Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kort batterilevetid på Canon S30
Fra : Martin Sand.

Dato : 15-08-04 18:08

Hejsa

Jeg har et problem med opladningerne på nogle forholdsvis nye batterier til
et Canon PowerShot S30 digitalkamera. Jeg kan bruge 3-4 batterier på én dag
når jeg er på farten og fotograferer. Er det normalt?
Det ene batteri er orig. Canon (NB-2L), det andet er et noname. Det orig.
har lidt længere levetid inden opladning, som jeg oplever det.

Det er 7,4V 570 mAh (Li-ion) batterier. Sluger kameraet en masse strøm,
eller er batterierne defekte, eller kan man få kraftigere batterier?

MVH Martin

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-08-04 18:42

> [...]
dag
> når jeg er på farten og fotograferer. Er det normalt?

Hor mange billeder er "på farten" ? Er det med/uden blitz ?
Hvor mange tænd/sluk er der ? og bruger du LCD'en som søger ?

> Det ene batteri er orig. Canon (NB-2L), det andet er et noname. Det orig.
> har lidt længere levetid inden opladning, som jeg oplever det.

Har selv NB-2L i mit S40, og jeg kan ca. tage 50 billeder med LCD
og blitz på alle skud. Samt ca. 5 tænd sluk.
Hvad siger Manualen selv ?

-Bo-

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:17

Bo Andersen wrote:
> Hor mange billeder er "på farten" ? Er det med/uden blitz ?

Det er omkring 20-40. Uden blitz.

> Hvor mange tænd/sluk er der ? og bruger du LCD'en som søger ?

Jeg hår tændt kameraet hele tiden, men slukker LCD'en efter hvert billede.
Ja, eg bruger den som søger og til at tjekke billedet efterfølgende.

> Har selv NB-2L i mit S40, og jeg kan ca. tage 50 billeder med LCD
> og blitz på alle skud. Samt ca. 5 tænd sluk.

Okay, det lyder som lidt mere end mit. Men det er ikke utænkeligt at de
nyere PowerShot er mere økonomiske med batteriforbruget.

> Hvad siger Manualen selv ?
160 billeder med LCD'en tændt. 390 billeder med den slukket.
For dit S40 skulle tallene være hhv. 180 og 420 billeder.

MVH Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-08-04 04:59

"Martin Sand." <feedback@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er 7,4V 570 mAh (Li-ion) batterier. Sluger kameraet en masse strøm,
> eller er batterierne defekte, eller kan man få kraftigere batterier?

Det er faktisk heller ikke særlig stor kapacitet ( under 1/2 af de 4x1800 mA
1,2 V AA i min A70 (der har ry for lang batterilevetid) Hvis du oplader
rigtig, ville jeg se efter batt. m. flere mA, hvis det findes.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Bo Andersen

Dato : 16-08-04 08:28

-Snip-

> [...]
> 1,2 V AA i min A70 (der har ry for lang batterilevetid) Hvis du oplader
> rigtig, ville jeg se efter batt. m. flere mA, hvis det findes.

Det er rigtigt. Men tilgengæld fylder NB-2L batterierne ca. det halve af
4xAA
batterier. Så det er vel også noget man må gøre op med sig selv.
Nu kender jeg ikke A70, men jeg købte mit S40 for at skulle være
kompakt, jeg har så også et ekstra batteri, og det fungere fint for mig.
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-08-04 09:32

"Bo Andersen" <boing@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu kender jeg ikke A70, men jeg købte mit S40 for at skulle være
> kompakt, jeg har så også et ekstra batteri, og det fungere fint for mig.

Mit svar var til Martin Sand, der klagede over kort batterilevetid. At det
var til Martin, fremgår tydeligt af min citationsmåde.
Mvh
Ole

---

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:19

Ole Larsen wrote:
> [...]
> 4x1800 mA 1,2 V AA i min A70 (der har ry for lang batterilevetid)
> Hvis du oplader rigtig, ville jeg se efter batt. m. flere mA, hvis

Jeg kan ikke finde batterier med markant større kapacitet desværre. Jeg er
ikke interesseret i at gå fra 570 mAh til fx. 750 mAh. En fordobling ville
være fin, men det fås åbenbart ikke.

MVH Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-08-04 09:51

Martin Sand. wrote:

> Det er 7,4V 570 mAh (Li-ion) batterier. Sluger kameraet en masse strøm,
> eller er batterierne defekte, eller kan man få kraftigere batterier?

Hmmm... jeg kan kun sige, at 570 mAh, er en meget lille kapasitet,
så alt efter dit kameras forbrug, så skal du nok ikke forvente mere
end 10 - 20 minutters kontinuerlig drifttid på en opladning.

Det antal billeder, som man kan nå at ta på en opladning, afhænger
meget af hvordan man bruger sit kamera.

Hvis man ødsler med strømmen, hvor man tænder det hele, LCD-skærmen,
blitz'en og holder det tændt, så er det nok begrænset, hvor mange
billeder man kan nå at tage på en opladning.

Men hvis man kører "økonomi-kørsel", hvor man begrænser brugen af
LCD-skærmenen, blitz'en og hvor man først tænder kameraet, når man
har udset sig et motiv, og slukker det straks efter man har taget og
arkiveret billedet, så kan man nok ta' dobbelt eller måske tre gange
så mange billeder på en opladning.

Jeg har selv et Fuji digicam, der bruger LI-ION batterier, og jeg
har også tre batterier, og med dem har jeg rigeligt strøm til en
heldags fototur, og jeg kan sagtens nå at ta' 4-600 billeder, og jeg
kan ikke erindre, at jeg har nået at få tømt alle tre batterier.

To af mine LI-ION batterier er købt hos T-Hansen og jeg kan ikke se
eller mærke nogen forskel på dem, og det batteri der fulgte med
kameraet, og der står også Fuji på de batterier, som jeg har købt
uorginalt hos T-Hansen.

Jeg skal dog lige bemærke, at de LI-ION batterier som mit kamera
bruger, at de rummer 1300 mAh, og det er jo mere end det dobbelte af
det der er i den type, som du bruger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:21

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Hmmm... jeg kan kun sige, at 570 mAh, er en meget lille kapasitet,
> så alt efter dit kameras forbrug, så skal du nok ikke forvente mere
> end 10 - 20 minutters kontinuerlig drifttid på en opladning.

Ja, det er sådan nogle ting man først bliver opmærksom på EFTER købet
For mit vedkommende i hvert fald. JEg er glad for kameraet, har haft det
længe. Men jeg vil klart kigge efter batterilevetid/strømforbrug næste gang.

Og jeg er nok typen der zoomer ind og ud og prøver alle mulige vinkler..
inkl. ændring af ISO værdier osv. undervejs. Så der bliver brugt noget
strøm.

MVH Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-08-04 11:20

Martin Sand. wrote:

> [...]
> Det ene batteri er orig. Canon (NB-2L), det andet er et noname. Det orig.
> har lidt længere levetid inden opladning, som jeg oplever det.

Har du set
<http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=25906&forum_id=51&jump_to=140013>
hvor der er et enkelt hint?

> Det er 7,4V 570 mAh (Li-ion) batterier.

Jeg har kunnet finde et par 600 og 650 mAh-batterier som skulle kunne
bruges (svarende til NB2L), men også flere som er mindre. Jeg søger på
<http://www.google.com/search?q=canon+s30+battery+mAh>, og jeg kan se at
<http://shop.bytes-and-colours.com/> har et 750mAh, jeg har handlet hos
dem et par gange, så jeg tør godt anbefale butikken

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Sand.

Dato : 22-08-04 00:23

Jesper Brunholm wrote:
> Har du set

<http://www.stevesforums.com/forums/view_topic.php?id=25906&forum_id=51&jump
_to=140013>
> hvor der er et enkelt hint?

Ja, en biloplader kunne være en god idé.

MVH Martin

Fra : Hans Kruse

Dato : 16-08-04 13:57

Du kan finde batterilevetider her