CD brændings spørgsmål
Fra : Dennis Højsholt

Dato : 09-05-01 17:51

Hej,

Kan man brænde en CD hvor mac filerne kun kan ses på Macintosh, og PC
filerne kun kan ses på en PC computer? I så fald, hvilken program skal jeg
så bruge?
På forhånd tak!!!!

/Dennis

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-05-01 18:12

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan man brænde en CD hvor mac filerne kun kan ses på Macintosh, og PC
> filerne kun kan ses på en PC computer? I så fald, hvilken program skal jeg

Er det en hybrid CD du mener ?

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-01 18:17

Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote in

> Hej,
>
> Kan man brænde en CD hvor mac filerne kun kan ses på Macintosh, og PC
> filerne kun kan ses på en PC computer? I så fald, hvilken program skal
> jeg så bruge?

Toast i versioner fra 3.5 (og måske også ældre, jeg kender dem bare ikke)
kan brænde Mac/ISO Hybrid diske, der har den funktionalitet du efterspørger.

--
René

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 09-05-01 22:38

Det er på sin vis en hybrid CD jeg vil lave. Men det skal være sådan, at Mac
filerne kun kan se på en Mac, og omvendt.
En lille forklaring...
Jeg skal have Acrobat Reader, både PC og Mac version + nogle PDF filer på en
CD. For ikke at forvirre brugeren, skal de kun kunne se Acrobat Reader i
enten Mac eller PC version, når de sætte CD'en i maskinen.
Jeg savner et program som kan gøre dette.

/Dennis

On 09/05/01 19:17, in article
Xns909CC4EB8D1E2rfnaltavistanet@194.182.148.146, "René Frej Nielsen"

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-05-01 23:37

In article <B71F8544.19C0%dennis@hojsholt.dk>,
Dennis Højsholt <dennis@hojsholt.dk> wrote:

> Jeg savner et program som kan gøre dette.

Stadigvæk er svaret Toast. Brænd en Mac session og en PC session.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Dennis Højsholt

Dato : 09-05-01 23:58

Jeg prøver....

On 10/05/01 0:36, in article
newsspam2-892113.00363910052001@tnews.inet.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-01 00:22

Hej Dennis

Dennis Højsholt wrote:

> Det er på sin vis en hybrid CD jeg vil lave. Men det skal være sådan, at Mac
> filerne kun kan se på en Mac, og omvendt.

Hvis du i Toast 4.1.x vælger Mac/ISO Hybrid vil du få to felter, hvor du hhv.
trækker Mac og PC filerne til, og der vil komme to 'partitioner' ud af det. - En
Mac og en PC del.

Problemet vil ikke være så stor på en PC, da de færreste PC'er kan læse Mac
formatet, mens du på en Mac vil have (formentlig) begge ikoner fremme på
skrivebordet pga. Arkivudveksling/File Exchange.

Men hvorfor ikke blot brænde en 'normal' ISO 9660 disk og så lave to mapper med
navnene 'For Macintosh brugere' og 'For Windows brugere'. Det vil være langt det
letteste, og du behøver ikke tænke på alt det andet. Men husk i Toast at sætte
den til at vise lange filnavne.

Hvis du gør det med en ISO 9660 brænding kan du endda gøre det sådan, at alle PDF
filerne ligger øverst og frit synlige, så brugeren kan dobbeltklikke på dem for
at åbne dem. Du kan så lægge Acrobat Reader til hhv. Mac og PC et godt stykke
nede i vinduet, så den ikke vil kunne ses på skærmen selv ved at klikke i feltet
for fuld skærm. Brugeren vil så ikke kunne tage fejl af hvilket program, der skal
bruges. PDF formatet er jo det samme både på Mac og PC, så du behøver ikke lave
to sæt PDF filer, - altså hvis de skal indeholde det samme.

Men noget andet er, at jeg tror, du vil støde på et problem alligevel, - uanset
hvad du gør. Såvidt jeg véd skal Acrobat Reader være _installeret_ på en PC for
at kunne læse PDF filer. Det behøver du ikke på en Mac. Acrobat Reader til
Windows lægger et par inits og .dl filer ind i Windows systemet, som er
nødvendige for at den kan arbejde, mens du blot kan lægge selve programmet
Acrobat Reader til Mac frit på CD'en, den vil så selv generere de
indstillingsfiler, der er nødvendige og placere dem i mappen
indstillinger/Preferences.

Hjælper det dig mere?

Og så et tip. Hvis du samtidig lægger en installer til hhv. Mac og Windows på
CD'en, så vælg Acrobat Reader 4.0 i Mac versionen, men vælg Acrobat Reader 3.01 i
Windows versionen. Der er fejl i AcroWin 4, der gør, at fx. en Windows 95 meget
let går ned. Så en geninstallering af Windows er eneste udvej for at starte PC'en
igen. Jeg _har_ prøvet!!!

mvh. Erik Richard

> [...]
> enten Mac eller PC version, når de sætte CD'en i maskinen.
> Jeg savner et program som kan gøre dette.

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-05-01 02:34

In article <3AF9D11F.E3DCC015@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard Sørensen
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Det vil være langt det letteste, og du behøver ikke tænke på alt det
> andet. Men husk i Toast at sætte den til at vise lange filnavne.

Det vil være en overordenlig dårlig løsning, hvis mac udgaven acrobat
skal ligge på CD'en og afvikles fra denne - Det kan nemlig slet ikke
lade sig gøre da det vil samdre mac programmet at lægge det direkte på
en ISO9660 disk (ingen understøttelse af resurcegrene)

--
Venlig Hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp jeg er boligløs i København, kender du til en ledig lejlighed?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-05-01 17:22

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote in

> [...]
> lade sig gøre da det vil samdre mac programmet at lægge det direkte på
> en ISO9660 disk (ingen understøttelse af resurcegrene)

Såvidt jeg husker (sidder desværre ikke med en Mac i øjeblikket) så bevares
resourcegrenene da, når man brænder en ISO9660 disk i Toast. Jeg _mener_ at
have transporteret Mac-programmer på sådan en disk, men det kan være, at min
hukommelse driller mig lidt?

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-01 14:18

Hej Morten

Jeg har nu lavet et lille eksperiment....

Jeg tog min Acrobat Reader 4.05 mappe og en mappe med PDF manualer til
Apple Macintosh monitors og brændte dem på en CD i ISO-9660 format.
Brændingen forløb planmæssig, - selvom det var på et VivaStar medie -) -
Navnene blev ændret fint til DOS længder, og Abrobat Reader blev ændret
til ACROREAD, - altså alting som det skulle være.

Det spændende var nu, - hvis altså din teori holdt stik, - om den kunne
afvikles på en Mac - _direkte_fra_CD'en_:. Til det formål valgte jeg en
PowerMac 7200/90 - desværre kun med 8mb RAM. Der er installeret en
fuldstændig standard og 'clean' System 7.5.2 på den, - ingen programmer af
nogen art overhovedet udover system!

Indsatte CD'en, - fandt ACROREAD, - dobbeltklik.... vente, vente... "Der
er for lidt hukommelse..." - Slå VM til og genstarte, - samme procedure,
vente...

ACROBAT READER ÅBNER FULDSTÆNDIG, SOM DEN SKAL!!!, - så altså ingen tab af
hverken resourcefork eller datafork, - og lige nu sidder jeg og kigger på
en manual til den gamle Apple Macintosh 12 Standard skærm.

- Så jo, det _KAN_ lade sig gøre at brænde ISO-9660 med en Acrobat Reader
til Mac installeret på en sådan CD, - og man kan også bruge den!

Jeg har brugt en LaCie d2/Panasonic CW-7502 og Toast 4.2. Toast
indstillingerne er sat til 'default'.

mvh. Erik Richard

PS. Jeg sender gerne CD'en over til dig, hvis du ikke er overbevist -)?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-05-01 15:01

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in

> - Så jo, det _KAN_ lade sig gøre at brænde ISO-9660 med en Acrobat
> Reader til Mac installeret på en sådan CD, - og man kan også bruge den!

Det mente jeg altså også kunne lade sig gøre.

> Jeg har brugt en LaCie d2/Panasonic CW-7502 og Toast 4.2. Toast
> indstillingerne er sat til 'default'.

Hvis du så lige havde sat "Allow Macintosh names" til, så var alle
filnavnene også bevaret. Det virker også på Windows.

En ulempe ved ISO9660-diske er, at ikoner på f.eks. Photoshop-filer vist
forsvinder og placeringen af vinduer og ikoner huskes heller ikke, så det er
ikke den perfekte løsning, men det kan altså lade sig gøre, hvis man vil
kunne læse disken på både PC og Mac.

--
René

Fra : N/A

Dato : 10-05-01 00:34

Fra : Pete

Dato : 10-05-01 00:34

in article 3AF9D11F.E3DCC015@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 10/05/01 1:22:

> [...]
> meget
> let går ned. Så en geninstallering af Windows er eneste udvej for at starte

Selvfølgelig har du prøv - alt andet ville da være mærkeligt! Tror du Adobe
ville blive ved med at lade folk downloade en version der smadrer deres
styresystem? Og ville folk blive ved med at downloade den hvis den gjorde?
*SUK*

--
/peter

"ALL YOUR INNOVATIONS ARE BELONG TO US." -- Bill Gates
( to Steve Jobs after demoing MS-Windows XP )

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-01 04:13

Hej Peter

- Men det gør altså ikke spor, at Apple den ene gang efter den anden, når de
kommer med et nyt system, bliver ved med at bruge de to samme kontrolpaneler, der
er smækfyldte med fejl - Apple Menu-valg og Kvikstart? - I de to har der været
fejl lige siden System 7.0, - men det er altså lige meget... - Og det selvom Apple
siden System 7.0 har fået flere tusinde rapporter om de fejl...

Og så er jeg tilfældigvis ikke den eneste, der har / har haft problemer med
AcroRead 4. I forrige uge havde jeg tre Windows 95 maskiner fra en skole her i
byen, hvor det var AcroRead 4, der var årsagen til et totalt nedbrud!

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 10-05-01 10:17

Fra : Pete

Dato : 10-05-01 10:17

> From: Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk>
> Newsgroups: dk.edb.mac
> Date: Thu, 10 May 2001 05:13:21 +0200
> Subject: Re: CD brændings spørgsmål
>
> Hej Peter

Hej Erik!

> [...]
> Apple
> siden System 7.0 har fået flere tusinde rapporter om de fejl...

Og de to kontrolpaneler har så graverende fejl at en geninstallation er
nødvendig? Hmmmmm....... Der er jo ikke noget med de 2 der er værre, end at
det kan klarees med at smide indstillingsfilerne ud!

> [...]
> byen, hvor det var AcroRead 4, der var årsagen til et totalt nedbrud!

Ja, det lyder meget sandsynligt. Bruger de altid dig når de har problemer?

/peter
--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those