Køleskabvirker ikke på 12v?
Fra : John

Dato : 13-08-04 21:47

Hej NG!

Da jeg kom hjem efter 14 dage i Østrig, var der ikke længere koldt i
køleskabet i campingvognen.

Jeg bruger altid 12v, mens vi kører og har aldrig haft problemer med det.
Hver gang jeg kobler vognen til, checker jeg at der er 12v inde i vognen ved
at tænde lyset på 12v. Der var strøm og det var ikke fordi jeg havde glemt
at tænde for skabet.

Jeg har nu checket det på gas og det er OK. Og det virkede også på 220 v, da
vi forlod den sidste overnatningsplads i Tyskland. Jeg har prøvet at køre
med det på 12v på en tur på et par timer og det virker bare ikke. Det
mærkelige er, at køleskabet tilsyneladende trækker strøm, idet man kan se,
at lyset på 12v bliver svagere hhv. kraftigere, når jeg tænder og slukker
for køleskabet.

Er der nogle, der har et bud på hvad der er galt? Jeg ved godt, at der er
varmelegemer i sådan et skab. Men er der både et varmelegeme for 12 og 220
volt? Kan det være varmelegemet til 12v der er gået? Og hvad mon det så
koster at få det repareret?

Vognen er en Knaus fra 1987, så måske skulle man overveje at købe et nyt
køleskab? Eller kan man finde et brugt?

Man kunne selvfølgelig også finde en anden campingvogn, men vi er nu så
glade for den....

Venlig hilsen

John

Fra : HC

Dato : 14-08-04 05:57

For mig at se er der 2 muligheder for fejl.

1. Køleskabet er ved at være træt.

2. Din 12 volt fra bilen er lavet i alt for tynde kabler så køleskabet ikke
får strøm nok.

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : John

Dato : 14-08-04 09:23

"HC" <h@ns.dk> skrev i en meddelelse
> For mig at se er der 2 muligheder for fejl.
>
> 1. Køleskabet er ved at være træt.

Ja, det har du nok ret i......

> 2. Din 12 volt fra bilen er lavet i alt for tynde kabler så køleskabet
ikke
> får strøm nok.

Det har du til gengæld ikke ret i. Der er trukket en speciel ledning (ekstra
tyk) med egen sikring og afbryder hele vejen fra batteriet og gennem bilen
ud til stikket. Og det har virket fint på den måde de sidste 5-6 år.

Nå, jeg må hellere køre på værkstedet.

Vh. John

Fra : Fiaskoen

Dato : 14-08-04 17:38

Hej

Prøv lige engang at tjekke den sikring der side bag ved varme ovnen. Normalt
side den lige under der hvor dit 220 volt går ind.........12 v sikring er
tæmlig sikkert faldet ud...
mvh jan

Fra : Søren

Dato : 16-08-04 07:35

prøv om køleskabet kan køle når det kører på gas eller 220 volt. Hvis det
kan det, så er det sikkert dit stik på bilen der trænger til udskiftning
eller en kraftig rensning. Du kan sikkert også se på stikket at det har
været meget varmt.

Fra : John

Dato : 17-08-04 19:21

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan det, så er det sikkert dit stik på bilen der trænger til udskiftning
> eller en kraftig rensning. Du kan sikkert også se på stikket at det har

Det kører OK på gas og 220v. Jeg kiggede lige på bilens stik. Det ben, der
fører 12 v ud til campingvognen, sidder meget langt inde i stikket. Det er
ligesom det er trykket bagud i stikket. Jeg vil da lige prøve at skille det
ad og evt. skifte stikket ud, før jeg dødsdømmer køleskabet helt. Jeg var
helt sikker på, at 12v forbindelsen var i orden, da der jo er lys i 12v
pæren inde i vognen. Men det kan da godt være at forbindelsen er så ringe,
at det lige kan give strøm nok til pæren og så ikke nok til køleskabet.

Så måske har Hans Jensen alligevel ret i, at forbindelsen til bilen er for
dårlig. Så må du undskylde, hvis jeg var for hurtig med at udelukke den
mulighed.

Mht.12v sikring, som Fiaskoen omtaler så har jeg lige checket den. Men jeg
har slet ikke en sikring til 12v. I hvert fald ikke inde i garderobeskabet
over varmeovnen. Der er kun til 220 v. Og hvis det var sikringen, var der
vel heller ikke lys i 12v-pæren i campingvognen.

Nå, det bliver nok i week-enden. Jeg skal nok fortælle hvad det ender med.

Venlig hilsen

John

Fra : Søren

Dato : 19-08-04 10:33

> [...]
> at det lige kan give strøm nok til pæren og så ikke nok til køleskabet.

sæt et nyt stik på bilen, de koster ikke alverden