Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotos af lyn
Fra : Palle Jensen

Dato : 12-08-04 18:07

Hej,

Nu er det jo sæson for lyn og torden. Når byen bliver ramt af en
tordenbyge har jeg tænkt mig at prøve at fange et lyn.

Men hvad er som udgangspunkt god kameraindstilling til fotografering
af lyn. Jeg tænker på blænde, ISO, lukketid, WB o.l.. Jeg har fanget
lyn før, men det var med et fuldautomatisk digital kamera.

Nogle inputs?

--
Palle Jensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 12-08-04 18:20

Palle Jensen wrote:
> [...]
> af lyn. Jeg tænker på blænde, ISO, lukketid, WB o.l.. Jeg har fanget
> lyn før, men det var med et fuldautomatisk digital kamera.

En anden tanke

Kunne man ikke lave on "flash" reaktiv udløser? således man stiller kameraet
op, og når der kommer et lyn så udløser den selv....?
Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Anders F

Dato : 12-08-04 18:24

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> [...]

Lange lukkertider + stativ + held....

> En anden tanke
>
> Kunne man ikke lave on "flash" reaktiv udløser? således man stiller
kameraet
> op, og når der kommer et lyn så udløser den selv....?

Jo, men så er det jo for sent

/anders

> Mvh Tommy Fer
> Honda VFR400R
> Polyteknisk MC Forening

Odds er regnvejr d.21.

Fra : Palle Jensen

Dato : 12-08-04 18:44

Den 12 aug 2004 mumlede Anders F noget i denne stil:

> Lange lukkertider + stativ + held....

OK... Nok mest det sidste så

Der er jo ikke så meget tid til at slæbe kameraet frem og tilbage til
computeren for at tjekke hele tiden...

Bliver fedt..

--
Palle Jensen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 12-08-04 22:30

Palle Jensen wrote:

> OK... Nok mest det sidste så

Nej - et godt lunbillede kræver usansynligt meget held...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 22:32

Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> Nej - et godt lunbillede kræver usansynligt meget held...

Eller tålmodighed... og tid :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-08-04 22:39

> Eller tålmodighed... og tid :)
>
> // Hans
> --
> Gumminumser == Champignons

I glemmer det vigtigste, et godt tordenvejr

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 23:19

Thomas Pedersen wrote:
> I glemmer det vigtigste, et godt tordenvejr

Det kommer med tiden.. hvis man er tålmodig.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 13-08-04 09:52

Anders F wrote:
> Lange lukkertider + stativ + held....

En lille tanke: Kan man ikke bare pege kameraet i retning af
tordenvejret, og så lade det tage fx et billede pr. sekund med 1 sek.
lukketid. På den måde står kameraet jo "åbent" hele tiden, og man kan
hurtigt se om der kræves længere eller kortere lukketid på de første
billeder.

I et "rigtigt" tordenvejr lyner det jo ofte mellem hver ½-1 minut. Det
der kræver mest held, er nok at pege kameraet i den retning hvor lynet
lige vælger at slå ned.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 12-08-04 18:44

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> En anden tanke
>
> Kunne man ikke lave on "flash" reaktiv udløser? således man stiller
kameraet
> op, og når der kommer et lyn så udløser den selv....?

Der er faktisk lavet allerede. Jeg kan ikke huske, hvilket selskab der
fremstiller dem, men jeg har set dem lavet, de passer i hotshoe på kameraet.

Ellers er det som allerede nævnt, lange lukkertider, stativ og held

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-08-04 14:48

> Kunne man ikke lave on "flash" reaktiv udløser? således man stiller
kameraet
> op, og når der kommer et lyn så udløser den selv....?

Jeg fandt denne udløser via en af de sider der er blevet linket til. Den
sørger for, at lukkeren bliver sat igang når lynet blinker.

http://www.lightningtrigger.com/

Så din tanke er allerede blevet ført til ende

Fra : Simon Nielsen

Dato : 13-08-04 08:31

"Palle Jensen" <palle.jensen@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> af lyn. Jeg tænker på blænde, ISO, lukketid, WB o.l.. Jeg har fanget
> lyn før, men det var med et fuldautomatisk digital kamera.

Når du arbejder med det digitale kamera så sæt hvidbalancen til auto, og
skyd i RAW så kan du altid ændre det senere. Sørg for at komme godt om i
baghaven hvor der ikke er meget lys ellers ud på en åben plads, men husk nu
på at lyn er farlige og når man står på en åben plads med et stativ så kan
det altså godt gå galt. Men hvis man har en bærbar computer med kan man jo
styre det fra den. Men så lang lukkertid som muligt, stativet siger jo
næsten sig selv og så et rigtig klart vejr, det er nok det vigtigste. Få
evt. fat i politikens fotobog der er faktisk en guide til fotografering af
lyn og andre lyseffekter.

Mvh
Simon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-08-04 08:40

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote in message

> [...]
nu
> på at lyn er farlige og når man står på en åben plads med et stativ så kan

Så er de vist heller ikke farligere. Der er jo sjældent tale om at man står
oppe i toppen af tårnet på Ejer Bavnehøj.

> [...]
> evt. fat i politikens fotobog der er faktisk en guide til fotografering af

Hvor tit er det lige det er rigtigt klart vejr kombineret med et godt
tordenvejr ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-08-04 11:13

> Så er de vist heller ikke farligere. Der er jo sjældent tale om at man
står
> oppe i toppen af tårnet på Ejer Bavnehøj.

Elektriciteten spreder sig i jorden, det er ikke helt forkert, hvad Simon
han siger. Man kan eventuelt også finde en parkeringsplads, hvor der er gode
forhold og styre kameraet inde fra bilen. Så er man i hvert fald selv sikret
mod nedslag.

> Hvor tit er det lige det er rigtigt klart vejr kombineret med et godt
> tordenvejr ?

Det hænder, der var da et for 14 dage siden, hvor det ikke regnede, men
lynene slog ned med ca. 1 minuts mellemrum.

MVH
Thomas

Fra : David List

Dato : 13-08-04 09:34

On 12 Aug 2004 17:06:55 GMT,
wrote in <Xns9543C273F6CC0Chewbacca@62.243.74.163>:
> [...]
> af lyn. Jeg tænker på blænde, ISO, lukketid, WB o.l.. Jeg har fanget
> lyn før, men det var med et fuldautomatisk digital kamera.

Det er faktisk ikke saa vanskeligt ifoelge ham her:
http://www.planetneil.com/colourzone/lightning.html

....men han bor ogsaa et sted i Verden, hvor man har "lightning
storms", naar det endelig er, og ikke et forkoelet dansk tordenvejr.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-08-04 14:30

Den 13 aug 2004 mumlede David List noget i denne stil:

> Det er faktisk ikke saa vanskeligt ifoelge ham her:
> http://www.planetneil.com/colourzone/lightning.html

Super! Tak.

--
Palle Jensen

Fra : Eivind Rinde

Dato : 13-08-04 10:29

Se på http://forum.akam.no/index.php?showtopic=281404

Her finnes erfaringer og kamerainstilling for lynbilder

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-08-04 14:29

Den 13 aug 2004 mumlede Eivind Rinde noget i denne stil:

> Se på http://forum.akam.no/index.php?showtopic=281404
>
> Her finnes erfaringer og kamerainstilling for lynbilder

Fede billeder! Dem vil jeg ha'!

Hvad betyder det når han skriver "lukketid på bulp"?

--
Palle Jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-08-04 14:34

Palle Jensen wrote:
> Fede billeder! Dem vil jeg ha'!
> Hvad betyder det når han skriver "lukketid på bulp"?

Læs din manual

Det betyder 'tryk for at åbne, slip for at lukke' kort fortalt..

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Palle Jensen

Dato : 13-08-04 20:50

Den 13 aug 2004 mumlede Hans Joergensen noget i denne stil:

> Læs din manual

Forstår ikke et ord tysk

--
Palle Jensen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 13-08-04 14:36

> Hvad betyder det når han skriver "lukketid på bulp"?

Det er den indstilling, hvor filmen eksponeres i så lang tid, som du har
fingeren på udløseren. Altså en variabel indstilling, hvor du kan lave
eksponeringstider på flere timer eller dage, hvis du havde lyst til det

MVH
Thomas