/ Forside / Teknologi / Udvikling / PHP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
PHP
#NavnPoint
rfh 3959
natmaden 3372
poul_from 3310
funbreak 2700
stone47 2230
Jin2k 1960
Angband 1743
Bjerner 1249
refi 1185
10  Interkril.. 1146
php?navn=Bent
Fra : jimmi


Dato : 12-08-04 09:44

Her er to file en htm og en php.
test.php skriver KUN hej, hvorfor skriver den ikke bent...???

vh
jimmi

pp.htm :

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<title>sende</title>
</head>

<body>

<A HREF="test.php?navn=Bent">sende</A>

</body>

</html>

------------- og -------------

test.php :

<html>

<head>
</head>

<body>

<?
echo "hej $navn";
?>
</body>

</html>



 
 
Anders Lund (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 12-08-04 09:54

jimmi wrote:

> Her er to file en htm og en php.
> test.php skriver KUN hej, hvorfor skriver den ikke bent...???

[en masse kode]

> echo "hej $navn";

Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
for $navn bruge $_GET["navn"].

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Ulrik Nielsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 12-08-04 10:38

Anders Lund wrote:
> jimmi wrote:
>
>> echo "hej $navn";
>
> Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> for $navn bruge $_GET["navn"].

ja og jeg kan tilføje rtfm :)

- ulrik

Bertel Lund Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-04 11:14

Ulrik Nielsen skrev:

>ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Står der i den hvorfor der ikke blev skrevet "Bent"? Det er da en
noget avanceret manual.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Jimmy (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 12-08-04 11:30


"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> wrote in message
news:411b3a75$0$287$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Anders Lund wrote:
> > jimmi wrote:
> >
> >> echo "hej $navn";
> >
> > Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> > for $navn bruge $_GET["navn"].
>
> ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Hvilke søgeord ville du bruge i hvilken manual for at en der ikke kender
termer som register globals kunne løse sit problem?

Mvh
Jimmy



Anders Lund (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 12-08-04 12:41

Jimmy wrote:
>>ja og jeg kan tilføje rtfm :)
>
> Hvilke søgeord ville du bruge i hvilken manual for at en der ikke kender
> termer som register globals kunne løse sit problem?

Nu skrev han også RTFM og ikke STFM. :)
Læs noget om variabler - nok også i GET sammenhænge.

Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.
Tilføjelse af ordet php og en google søgning måske har svaret.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Peter Brodersen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 12-08-04 12:54

On Thu, 12 Aug 2004 13:41:15 +0200, Anders Lund
<anders@andersonline.dk> wrote:

>Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.

Ehm, GET er jo netop en del af løsningen (som ikke er tydeligt i
udgangspunktet)? Så ja, hvis man kender løsningen, så kan man sikkert
også bruge dette til at lave søgninger, der kan føre én til løsningen.

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'
perl -le 'print 5-4.9;'

Ulrik Nielsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Ulrik Nielsen


Dato : 12-08-04 13:06

Anders Lund wrote:
> Jimmy wrote:
>
>
> Nu skrev han også RTFM og ikke STFM. :)
> Læs noget om variabler - nok også i GET sammenhænge.
>
> Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.
> Tilføjelse af ordet php og en google søgning måske har svaret.

rtfm, er da helt på sin plads, man kunne læse om variable:
http://dk2.php.net/variables

jeg ved godt at vi alle skal hjælpe hinanden, men lige spørgsmålet om
hvorfor man ikke kan fange en g/p variabel er et af dem der diskuteres
allermest her. (synd at php-faq.dk er nede)

mvh ulrik

ps:
posten her er venligt ment.
- man kan lære meget ved at læse manualer :)

Bertel Lund Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-04 13:41

Ulrik Nielsen skrev:

>rtfm, er da helt på sin plads

Nej.

Principielt mener jeg ikke at der er grund til at bruge bandeord
over for folk der er i tvivl om hvad de skal stille op - når det
altså ikke er bøvehoveder der spørger for 117. gang om banale
ting.

Derudover mener jeg heller ikke at der er nogen grund til at
henvise til manualen når det ikke er muligt for en ukyndig at
vide hvor han skal lede eller læse.

Ydermere var svaret allerede givet af en anden, så din kommentar
var overflødig.

Men ser man bort fra de tre forhold, så er det da rigtigt at dit
svar var velplaceret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-04 13:38

Anders Lund skrev:

>Men nu når vi vil søge, kunne det være at GET og VARIABLE var gode bud.

Men det kan godt være svært at gætte.

Og svaret på spørgsmålet fylder ikke mere end den ubehøvlede
opfordring - og så var det endda allerede givet.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders Lund (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 12-08-04 13:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det kan godt være svært at gætte.

Ja, det kan jeg godt se, når jeg lige kigger på det igen.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Peter Brodersen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 12-08-04 11:33

On Thu, 12 Aug 2004 11:37:57 +0200, Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk>
wrote:

>ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Det er for billigt at slynge ud her. PHP har udskiftet væsentlige
parametere i deres default-konfiguration mellem to versioner - der er
ikke ændret på noget kode.

--
- Peter Brodersen
php -r 'print floor(8.2-0.2);'
perl -le 'print 5-4.9;'

Jacob Atzen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Atzen


Dato : 12-08-04 21:17

Ulrik Nielsen <un.spam@tiscali.dk> writes:

> Anders Lund wrote:
> > jimmi wrote:
> >
> >> echo "hej $navn";
> > Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i
> > stedet for $navn bruge $_GET["navn"].
>
> ja og jeg kan tilføje rtfm :)

Hvis du gør det, vil du så ikke være venlig at henvise til, hvilken
del af manualen, du mener der bør læses. Det gør det så meget
nemmere. Jvf. evt:

<http://www.bsd-dk.dk/archives/2002/Oct/0105.html>

--
Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Anders Lund (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 12-08-04 21:40

Jacob Atzen wrote:

> <http://www.bsd-dk.dk/archives/2002/Oct/0105.html>

Ahhh, hvor er BSD folk da bare så gode... man bliver jo helt i godt
humør af den slags læsning. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

René Jensen (07-09-2004)
Kommentar
Fra : René Jensen


Dato : 07-09-04 18:40


"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
news:411b306b$0$73949$14726298@news.sunsite.dk...
> jimmi wrote:
>
> > Her er to file en htm og en php.
> > test.php skriver KUN hej, hvorfor skriver den ikke bent...???
>
> [en masse kode]
>
> > echo "hej $navn";
>
> Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> for $navn bruge $_GET["navn"].
>
> --
> Anders Lund - anders@andersonline.dk

Hej,

hvorfor ikke bruge
global $navn;

mvh
rené



Anders Lund (07-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 07-09-04 19:23

René Jensen wrote:

>>for $navn bruge $_GET["navn"].

> hvorfor ikke bruge
> global $navn;

Jeg bruger det, for det er det jeg plejer at bruge. Hvad fordele/ulemper
der er ved det ene i forhold til det andet ved jeg ikke.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Jacob Atzen (07-09-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Atzen


Dato : 07-09-04 20:14

"René Jensen" <rene@tekit.dk> writes:

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> news:411b306b$0$73949$14726298@news.sunsite.dk...
> >
> > Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i stedet
> > for $navn bruge $_GET["navn"].
>
> hvorfor ikke bruge
> global $navn;

Fordi register_globals er slået fra. Desuden er global $variabel
rigtig skidt stil:

- Du kan ikke umiddelbart se om $variabel er en global variabel. Du
bliver nødt til undersøge om den er defineret global andet steds i
din funktion.
- Det er svært at lave en søg og erstat, når du bruger global istedet
for $GLOBALS[].

--
Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

René Jensen (07-09-2004)
Kommentar
Fra : René Jensen


Dato : 07-09-04 20:29


"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse
news:87pt4x6ged.fsf@morpheus.aub.dk...
> "René Jensen" <rene@tekit.dk> writes:
>
> > "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse
> > news:411b306b$0$73949$14726298@news.sunsite.dk...
> > >
> > > Jeg tror det skyldes at globale variabler er slået fra. Du skal i
stedet
> > > for $navn bruge $_GET["navn"].
> >
> > hvorfor ikke bruge
> > global $navn;
>
> Fordi register_globals er slået fra. Desuden er global $variabel
> rigtig skidt stil:
>
> - Du kan ikke umiddelbart se om $variabel er en global variabel. Du
> bliver nødt til undersøge om den er defineret global andet steds i
> din funktion.
> - Det er svært at lave en søg og erstat, når du bruger global istedet
> for $GLOBALS[].
>
> --
> Med venlig hilsen
> - Jacob Atzen

okay, fedt nok... tak forsvaret

rené
www.tekit.dk



Anders Lund (07-09-2004)
Kommentar
Fra : Anders Lund


Dato : 07-09-04 21:04

René Jensen wrote:

> okay, fedt nok... tak forsvaret

Det var da nogle underlige nogen at takke for det her.
Hvad med Jacob?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Atte André Jensen (07-09-2004)
Kommentar
Fra : Atte André Jensen


Dato : 07-09-04 21:24

Anders Lund wrote:
> René Jensen wrote:
>
>> okay, fedt nok... tak forsvaret
>
>
> Det var da nogle underlige nogen at takke for det her.
> Hvad med Jacob?

LOL

--
peace, love & harmony
Atte

http://www.atte.dk - remove the underscore to reply

Anders K. Madsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders K. Madsen


Dato : 12-08-04 11:19



Bertel Lund Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-04 11:33

Anders K. Madsen skrev:

>--
> Anders K. Madsen --- http://lillesvin.linux.dk
>
>"There are 10 types of people in the world.
> Those who understand binary - and those who don't."
>
>

Næ, der er nu 11 - der er nemlig også dem der har for lange
signaturer og vedhæftede filer i deres indlæg.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Anders K. Madsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders K. Madsen


Dato : 12-08-04 11:43



Bertel Lund Hansen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-04 11:49

Anders K. Madsen skrev:

>Nej, den er vist ikke for lang...

Se her:

http://lundhansen.dk/bertel/akmadsen.jpg

>Vedhæftet fil? Ja, det kaldes en PGP signatur...

Kald det hvad du vil, bare du fjerner det.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Anders K. Madsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Anders K. Madsen


Dato : 12-08-04 14:36



Bertel Lund Hansen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-08-04 14:26

Anders K. Madsen skrev:

>Nu ved jeg ikke med resten af gruppen, men jeg opfatter ikke RTFM som et
>"bandeord"

Siger du også "ris til egen numse" - eller endda evt. "bagdel"?

Man kan ikke bare sådan omdefinere ord og forkortelser efter egne
indfald (og man kan heller ikke regne med diverse amerikanske,
bandeordsforskrækkede forklaringer).

Xfut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/


Hanne Eeg (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Eeg


Dato : 01-10-04 13:33

Dette indlæg har fået rigtig mange kommentarer - herunder "rtfm".

Men jeg føler med afsenderen, for vel er jeg gammel (assembler
m.m.) programmør, men ikke web-programmør.

Altså forsøger jeg mig for tiden med php helt fra bunden i
fritiden.

Nu ville jeg jo forvente, man connecter til databasen, læser fra
den, opdaterer den, skriver tilbage og så endelig dropper
forbindelsen.

Det lyder jo enkelt, ikke sandt?

Det er da også lykkedes mig at oprette en database og læse i den.

Men - så kommer problemet med at opdatere:

Jeg gør så det, jeg nu har fundet ud af må være totalt ulogisk
for en erfaren php-programmør: Søger på tåbelige ord som "UPDATE"
og "WRITE" !

Men jeg kommer da videre: På dk.php.net finder jeg nemlig flg.:

"Assuming the query succeeds, you can call mysql_num_rows() to
find out how many rows were returned for a SELECT statement or
mysql_affected_rows() to find out how many rows were affected by
a DELETE, INSERT, REPLACE, or UPDATE statement. "

OK - ordet "UPDATE" var så måske alligevel ikke et helt tåbeligt
søgeord, når jeg vil opdatere et felt i en tabel. Så jeg søger
igen: Denne gang på både mysql og UPDATE - og får ovenstående
resultat een gang til!

Jeps: RTFM *lol*

Venlig hilsen

Hanne

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Anders K. Madsen (01-10-2004)
Kommentar
Fra : Anders K. Madsen


Dato : 01-10-04 15:04



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste