Nyt bundkort råd?
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-08-04 10:27

hej hej.

jeg skal have udskiftet bundkort og CPU da min AMD 1600 Mhz er for sløb til
spil og lidt tungere programmer.

jeg vil have en Pentium 4, 3 Ghz, og skal have et bundkort med en tilhørende
socket 478.

Er der et bestemt bundkort som kan anbefales? Jeg gider ikke onboard lyd og
andet pjat. Det skal bare fungere 100% effektivt. Der må dog gerne være lidt
USB 2.0 og evt firewire onboard, men ikke et must.

Asus har jeg før været glad for, men er de stadig nogle af de bedste?

Jeg har ikke noget fancy HD værk. Bare 2 stk 200 GB IDE diske. Raid og lign.
er heller ikke interessant for mig.

Kom endelig med nogle råd. Jeg regner med at skulle bruge en 3.000,- på CPU
og bundkort tilsammen.

Anders Hyltoft

Fjern "REMOVE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-04 11:05

On Sat, 14 Aug 2004 11:26:34 +0200, "Anders B. Hyltoft"
<anders1@REMOVEhyltoft.dk> wrote:

> [...]
>socket 478.
>
>Er der et bestemt bundkort som kan anbefales?

Tja, udbuddet er enormt. Foreslår du kigger forbi f.eks
www.midtdata.dk eller www.prc.data.dk og finder et der passer præcis
til dine behov...

Personligt ville jeg vælge et Intel chipset, meget gerne med mange RAM
sokler, både IDE og SATA controller samt on-board gigabit netværk.

<mlr>

Fra : Casper Bang

Dato : 14-08-04 13:22

> [...]
lidt
> USB 2.0 og evt firewire onboard, men ikke et must.

Jeg ville helt klart tage et:
Asus P4P800 Deluxe
Det har onboard 1 gigabit netkort, et ret godt lydkort (som du bare slår fra
hvis du vil have et andet), RAID til både SATA og ATA samt en masse andre
features
Det er extremt stabilt, og blandt eliten på markedet. Se på edbpriser, og
læs nogle brugeres kommentarer.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-08-04 14:07

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:411e03e0$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> features

> Det er extremt stabilt, og blandt eliten på markedet. Se på edbpriser, og

Ja, jeg har tjekket det bundkort og det lyder godt, men hvor meget merpris
ryger der til f.eks. onboard lyd?
Hvis det kunne fås uden var det måske bedre??

Selvfølgelig er ca 900,- ikke meget for et bundkort. Der er måske ikke grund
til at købe dyrere med mit behov?

Nu har jeg et 10/100 Mbit netkort, hvad betyder Gigabit netkort. jeg får vel
ikke hurtigere netværk herhjemme end 100Mbit på nogen måde?

Raid har jeg ikke intentioner om at sætte op, så laver Asus ikke et kort
uden de raid muligheder til en billigere pris?

Fra : Casper Bang

Dato : 14-08-04 15:47

> Ja, jeg har tjekket det bundkort og det lyder godt, men hvor meget merpris
> ryger der til f.eks. onboard lyd?
> Hvis det kunne fås uden var det måske bedre??

Jeg ved ikke hvad merprisen vil være... tror ikke det er mere en 50 :p
Har du da et specielt godt lydkort ved siden af?

> Selvfølgelig er ca 900,- ikke meget for et bundkort. Der er måske ikke
grund
> til at købe dyrere med mit behov?

Jeg ved ikke om det er specielt billigt - jeg vil sige at det KLART er godt
nok til dit behov.

> Nu har jeg et 10/100 Mbit netkort, hvad betyder Gigabit netkort. jeg får
vel
> ikke hurtigere netværk herhjemme end 100Mbit på nogen måde?

1 gigabit er ved at blive mere normalt...
Det vil sige 1000 Mbit.
Selv om det måske ikke er noget du kommer til at bruge i år, har du det når
du en dag får brug for det - det er dejligt hurtigt hvis man overfører data
mellem to maskiner.

> Raid har jeg ikke intentioner om at sætte op, så laver Asus ikke et kort
> uden de raid muligheder til en billigere pris?

Jeg tror at hvis du ikke tager deluxe udgaven, så er der ikke raid på... jeg
er nu ret glad for det; loadingtiderne i mine spil er blevet en del mindre
:)
Jeg tror dog ikke det er meget du sparer ved at tage modellen mindre. Kig på
edbpriser.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-08-04 16:27

Jeg har bestilt deluxe udgaven nu, men... for at få udbytte af Raid, så skal
jeg vel have et par harddiske sat sammen ikke?

message news:411e25db$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 14-08-04 16:50

> Jeg har bestilt deluxe udgaven nu, men... for at få udbytte af Raid, så
skal
> jeg vel have et par harddiske sat sammen ikke?

Jo, det kræver at du har to ens harddiske.
Du kan fra en bios setting så sige at de skal køre som raid.

Jeg tror du vil blive glad for bundkortet :)

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 14-08-04 17:47

håber jeg også

jeg købte en petium 4, 3 Ghz med til for ca 1700,- Det er vel også den CPU
der er bedst for pengene lige pt ikke?

Jeg synes min AMD hænger når jeg kører store programmer og multitasker.
Håber det bliver bedre.

message news:411e34ba$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 14-08-04 18:57

> jeg købte en petium 4, 3 Ghz med til for ca 1700,- Det er vel også den CPU
> der er bedst for pengene lige pt ikke?

Det er også sådan en jeg har - bare det ikke er presscott (du kan kende dem
på at de har 1 mb cache).
Det er et godt system du får samlet er jeg sikker på.

Fra : Thomas Litman

Dato : 17-08-04 23:32

Hvad angår RAID, så giver det ikke ekstra ydelse for en almindelig
(enkelt-bruger) maskine i RAID-0 / stripping.
Men hvis det er for at spejle din harddisk (ekstra data-sikkerhed), giver
det mening..

Hvad er der galt med Prescott?

- Thomas

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:411e5289$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Casper Bang

Dato : 18-08-04 08:54

> [...]
> (enkelt-bruger) maskine i RAID-0 / stripping.
> Men hvis det er for at spejle din harddisk (ekstra data-sikkerhed), giver

Du har vist aldrig prøvet raid i et computerspil :)
Du loader banerne MEGET hurtigere, grundet den bedre læsetid fra diskene.
Det betyder en del.

> Hvad er der galt med Prescott?

Varmen og performance... varmer mere, og performer dårligere (til de fleste
ting; den er vist bedre til DVD ripping, pga den højere cache). Men du kan
med garanti finde en masse reviews af prescott på nettet. Alle dem jeg har
læst går i favør for den gode gamle P4

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-04 23:54

Casper Bang wrote:

> cache). Men du kan med garanti finde en masse reviews af prescott på
> nettet. Alle dem jeg har læst går i favør for den gode gamle P4

Preshott ligner et panisk forsøg på at vinde markedsandele - det virker
ikke helt i virkeligheden, men det øger omsætningen for producenterne
af køleløsninger

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 22-08-04 15:22

> Preshott ligner et panisk forsøg på at vinde markedsandele - det virker
> ikke helt i virkeligheden, men det øger omsætningen for producenterne
> af køleløsninger

Naa, jeg tror arkitekturen er god nok i prescott - markedet er bare ikke
klart til det endnu.
Prescott understøtter SSE3, som der endnu ikke bliver brugt nogen steder -
når det om nogle år bliver brugt, tror jeg prescott kan bruges til noget.
Jeg tror ikke de havde kunnet komme op på 4GHz med Northwood teknologien -
jeg tror prescott vil klare det.

Giv det et års tid, og den generation af prescott slår alle andre :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-08-04 09:49

Casper Bang wrote:

> Giv det et års tid, og den generation af prescott slår alle andre :)

Sålænge overlever Prescott ikke - den bruger for meget effekt.

Og om et år har 64-bit gjort et endnu større indryk - så Intel skal
sadle om nu inden de bliver sejlet agterud.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-04 23:52

Anders B. Hyltoft wrote:

> Jeg synes min AMD hænger når jeg kører store programmer og
> multitasker. Håber det bliver bedre.

Det må være en fejl i dit OS. Multitasking har intet med CPU at gøre.
_Intet_.

Jesper G. Poulsen