Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F90X Problem ??
Fra : Yildizhan

Dato : 12-08-04 20:29

Jeg fatter det virkelig ikke.
Hvordan kan det være at når jeg tager billeder uden eller indendørs bliver
næsten alle billeder meget cyan'e ??

Her for nylig havde vi jo stort set meger solskin. Derfor tænkte jeg at en
Fuji 200 asa Superia var rigelig. Jeg smuttede ud og skød løs uden blitz.
Men mange af billederne var cyane. De er slet ikke overbelyst eller
underbelyst. Ud af 36 billeder havde jeg 10 billeder fine.

Jeg har prøvet at rette op på farverne på en fremkalder maskine. En Noritsu
2711. Jeg skulle simpelthen trække 6 cyan ud, +3 gul og ellers + / - i
density. Nu er de fine igen.

Men hvorfor bliver de sådan ??
Kan det være noget med lysmåleren i kameraet ??

Jeg har ikke rodet med + / - knapperne på kameraet. Alt kører på auto.

Venter på jeres svar

På forhånd tak

Fra : Anders F

Dato : 12-08-04 21:29

"Yildizhan" <yildizhan@XXXishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> Men mange af billederne var cyane. De er slet ikke overbelyst eller
> underbelyst. Ud af 36 billeder havde jeg 10 billeder fine.

A'hvad? Der må være gået onde ånder i dit kamera!

> [...]
Noritsu
> 2711. Jeg skulle simpelthen trække 6 cyan ud, +3 gul og ellers + / - i

Bedste bud: Syge film! (For meget varme, for gamle....)
Eller evt en syg fremkaldermaskine!

> Kan det være noget med lysmåleren i kameraet ??

Så bliver billederne forkert belyst - ikke fejlfarvede!
Kig evt. lige på selve negativerne og se om de er korrekt belyst... Det
lyder som om du kender maskineriet - og så ved du også at de prøver at rette
lys mv. til.

Mvh.
Anders

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-04 21:14

"Yildizhan" <yildizhan@XXXishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det være noget med lysmåleren i kameraet ??
>
> Jeg har ikke rodet med + / - knapperne på kameraet. Alt kører på auto.

Hej

Forkert opbevarede eller for gamle film, eller fejl i filmfremkaldelsen.
Kameraet kan ikke være skyld i omtalte farvefejl og slet ikke hvis
belysningen ser rigtig ud.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-09-04 16:52

> [...]
> Kan det være noget med lysmåleren i kameraet ??
>
> Jeg har ikke rodet med + / - knapperne på kameraet. Alt kører på auto.

Det er skam ikke dit kamera det er galt med. Lysmåling i filmkamera
bestemmer jo bare hvor meget lys der skal ind og ikke hvordan hvidbalancen
skal være, det er filmen der bestemmer det. I det her tilfælde kan det være
din fremkaldervæske det er galt med men det lyder mest sandsynligt at du har
haft film liggende i for varme omgivelser, opbevar altid dine film i
køleskab hvis de sanrt skal bruges og hvis der går lang tid inden de skal
bruges, så i frostbox med dem.

Mvh
Simon