dødsbo - råd/erfa efterlyses
Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 15-08-04 13:23

Jeg har en gren af slægten som ender "blindt" idet den afdøde enke
tilsyneladende dør uden af efterlade sig børn, eller andre pårørende. Når
jeg alligevel har en formodling om at hun har efteraldte pårørende skyldet
at jeg på kirkekontoret har fået oplyst at en person har betalt for
vedligeholdelsen af hendes gravsted frem til 2018. Jeg kunne desværre ikke
få oplyst hvem denne person er. Da hun døde i 1987 er alle offentlige
registreringer som kunne kaste lys over sagen jo ikke tilgængelige.

Så ville jeg prøve om jeg kunne finde en dødsannonce i den lokale avis i
håbet om at den kunne give en ledetråd. Der var desværre kun en kort notits
om at begravelsen ville finde sted under rubrikken "Begravelser i dag", men
ingen egentlig dødsannonce.

Så ville jeg prøve om der skulle være noget i Statstidende, hvor der såvidt
jeg ved altid skal annonceres efter eventuelle kreditorer i et dødsbo. Her
var det heller ikke noget - i hvert fald ikke op til 2 måneder efter
dødsfaldet.

Og så mine spørgsmål ...

1. Er det nogen tidsfrist for hvornår der skal være annonceret i
Statstidende?

2. Hvor længe efter dødsfaldet kan man forvente at se en annonce i
Statstidende?

3. Kan man få oplysningen fra den advokat som har behandlet dødsboet, hvis
der har været en sådan?

4. Andre ideer og tips til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne.

vh
Erik

DK: fjern "NOSPAM_" fra min emailadr. ved direkte svar
EN: remove "NOSPAM_" from my emailadr. on direct reply

Fra : ST

Dato : 15-08-04 18:55

"Erik Pilgaard Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:411f55b1$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> der har været en sådan?
>
> 4. Andre ideer og tips til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne.

søg på navnet iøvrigt mener jeg at alle dødsfald bliver annonceret i
statstidende, ellers tror jeg at man har man et problem. Af erfaring pga en
nabos død, hvor man fik kontakt med en niece (ingen andre arvinger) men det
var efter 2-3 måneder.
Alternativt kan du henvende dig til skifteretten, min erfaring med
ovennævnte ret er, at det primære formål er, at få fastslået hvorvidt der er
mulighed for at indkræve arveskat!!!
mvh Susanne.----------------------------------------------------------

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 16-08-04 16:33

Erik Pilgaard Vinther <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:411f55b1$0$239$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> der har været en sådan?
>
> 4. Andre ideer og tips til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne.

Hej Erik,

der skal ikke nødvendigvis annonceres i Statstidende ved dødsfald. Boet kan
behandles enten som

1. Boudlæg (skiftelovens §§ 18-21)
2. Udlæg til efterlevende ægtefælle (skiftelovens §§ 22-23)
3. Uskiftet bo (skiftelovens § 24)
4. Privat skifte (Skiftelovens §§ 25-32)
5. Forenklet privat skifte (skiftelovens §§ 33-35)
6. Behandling ved bobestyrer (offentligt skifte-skiftelovens §§ 36-73)

afhængigt af omstændighederne. Og kun i tilfældene 4, 5 og 6 er det relevant
at inddrage Statstidende (indrykning af såkaldt proklama) idet nemlig
arvingerne derved kan undgå at hæfte for den efterladtes gæld.

Det er altså langtfra sikkert, at du kan løse din "gåde" ved læsning
Statstidende.

mvh. Jens Møller Jensen

---

Fra : Niels Engel

Dato : 16-08-04 21:02

Jeg har flere gange været i samme situation. Kirkegården ville ikke oplyse
om hvem der stod for gravstedet, men jeg kunne aflevere et frankeret brev,
som de så sendte til personen.
Du kunne da prøve det samme.

Niels Jørgen Engel