Killing stukket af humlebi, hvad gør man ?~
Fra : none

Dato : 17-08-04 19:32

Vores lille nye killing (14 uger gammel) skulle en tur på terrassen for
første gang. Så fangede den naturligvis en humlebi og nu kan vi se at
den er blevet stukket på poten, som er hævet op.

Derfor vil vi høre om der er noget man skal gøre i den forbindelse,
eller skal det bare gå i sig selv, den reagerer ikke voldsomt på at
poten berøres, men trækker den dog til sig.

MVH

Jakob

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 17-08-04 19:39

Jeg har engang hørt at man skal smøre det med løg. Altså et ganske alm. rå
løg. Prøv, det skader da ikke

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-08-04 23:23

On 2004-08-17 20:38:44 +0200, "Linda Hedegaard Jensen"
<FJERNDETTEteddymis@stofanet.dk> said:

> Jeg har engang hørt at man skal smøre det med løg. Altså et ganske alm. rå
> løg. Prøv, det skader da ikke

Jo, det kunne måske skade - løg er giftigt for katte, og misling kunne
finde på at vaske poten
Jeg tror at bortset fra at fjerne en evt brod (jeg ved ikke om
humlebier også efterlader brodden?), så skal man vel bare holde skarpt
øje i nogle timer, om katten viser tegn på at blive dårlig. Og i så
fald kontakte en dyrlæge / køre på dyrehospital omgående, for det kan
være en allergisk reaktion, hvor man skal handle hurtigt.
--
Knus fra Ann R

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 18-08-04 08:55

> Jo, det kunne måske skade - løg er giftigt for katte, og misling kunne
> finde på at vaske poten

Undskyld, det vidste jeg ikke. Brugte det bare til min hund engang efter
dyrlægens henvisning. Kunne aldrig finde på at skrive noget der kunne skade
katten. Så jeg beklager mange gange. Var vist lige hurtig nok ude

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-08-04 16:20

On 2004-08-18 09:54:40 +0200, "Linda Hedegaard Jensen"

> Undskyld, det vidste jeg ikke. Brugte det bare til min hund engang efter
> dyrlægens henvisning. Kunne aldrig finde på at skrive noget der kunne skade
> katten.

Selvfølgelig ikke - og det er vist rigtigt at hunde godt kan tåle det.
Jeg tænkte bare at jeg hellere måtte skrive det, bare for en sikkerheds
skyld
--
Knus fra Ann R

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 20:18

> [...]
> eller skal det bare gå i sig selv, den reagerer ikke voldsomt på at
> poten berøres, men trækker den dog til sig.

Vores 9 ugers hvalp var også uheldig her i forgårs (formiddag )og blev
stukket af en bi på den ene trædepude.
Vi trak brodden ud ( hvilket i jo ikke behøver ) og gav hvalpen en kold klud
på poten og så lod vi den ellers bare hvile og holdt selvfølgelig øje med
poten og hævelsen og hendes vejrtrækning. Samme aften var hun frisk og rørig
igen og poten var ikke hævet mere.

Læste på netdyredoktor, at man evt. kan smøre med en bedøvende salve (
tryllecreme måske ? ) og så skal man holde øje med vejrtrækningen, hvis
dyret er allergisk. Det sidstnævnte var vist mest aktuelt, hvis de er
stukket et farligt sted, som halsen, munden eller lignende, hvor man jo så
alligevel vil søge dyrlægehjælp.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : none

Dato : 18-08-04 00:02

Det sidstnævnte var vist mest aktuelt, hvis de er
> stukket et farligt sted, som halsen, munden eller lignende, hvor man jo så
> alligevel vil søge dyrlægehjælp.

tak til jer alle for svarene, killingen ser egentlig ud til at have det
fint, så der er nok ikke grund til at gøre mere. Er egentlig lidt
overrasket over hvor lidt den ser ud til at være påvirket af det, selvom
poten er temmelig hævet.

MVH

Jakob

Fra : Denise

Dato : 18-08-04 08:13

"none" <none@none.no> wrote in message
> [...]
> eller skal det bare gå i sig selv, den reagerer ikke voldsomt på at
> poten berøres, men trækker den dog til sig.

Hej
En af vores tidligere misser prøvede også det. Brumbassen havde bygget noget
i en hul træstamme i deres løbegård, og han havde åbenbart stået og rodet
med poten i hullet. Poten hævede kolonormt, men ifølge dyrlægen skulle vi
ikke gøre noget. Og det forsvandt af sig selv, kan dog ikke huske hvor lang
tid der gik.

--
Hilsen Denise

Fra : LAVA

Dato : 18-08-04 11:01

Ét super godt middel til bekæmpelse af BISTIK, som jeg personligt kan
anbefale, er SUKKER !!!

Så sent som i sidste uge blev en ven stukket af en hveps, og da jeg kunne
huske engang at have set i en af "dis med duerne" udsendelserne med Poul
Thomsen, hvordan han med vilje lod sig stikke og derefter fik sukker på,
gjorde jeg det samme på min ven.

DVS lige efter det højlydte AV FOR FAN... tog jeg en sukkerknald, lagde den
direkte på stikket, fugtede den med et par dråber vand og satte et plaster
henover,,, og simsalabim,,, 20 min efter var ALLE spor efter det bistik pist
væk !!!

Om så rådet kan bruges på husdyr er en anden sag,,, men det er måske
forsøget værd...

// Lasse

Fra : none

Dato : 18-08-04 12:25

> henover,,, og simsalabim,,, 20 min efter var ALLE spor efter det bistik pist
> væk !!!

Det er sjovt som visse ting fra monopoltiden bliver hængende. Det er
vist MANGE år siden det klip blev vist, jeg var vist ikke ret gammel men
kan huske det ,

Nå det kan vist ikke lade sig gøre at montere en sukkerknald på
kattepoten, og den lader sig absolut ikke mærke med noget så jeg lader
det ligge, men tak for rådet

Jakob