Utætte tagluger - Hva nu
Fra : www.Altomferie.dk

Dato : 15-08-04 18:41

Hej

I fredags havde vi en mindre tropisk storm hvor regnen stod ned i stænger
( 70mm på 30 min ) samtidigt med at det blæste virkeligt voldsomt.

Nu har jeg været i campingvognen og til min store overraskelse, lå der vand
inden i vognen ( Heldigvis på noget plastik som vi havde lagt over sengen ).

Alle taglugerne var lukket, men alligevel så er der kommet vand ind ! Både i
"soveafdelingen" og på toiletrummet ?

Hele sommeren, har vi overhovedet ikke haft problemer med regn til trods for
at der har været rigeligt - ikke så meget som en dråbe har vi set !

Umiddelbart ser der ikke ud til at være nogle utætheder og jeg kan ikke
finde spor af indtrængende vand nogen steder.

Kan slagregn trænge igennem en tagluge ?

Kim

Fra : Fiaskoen

Dato : 15-08-04 19:07

JA

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-08-04 20:17

> [...]
> finde spor af indtrængende vand nogen steder.
>
> Kan slagregn trænge igennem en tagluge ?

Ja - det tror jeg kan ske ret let. Husk på at de almindelige hvide tagluger
har tvangsudluftning (og forhåbentligt har alle andre farver det osgå..).
Prøv at kigge nærmere på dine tagluger, så tror jeg du kan se hvordan det
kan ske. Der er jo en form for labyrint, der skal lukke luft igennem men
holde vand ude. Desværre kan vandet ganske sikkert komme ret let igennem
under uheldige forhold som i fredag.
Vi nåede selv kun lige ind i indkørselen til vort sommerhus fredag aften da
regnen begyndte ved Sejerø-bugten. Sad så og ventede 10 minutter og
besluttede at tage chancen. 20-meters sprint = 3 druknede mus ? Det var
_virkelig_ en bløder

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Work all day

Dato : 16-08-04 15:20

Er det så noget jeg bare skal leve med eller hvordan ?

Nu begynder jeg at frygte for vinteren

Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 16-08-04 19:24

"Work all day" <No@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det så noget jeg bare skal leve med eller hvordan ?
>
> Nu begynder jeg at frygte for vinteren
>
> Kim

Jeg mener at have læst/hørt følgende begrundelse for at lade vognen
overvintre indendøre eller under dækken;
du undgår at der kommer fygesne ind af taglugerne - og måske også andre dele
af tvangsudluftningen.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Torbenth

Dato : 17-08-04 01:13

"Work all day" <No@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> Er det så noget jeg bare skal leve med eller hvordan ?
>
> Nu begynder jeg at frygte for vinteren

Det behøver du ikke.
Hvad skulle forhandlere af campingvogne gøre? Alle andre som har vognene
stående udendørs om vinteren? Alle os som vintercamperer og bruger vognen
lejlighedsvis? Vi kan jo ikke putte vognene ind i en regnfrakke.
Det har været et uheldigt tilfælde med vand i vognen. Utætte tagluger kan
vist nok godt udelukkes. Det ville være et meget mærkeligt tilfælde, at
efter en sommer med så meget vand uden problemer, at to tagluger pludselig
skulle blive utætte på een gang.

Mvh.
Torben