Mystisk problem.
Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 12-08-04 22:56

Hej.

Jeg har installeret mit nye PNY Verto GeForce 6800GT kort i min pc.
Hver gang jeg nu scroller op og ned på min mus' scrollknap eller med mit
keyboard, kan jeg høre en slæbende lyd inde i kabinettet.
Ret irriterende når man f.eks. kigger på internetsider.

Mit system består bl.a. af :

Aspire 520W
AMD Athlon 64, 3200+
Chaintech VNF-250
512 MB Corsair Value DDR3200
PNY Verto GeForce 6800

Lyden er først kommet efter installationen af mit grafikkort.
Er der nogle forklaringer og evt. løsninger?

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-08-04 23:18

"Feeling 102, acting 17" <@> skrev i en meddelelse

> Lyden er først kommet efter installationen af mit grafikkort.
> Er der nogle forklaringer og evt. løsninger?

Første trin i fejlsøgningen må vel være at sætte dit gamle gfx-kort tilbage
igen og se om slæbelyden stadig er der...

mvh
Thomas

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 13-08-04 00:09

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> "Feeling 102, acting 17" <@> skrev i en meddelelse

> Første trin i fejlsøgningen må vel være at sætte dit gamle gfx-kort
tilbage
> igen og se om slæbelyden stadig er der...

Jeg men har ikke lige haft tid/lyst til at skifte det.
Men nu har jeg skiftet til mit gamle GeForce 3 Ti 200 kort og problemet er
væk.
Hmm, mærkeligt.

Fra : Devast8or

Dato : 13-08-04 07:38

Feeling 102, acting 17 wrote:
> [...]
>
> Jeg men har ikke lige haft tid/lyst til at skifte det.
> Men nu har jeg skiftet til mit gamle GeForce 3 Ti 200 kort og

Har du mulighed for at sætte det nye kort i en anden computer? Hvis det
laver samme lyd i en anden maskine ville jeg helt sikkert sende det tilbage.

Devast8or

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 13-08-04 09:14

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> Har du mulighed for at sætte det nye kort i en anden computer? Hvis det
> laver samme lyd i en anden maskine ville jeg helt sikkert sende det
tilbage.

Ja, jeg kan prøve at sætte det i min anden pc, men den skal først lige
samles.
Jeg tror nu bare, at jeg må leve med lyden indtil videre, da der ikke er
nogle kort på lager der, hvor jeg har købt det.
Fejlen er der først, når driveren til kortet er blevet installeret.
Ellers ser kortet ud til at virke, som det skal.

Fra : BorreBoy

Dato : 13-08-04 09:20

> [...]
> Fejlen er der først, når driveren til kortet er blevet installeret.
> Ellers ser kortet ud til at virke, som det skal.

Er de gamle drivere helt væk?
En formatering af computeren kunne måske hjælpe.
Er der andre enheder tilsluttet strømkablet?

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 13-08-04 12:21

"BorreBoy" <borreXXX@lucasfilm.dk> wrote in message

> "Feeling 102, acting 17" <@> skrev i en meddelelse

> Er de gamle drivere helt væk?

Ja.

> En formatering af computeren kunne måske hjælpe.

Den blev formateret, da jeg fik det nye grafikkort.

> Er der andre enheder tilsluttet strømkablet?

Kun et diskettedrev.

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-08-04 15:17

Feeling 102, acting 17 (@) skrev følgende:
> [...]
> PNY Verto GeForce 6800
>
> Lyden er først kommet efter installationen af mit grafikkort.
> Er der nogle forklaringer og evt. løsninger?

Det kunne være din psu der skaber sig... Har du mulighed for at lægge øret
til diverse steder mens du bevæger musen?

- Martin

Fra : tom nielsen

Dato : 14-08-04 10:47

Jeg tror bare at det er blæserhastigheden der ændre sig på dit grafikkort -
har selv haft samme "problem"

Tom

Fra : Feeling 102, acting ~

Dato : 06-09-04 15:52

"Feeling 102, acting 17" <@> wrote in message
> [...]
> PNY Verto GeForce 6800
>
> Lyden er først kommet efter installationen af mit grafikkort.
> Er der nogle forklaringer og evt. løsninger?

Jeg har senere fundet ud af, at lyden kommer fra de strømforsyninger, som
jeg forbinder til mit nye system. Jeg prøvede at sætte min "gamle" Chieftec
360W i og der var lyden ligeså slem som Aspire 520W.
Alle kabler undtagen til harddisk, bundkort og GT kortet er forsøgt fjernet
unden positivt resultat. Udskifter jeg mit 6800GT med mit gamle Ti200, er
lyden væk.

Nu har jeg så endelig fået taget mig sammen til at samle min gamle pc og har
monteret mit 6800GT kort i den.
Lyden er ikke-eksisterende.
Jeg prøvede så at sætte min Aspire 520W fra mit nye system til og den siger
heller ikke noget.

Konklusionen må være, at grafikkortet ikke er problemet men mere
kombinationen af de sammensatte dele i mit nye system.
Måske trækker mit nye system så meger kraft, at selv en Aspire 520W bare
ikke er nok. Jeg kan forestille mig, at sådan to billige strømforsyninger
som jeg har testet med, må indeholde billige/dårlige komponenter, som kan
frembringe lyde ved for høj belastning. Det er dog sjovt, at jeg ikke en
eneste gang har haft pc nedbrud, selvom jeg har spillet og gennemført Doom3.
Jeg aner ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. Hvis jeg skal prøve med en rigtig
kvalitets strømforsyning, koster det mig jo hurtigt over 1000 kr.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-09-04 11:22

Feeling 102, acting 17 wrote:

> strømforsyninger som jeg har testet med, må indeholde billige/dårlige
> komponenter, som kan frembringe lyde ved for høj belastning. Det er

Spoler har ry for at hyle, hvis de er dårligt lakerede. Det svarer lidt
til en trafo der brummer. Switch-frekvenserne ligger i toppen af det
hørbare område, derfor hyletonen.

> dog sjovt, at jeg ikke en eneste gang har haft pc nedbrud, selvom jeg

En maskine går først ned når PSU'en ikke kan levere varen. Der er
forskel på høj belastning og overbelastning.

> har spillet og gennemført Doom3. Jeg aner ikke rigtig, hvad jeg skal
> gøre. Hvis jeg skal prøve med en rigtig kvalitets strømforsyning,

Du kunne fordele belastningen mellem to PSU'er. Husk at forbinde en
stelledning fra hver PSU med hinanden, således at du ikke udligner
deres indbyrdes potentialeforskel gennem PC'en (det er den nemlig ikke
glad for).

Jesper G. Poulsen