problem med datoformat med PHP og MySQL
Fra : L F Clausen

Dato : 17-08-04 14:09

Hej

Jeg har et problem med at forstå datostempel i min MyQL database. Dato
bliver stemplet af mit site, som er et php-site, med et stort tal (int).
Dette tal bliver nemt konverteret i mit site til noget lidt mere læseligt,
men jeg kan ikke gennemskue hvordan.

Jeg ønsker at bruge dette tal som en genkendelig dato i min access-database,
som jeg bruger som frontend. Jeg har prøvet alt, men uden held.

Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med dette.

Venlig hilsen, Leo

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 17-08-04 14:25

On Tue, 17 Aug 2004 15:09:17 +0200, "L F Clausen"
<lfclausen@fjernmsn.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg ønsker at bruge dette tal som en genkendelig dato i min access-database,
> som jeg bruger som frontend. Jeg har prøvet alt, men uden held.

mysql> SELECT UNIX_TIMESTAMP();
+------------------+
| UNIX_TIMESTAMP() |
+------------------+
| 1092749014 |
+------------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql> SELECT FROM_UNIXTIME(1092749014);
+---------------------------+
| FROM_UNIXTIME(1092749014) |
+---------------------------+
| 2004-08-17 15:23:34 |
+---------------------------+
1 row in set (0.00 sec)

Venligst
Thomas

Fra : L F Clausen

Dato : 17-08-04 14:41

Tak for svaret, men det løser ikke mit problem - for min access-database
benytter sig af lænkede filer på internetserveren. Og det er her jeg har
problemet med at konvertere - jeg har ikke mysql liggende lokalt...

Findes der andre løsninger?

Hilsen Leo

Fra : Thomas Finnerup

Dato : 17-08-04 17:52

On Tue, 17 Aug 2004 15:40:30 +0200, "L F Clausen"
> [...]

> benytter sig af lænkede filer på internetserveren. Og det er her jeg har
> problemet med at konvertere - jeg har ikke mysql liggende lokalt...

Vil du ikke have UNIX-tid konverteret til et mere læseligt format via
SQL? FROM_UNIXTIME() er ikke MySQL-specifik, og jeg har svært ved at
forestille mig, at funktionen ikke findes i Access.

Venligst
Thomas

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-08-04 15:25

"L" == L F Clausen <lfclausen@fjernmsn.com> writes:

> [...]
> Dette tal bliver nemt konverteret i mit site til noget lidt mere læseligt,

Tallet er antal sekunder siden 1/1 1970. Det er også kendt som Unix
epoch, hvilket er en god ting at vide, hvis man skal bruge Google. En
søgning på "Unix epoch microsoft access time format" gav mig blandt
andet dette link
<http://www.access-programmers.co.uk/forums/archive/index.php/t-51610.html>

> Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med dette.

Jeg ved meget lidt om access, så jeg ved ikke om ovenstående løser
dit problem, men umiddelbart ser det lovende ud.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Kim Emax

Dato : 17-08-04 17:49

L F Clausen wrote:

> [...]
> (int). Dette tal bliver nemt konverteret i mit site til noget lidt
> mere læseligt, men jeg kan ikke gennemskue hvordan.

Lyder som om du har hentet et system og ikke forstår det? Jeg prøver at
hjælpe dig på bedste vis...

> Jeg ønsker at bruge dette tal som en genkendelig dato i min
> access-database, som jeg bruger som frontend. Jeg har prøvet alt, men
> uden held.

Lad os antage at formatet er 20041224 (da du nu ikke har angivet formatet
her), det kan du konvertere således:

$date = 20041224;

ereg(([0-9]{4})([0-9]{2})([0-9]{2}), $date, $regs);
$year = $regs[1];
$month = $regs[2];
$day = $regs[3];

nu kan du så sætte det sammen på den måde du ønsker det, f.eks.
$new_date = "$day/$month-$year"; // giver 24/12-2004

Du kan så endvidere smide det i en funktion, så du bare behøver at kalde
denne:

function convert_date($date) {
ereg(([0-9]{4})([0-9]{2})([0-9]{2}), $date, $regs);
$year = $regs[1];
$month = $regs[2];
$day = $regs[3];
return "$day/$month-$year";
}

> Håber der er en venlig sjæl, der kan hjælpe mig med dette.

Håber det var hjælp nok.
--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...