Andet multimedie
bentjuul 3670
QuarkXpress > Indesign
Fra : Ukendt

Dato : 22-07-04 20:27

Er der nogen her i gruppen der er rutinerede i QuarkXpress og er gået
over til Indesign.
Så kunne kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.

Jeg er lidt nysgerig, fordi jeg selv har arbejdet med Quark i ca.10 år
eller mere.
Nu er firmaet hvor jeg arbejder nu begyndt at snakke om Indesign.
Det er selvfølgelig pga. prisen der gør Indesign interessant.

--
Mvh Kajo

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 22-07-04 21:52

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er firmaet hvor jeg arbejder nu begyndt at snakke om Indesign.
> Det er selvfølgelig pga. prisen der gør Indesign interessant.

Hvis det kun er prisen firmaet finder InDesign interessant, så bør I nok
holde jer til Quark...

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-07-04 04:37

In article <4100150a$0$156$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kajo wrote:

> [...]
> Så kunne kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer.
>
> Jeg er lidt nysgerig, fordi jeg selv har arbejdet med Quark i ca.10 år

Det samme her

> Nu er firmaet hvor jeg arbejder nu begyndt at snakke om Indesign.
> Det er selvfølgelig pga. prisen der gør Indesign interessant.

Ja - men tænk ikke bare på prisen - hurtigheden og kvaliteten følger
også med.
InDesign CS er en ren fornøjelse at arbejde med - sammen med de øvrige
Adobe CS programmer.
Hele pakken koster jo ikke stort mere end en Quark opgradering (når man
opgraderer fra en Photoshop)
Det er nemt at tilrette tastaurgenvejene - så de passer med det man er
vant til. En stor del af Quark genvejene er allerede klar i InDesign -
man skal blot vælge Quark genvejene som standard. De øvrige er nemme
at rette til.
De fleste Quark 4- og tidligere dokumenter kan åbnes i InDesign - de
der kniber med er som regel arkiveret med flere sprog - det må man
rette i Quark, sørg også for at stien til billeder er opdateret.

Når du har åbnet et Quark dokument - lav så et nyt InDesign dokument og
træk indholdet herover - så er det nemmere at arbejde med.

God fornøjelse med InDesign - har du spørgsmål hen ad vejen - er du
velkommen.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 23-07-04 14:17

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Når du har åbnet et Quark dokument - lav så et nyt InDesign dokument og
> træk indholdet herover - så er det nemmere at arbejde med.

Det kan jeg godt nok ikke få til at virke - er der er speciel teknik?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-07-04 15:41

In article <1ghdufe.1fuix7r96ifuoN%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det kan jeg godt nok ikke få til at virke - er der er speciel teknik?

Nej, blot som beskrevet - det virker hver gang for mig.
Altså efter at have åbnet Quark dokumentet - nyt dokument i InDesign -
samme str. Grupper indholdet i Quark dokumentet - træk det over på det
nye InDesign dokument.
Fidusen er at tabulatorer og hævet skrift m.m. falder på plads.

Fra : Storm

Dato : 23-07-04 20:00

> [...]
> nye InDesign dokument.
> Fidusen er at tabulatorer og hævet skrift m.m. falder på plads.

Det var netop mit problem. En tabulatortungside (prisliste) med bjæker
(defineret som streger) med negativ hævet tekst. Den skrider hvis jeg
blot konverterer med at åbne fra InDesign. Jeg får ikke lov at trække
indholdet over på en InDesign side. Jeg taler om Quark 4.1.1.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-07-04 20:35

In article <1ghea38.1uhbf5qxlnfi0N%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det var netop mit problem. En tabulatortungside (prisliste) med bjæker
> (defineret som streger) med negativ hævet tekst.

Det er måske problemet (bjælkerne) - i InDesign ville man lave det som
tabel.

Du kan evt. prøve at ændre parametrene for den hævede tekst i InDesigns
generelle indstillinger.
Evt. prøve at omdanne til tabeller. - kun gætteri.

Jeg får ikke lov at trække
> indholdet over på en InDesign side. Jeg taler om Quark 4.1.1.

Hmm - mystisk (X-files)

Du ved jeg elsker at løse opgaver - og du har min mailadresse der
virker. (det gør den kryptiske i signaturen også)

Fra : Storm

Dato : 23-07-04 21:00

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Det er måske problemet (bjælkerne) - i InDesign ville man lave det som
> tabel.

Ja, det skrider ved bjælkerne, men jeg har nu rettet det op.

> [...]
> generelle indstillinger.
> Evt. prøve at omdanne til tabeller. - kun gætteri.

Skåret ud i pap - mente du:
Konverter Quark til InDesign og træk derefter indholdet (efter det er
grupperet) over på et blank InDesign dokument?

Jeg forsøgte at hive fra Quark til InDesign (og håbede ingen så hvilke
fjollerier jeg holdt på med

> Du ved jeg elsker at løse opgaver - og du har min mailadresse der
> virker. (det gør den kryptiske i signaturen også)

Ja, det er herligt. Jeg har nu heller ikke noget imod det selv - men
aha-fornemmelse ved et godt spark i den rigtige retning kan nogen gange
være befriende hvis man er kørt fast.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-07-04 17:41

<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Det kan jeg godt nok ikke få til at virke - er der er speciel teknik?
Du skal selvfølgelig åbne Quark dokumentet i InDesign - se det
andet svar.

Fra : Storm

Dato : 23-07-04 20:24

> Du skal selvfølgelig åbne Quark dokumentet i InDesign - se det
> andet svar.

Nå nå - selvfølgelig så ser jeg godt nok ingen forskel, jeg plejer
at eksportere mine converterede dokumenter (hvis de er store) til .inx
dokumenter og derefter åb ned dem i InDesign. Det slanker (renser dem
lidt op) bilder jeg mig ind. Det er måske det samme der opnås ved at
trække indholdet over på en blank side?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-07-04 06:26

On Thu, 22 Jul 2004 21:27:12 +0200, "Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote:

>Jeg er lidt nysgerig, fordi jeg selv har arbejdet med Quark i ca.10 år
>eller mere.

Ja, det har jeg også (12 år). Jeg har meldt mig til dette Adobe seminar om
Indesign for Quark brugere:

http://adobe.mogul.fi/events/event.cfm?EventID=1032

Der er vist stadig ledige pladser i Ballerup 25/8. Det var måske noget at
deltage i?

Kurt Brixen

Fra : Storm

Dato : 23-07-04 10:01

Jeg er superglad for overgangen, det har dog været lidt forskelligt
hvordan folks indstilling til InDesign har været - men nu tror jeg alle
er blevet glade, efterhånden som de får glæde af fordelene.
- Det er jo altid rart at kende noget til bunds og føle man har total
kontrol. Jeg vil bare råde til at gå efter at lære at kende InDesign til
bunds hurtigst muligt, - et fælles startkursus for alle istedet for
ærgelser og øv-stemning.

Man kan dog sige at kører man store billed-tunge job kræver det også en
stærk maskine - i højere grad end Quark - på grund af den måde InDesign
tackler previewet.

Du kan se her:
http://www.adobe.com/products/indesign/conversion.html

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-04 19:58

Takker for inputet, kan jo godt være det bare er et spørgsmål at komme
igang.

--
Mvh Kajo

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-07-04 20:19

In article <41015fb1$0$259$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Kajo wrote:

> Takker for inputet, kan jo godt være det bare er et spørgsmål at komme
> igang.
Nemlig.
Efter den første dag er du stort set på hjemmebane - så bare se at
komme igang.