svært ved at få til at spise medicinen, hun er ikke
til lækkerier, så "pille i en godbid" hopper hun ikke på. Hun vil have
det hun plejer at få, det skal serveres i madskålen, på gulvet og den
skal stå hvor den plejer - ellers vil tøsen ikke spise

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 19:26

> Det ville jeg gøre. Kanske du skulle læse artiklen og så måske tage den
> med til dyrlægen?

Hvordan får jeg fat i artiklen ? Hvor kan jeg evt. købe bladet ?

> En og de får fuldstændig samme behandling! Mimi havde aldrig før været i
> bad og jeg troede faktisk ikke det var muligt, men hun fandt sig i det.

Ja vores katte tog også badet ret pænt. Jeg blev slet ikke flået, som jeg
havde regnet lidt med, men Filur skulle lige brokke sig, men han snakker jo
også hele tiden.

> [...]
> det hun plejer at få, det skal serveres i madskålen, på gulvet og den
> skal stå hvor den plejer - ellers vil tøsen ikke spise

Ja, de kan have nogle sære vaner, de kære katte
Jeg putter medicinen i en klat smør, det vil katten godt spise, mærkeligt
nok.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-04 20:37

Buffy wrote:

> Hvordan får jeg fat i artiklen ?

Tjek din e-mail

Hvor kan jeg evt. købe bladet ?

Jeg tror ikke bladet sælges i løssalg, men kanske biblioteket har det.

Udgiver er Felis Danica, hovedorganisation for de danske klubber for
racekatte; Dansk Racekatte Klub, Jydsk Racekatte Klub, Racekatten
og Katteklubben

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-04 21:08

> Tjek din e-mail

Tak Lotte !

Det var godt nok noget negativ læsning. Smid alle dine ting ud
Vi skal have skiftet gulvtæpper på et tidspunkt, men indtil videre har jeg
renset alle tæpperne. Det gør vi forøvrigt ca. en gang om måneden.

Klorinopløsningen er jo også fin nok på gulve, skabe osv., bare ikke på
stofmøblerne...

Nå, men vi tager tingene, som det kommer og håber på det bedste. Mon ikke
artiklen fremhæver, det mest sorte syn på sagen ?
Ringorm har jo eksisteret i mange år og det er da lykkedes andre folk, at
slippe af med det igen, så mon ikke, at det lykkedes for os også... ?

God bedring til dine katte.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-04 21:30

Buffy wrote:

> Klorinopløsningen er jo også fin nok på gulve, skabe osv., bare ikke på
> stofmøblerne...

De flader som ikke kan afvaskes med klorin, har her i huset fået en omgang
Virkon S spray, et alternativ er røgbomben, som Nina nævner.

> Nå, men vi tager tingene, som det kommer og håber på det bedste. Mon ikke
> artiklen fremhæver, det mest sorte syn på sagen ?

Jeg vil helst tro det, men desværre tror jeg den er ret realistisk. I
dag har jeg googlet en del på ringorm og jeg stødte bla på noget om
Kattens Værn, hvor det fortælles at killinger med ringorm aflives,
simpelthen fordi KV er bange for smitten.

> Ringorm har jo eksisteret i mange år og det er da lykkedes andre folk, at
> slippe af med det igen,

Hvis jeg har forstået problemstillingen rigtigt, så er mange "raske"
katte smittebærere, de er konstateret raske visuelt og fravær af pletter
bliver opfattet som om problemet er løst.

Hos opdrættere vil der ofte være særligt modtagelige dyr og derfor
forbliver problemet synligt her.

> så mon ikke, at det lykkedes for os også... ?

Det håber jeg!

> God bedring til dine katte.

Tak og i lige måde!

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-08-04 22:05

Lotte skrev
<jeg stødte bla på noget om Kattens Værn, hvor det fortælles at killinger
med ringorm aflives, simpelthen fordi KV er bange for smitten.>

Nu er ringorm jo noget tidskrævende l*** at have med at gøre, og KV har
rigtig mange katte og ikke så meget plads, det er de færreste opdrættere /
ejere der har så mange katte og så lidt plads at gøre godt med, det er nok
den væsenligste grund til at de vælger at aflive, de har simpelthen ikke
pladsen til at isolere angrebne katte ej
heller tid og penge til at tage de langstrakte behandlinger.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi