HDD med NTFS paa andre maskiner?
Fra : Terry Andersen

Dato : 15-08-04 12:19

Jeg ved ikke om dette er den rigtige NG, men kunne ikke lige finde ud af
hvor jeg ellers skulle stille spørgsmålet, guide mig endelig videre hvis det
er den forkerte.

Jeg har en harddisk med USB interface som jeg bruger som lagringsmedie i
stedet for f.eks. disketter og sådan, dvs. jeg tager den med rundt til
forskellige maskiner. Den har i øjeblikket FAT32 og det virker udemærket.
Men ville jeg kunne omformattere den til NTFS uden at have problemer med at
tilslutte den andre maskiner end netop den den er formatteret på? Kan ikke
huske hvor jeg har hørt denne påstand henne før, men er det blot en skrøne
at NTFS bevirker at man ikke kan anvende harddisken i andre computere, altså
bruge den som jeg gerne vil? (som en "stor" diskette om man vil ).

Mvh.
Terry

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 15-08-04 14:15

Det er en skrøne...

Jeg har også en USB hD som er formatteret i NTFS, og den virker fint i andre
XP maskiner.

Jeg skal dog ikke sige hvad der sker hvis du prøver at sætte den til en
Windows 98 maskine eller lign.?

Var det ikke først med Windows 2000, at NTFS blev brugt i andet end Windows
NT?

Umiddelbart tror jeg ikke du kan bruge den i Win98 eller ældre
styresystemer, hvis de ikke understøtter NTFS. Det burde jo ikke gøre nogen
forskel om HD'en er tilsluttet USB eller IDE i den sammenhæng.

Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.

Fra : Anders Lund

Dato : 15-08-04 16:33

Anders B. Hyltoft wrote:

> Det er en skrøne...

Delvis. Hvis man sætter rettigheder på, skal disse først fjernes, inden
andre computere kan bruge filerne.

> Jeg skal dog ikke sige hvad der sker hvis du prøver at sætte den til en
> Windows 98 maskine eller lign.?

Du kan ikke bruge drevet - du vil sikkert blive spurgt om det skal
formateres. Der findes dog programmer til at kunne læse NTFS under W9X
og DOS.

> Var det ikke først med Windows 2000, at NTFS blev brugt i andet end Windows
> NT?

Tja, jeg vil sige at Windows 2000 og XP næste version af Windows NT.
Windows 9X er blevet skrottet. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-08-04 16:37

Anders B. Hyltoft wrote:

> Var det ikke først med Windows 2000, at NTFS blev brugt i andet end
> Windows NT?

Windows 2000 er NT5.0
Windows XP er iøvrigt NT5.1

Jesper G. Poulsen

Fra : Terry Andersen

Dato : 16-08-04 16:34

> Windows 2000 er NT5.0
> Windows XP er iøvrigt NT5.1
>

> --
> Med venlig hilsen
> Jesper G. Poulsen

Ok, mange tak alle sammen. Men hvis Windows 2000 er NT5.0 og Windows XP er
NT5.1, vil en HDD formatteret i XP så kunne læses i Win2000 og omvendt, vil
en HDD formatteret i Win2000 kunne læses i XP?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-08-04 17:51

Terry Andersen wrote:

> Ok, mange tak alle sammen. Men hvis Windows 2000 er NT5.0 og Windows
> XP er NT5.1, vil en HDD formatteret i XP så kunne læses i Win2000 og
> omvendt, vil en HDD formatteret i Win2000 kunne læses i XP?

De anvender begge NTFS5, så ja.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 16-08-04 18:41

> De anvender begge NTFS5, så ja.

NT 4.0 kan også læse NTFS5, hvis servicepack 5 eller nyere er på, da der med
den kom understøttelse af NTFS5. - Men den kan ikke USB, så det er nok ikke
så væsentligt!

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-08-04 08:27

Peter Pan wrote:

> der med den kom understøttelse af NTFS5. - Men den kan ikke USB, så
> det er nok ikke så væsentligt!

Kom det ikke først med SP6 ?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 15-08-04 14:26

Du kan fint bruge NTFS. Men.....
Du vil ikke umiddelbart kunne få adgang til disken fra maskiner der ikke
kender til NTFS såsom diverse ældrer versioner af windows og mac-maskiner.

mvh
TK