Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til at lave ikoner...
Fra : Morten S Hansen

Dato : 16-08-04 15:27

Hej

Jeg har rodet lidt med at lave ikoner (.ico) til mine internet-genveje som
ikke har et i forvejen....

Lige nu bruger jeg MS Paint og gemmer som .bmp og ændrer derefter
filtype-navnet 'manuelt' til .ico

Problemet er at ikonets 'baggrund' altid bliver sort uanset hvilken farve
jeg vælger til dette... Hvorfor???

Hvordan får jeg lavet hhv. en hvid og en 'gennemsigtig' baggrund??

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-08-04 15:48

Morten S Hansen skrev:

>Jeg har rodet lidt med at lave ikoner (.ico) til mine internet-genveje som
>ikke har et i forvejen....
>
>Lige nu bruger jeg MS Paint og gemmer som .bmp og ændrer derefter
>filtype-navnet 'manuelt' til .ico

Det bliver de ikke ægte *.ico'er af selv om de fleste systemer
accepterer dem. Det gratis irfan view kan gemme som ægte *.ico.

>Hvordan får jeg lavet hhv. en hvid og en 'gennemsigtig' baggrund??

Lav *.gif eller *.png først.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-08-04 16:15

Morten S Hansen skrev:

> [...]
>jeg vælger til dette... Hvorfor?

>Hvordan får jeg lavet hhv. en hvid og en 'gennemsigtig' baggrund?

Fordi det stadig er en bmpfil og ikke en ikonfil.
*.bmp kan ikke håndtere gennemsigtighed.

Du skal bruge en rigtig ikoneditor til at lave din ikoner i, find
dem på google eller tucows, der er masser af dem.

Du bør nok søge på icon editor.
--
Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-08-04 17:42

Knud Gert Ellentoft skrev:

>Du skal bruge en rigtig ikoneditor til at lave din ikoner i

Ikke nødvendigvis, et grafik-program kan sagtens bruges, bare det kan
gemme som ico, hvad mange kan. Medmindre altså man øsker at lave
egentlige ikonfiler med udgaver i flere størrelser / farvedybder.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Poul Erik

Dato : 16-08-04 16:40

On Mon, 16 Aug 2004 16:26:42 +0200, "Morten S Hansen"
<undertegnede@mail.dk> wrote:

> [...]
>ikke har et i forvejen....
>
>Lige nu bruger jeg MS Paint og gemmer som .bmp og ændrer derefter

Dur din mail, skal jeg sende dig et lille program, der kan lave ikoner
med gennemsigtig baggrund, og meget andet.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Morten S Hansen

Dato : 16-08-04 17:30

> Dur din mail, skal jeg sende dig et lille program, der kan lave ikoner
> med gennemsigtig baggrund, og meget andet.

Mange tak for det... håber nu ikke det er en virus du sender til
mig! -Derfor hvis det er et alment tilgængeligt program foretrækker jeg at
du henviser mig til producentens hjemmeside eller et søriøst download-site.

mvh Morten

ps. Er godt træt af svar som Knud Ellentofts... Jeg skriver jo ikke et
indlæg i en nyhedsgruppe for at få et tip om et alment søgeord til google -
Det kan jeg sagtens selv gøre! Skriv istedet hellere end gerne hvis i har
erfaringer med et godt program - KVALITET fremfor kvantitet!!

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-08-04 17:49

Morten S Hansen skrev:

>ps. Er godt træt af svar som Knud Ellentofts... Jeg skriver jo ikke et
>indlæg i en nyhedsgruppe for at få et tip om et alment søgeord til google -
>Det kan jeg sagtens selv gøre!

Tre bemærkninger til det:
- det ikke hele Knuds svar, ikke engang den væsentligste del af det
- den der stiller et spørgsmål ejer ikke den flg. tråd og kan ikke med
rimelighed stille krav om hvad andre bør og ikke bør svare. Dette er
et åbent debatforum, ikke en support.
- din meget negative reaktion på Knuds forsøg på at hjælpe sikrer at
jeg ikke forsøger en anden gang hvis du har et spørgsmål.

xfut:

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-08-04 18:00

Morten S Hansen skrev:

>ps. Er godt træt af svar som Knud Ellentofts

Så må De da meget undskylde, hr. Hansen.
--
Knud

Fra : Morten S Hansen

Dato : 16-08-04 18:22

Mit lille ps medførte åbentbart kraftige reaktioner - det var bestemt ikke
hensigten! Mit udfald var måske for voldsomt og derfor en uforbeholden
undskyldning til Knud Ellentoft.

Min reaktion var affødt af at mange indlæg efterhånden bliver besvaret med
et "prøv google" - og var derfor en generel reaktion fremfor en reaktion på
den specifikke kommentar!

Håber en undskyldning og uddybning fra min side kan afslutte min lille fejl
på en fordragelig måde...

mvh Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-08-04 21:25

Morten S Hansen wrote:
> [...]
> besvaret med et "prøv google" - og var derfor en generel reaktion
> fremfor en reaktion på den specifikke kommentar!

Og Knuds svar, som du var så utilfreds med, var måske affødt af rigitg mange
(flere end blot dit) spørgsmål, hvor spørgeren kunne have fået svar på
sekunder ved at søge på Google i stedet for at spørge på usenet og vente på,
at nogen har tid til at svare.

Hvad angår dit ønske om en ikoneditor, kan jeg anbefale MicroAngelo.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk