Hvilke kritirier skal til før noget er et ~
Fra : N_B_DK

Dato : 10-08-04 15:16

Som subjekt siger, mangler jeg noget info om hvad/hvornår man betragter
noget som et røveri ? (jeg vil umiddelbart mene at der skal være brugt en
eller anden form for våben til handlingen)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-08-04 15:41

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Som subjekt siger, mangler jeg noget info om hvad/hvornår man betragter
> noget som et røveri ? (jeg vil umiddelbart mene at der skal være brugt en
> eller anden form for våben til handlingen)

Kriteriet er ikke våben, men derimod vold eller truslen om øjeblikkelig
vold.

278 For røveri straffes med fængsel indtil 6 år den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved vold eller trussel om
øjeblikkelig anvendelse af vold
1) fratager eller aftvinger nogen en fremmed rørlig ting,

2) bringer en stjålen ting i sikkerhed eller

3) tvinger nogen til en handling eller undladelse, der medfører formuetab
for den overfaldne eller nogen, for hvem denne handler.

PH

Fra : N_B_DK

Dato : 10-08-04 15:55

Peter Hansson wrote:
> [...]
>
> 3) tvinger nogen til en handling eller undladelse, der medfører
> formuetab for den overfaldne eller nogen, for hvem denne handler.

Ok, så kan jeg more mig lidt over følgende artikel
http://www.itavisen.dk/newsletter.php?id=7538 kan ikke lige se hvordan det
kan være røveri ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : TGD

Dato : 10-08-04 16:33

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ok, så kan jeg more mig lidt over følgende artikel
> http://www.itavisen.dk/newsletter.php?id=7538 kan ikke lige se hvordan det
> kan være røveri ?

Den er sikkert direkte oversat.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-04 16:51

N_B_DK skrev:

>Ok, så kan jeg more mig lidt over følgende artikel
>http://www.itavisen.dk/newsletter.php?id=7538 kan ikke lige se hvordan det
>kan være røveri ?

Nej, det er det i hvert fald ikke. Jeg er ikke engang sikker på
at det er tyveri for der kræves at man "borttager en fremmed,
rørlig ting". Gad vide hvad det egentlig er, rent juridisk?

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-08-04 00:16

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Nej, det er det i hvert fald ikke. Jeg er ikke engang sikker på
> at det er tyveri for der kræves at man "borttager en fremmed,
> rørlig ting". Gad vide hvad det egentlig er, rent juridisk?

§280. For mandatsvig straffes, for så vidt forholdet ikke falder ind
under §§ 276-279a, den, som for derigennem at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding påfører en anden formuetab
1) ved misbrug af en for ham skabt adgang til at handle med
retsvirkning for denne eller
2) ved i et formueanliggende, som det påhviler ham at varetage
for den anden, at handle mod dennes tarv.

Men jeg er ikke helt sikker på hvad indholdet i "for ham skabt" er,
hvis der overhovedet er noget.

Bedrageri er også en mulighed.

--
Henning Makholm "Kurt er den eneste jeg kender der er
*dum* nok til at gå i *ring* på et jernbanespor."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-04 00:39

Henning Makholm skrev:

> [...]
> uberettiget vinding påfører en anden formuetab
> 1) ved misbrug af en for ham skabt adgang til at handle med

Hvis jeg har forstået mandatsvig rigtigt, så er det misbrug af
noget som man bliver betroet - får mandat til. Hvis det er
rigtigt, kan det ikke være det.

> 2) ved i et formueanliggende, som det påhviler ham at varetage
> for den anden, at handle mod dennes tarv.

>Bedrageri er også en mulighed.

Det kikkede jeg på, men jeg kunne ikke få det til at passe:

§ 279.   For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe
   sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at
   fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse
   bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
   hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem
   handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et
   formuetab.

Hensigt: ja.
Uberettiget vinding: ja.
Fremkalde vildfarele: ja
Bestemmer en anden til en handling ... ? Er det at han benytter
en anden hjemmeside end han tror? Men det påfører ham jo ikke
noget formuetab. Det kommer først senere.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-08-04 00:59

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Det kikkede jeg på, men jeg kunne ikke få det til at passe:

> Bestemmer en anden til en handling ... ?

Handlingen er at oplyse kontonummer og pinkode til bedrageren.
Det medfører et formuetab fordi bedrageren bagefter tømmer kontoen.

> Men det påfører ham jo ikke noget formuetab. Det kommer først
> senere.

Der behøver ikke være samtidighed, blot der er kausalitet.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-04 11:00

Henning Makholm skrev:

>Der behøver ikke være samtidighed, blot der er kausalitet.

Okay, så er det bedrageri.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-08-04 20:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Okay, så er det bedrageri.

Nok nærmere databedrageri som vel er en mere specifik bedrageri-paragraf
til tilfælde hvor man "i øvrigt retsstridigt søger at påvirke resultatet
af sådan databehandling."

Databehandling = logge ind med netbank.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-08-04 02:46

Scripsit Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>

> Nok nærmere databedrageri som vel er en mere specifik
> bedrageri-paragraf

§279 og §279a udelukker ikke hinanden (sådan som mange bestemmelser i
kapitel 28 ellers gør). Der kan sikkert rejses tiltale efter såvel den
ene som den anden. Det kan være hip som hap, idet straframmerne er de
samme i begge tilfælde. Man kan naturligvis kun straffes én gang for
samme handling, men hvilken paragraf det sker efter afhænger nok mest
af hvad anklageren i den konkrete sag finder det enklest at føre bevis
for.

> til tilfælde hvor man "i øvrigt retsstridigt søger
> at påvirke resultatet af sådan databehandling."

Grunden til at databedrageri har sin egen paragraf er at det ellers
ofte ville være svært at udpege et konkret vildfarelse hos et konkret
menneske.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-08-04 16:07

N_B_DK wrote:
> http://www.itavisen.dk/newsletter.php?id=7538 kan ikke lige se
> hvordan det kan være røveri ?

Det er fordi de tager røven på folk.

/jim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-08-04 16:08

N_B_DK skrev:

>Som subjekt siger, mangler jeg noget info om hvad/hvornår man betragter
>noget som et røveri ?

Fra straffeloven:

§ 288.   For røveri straffes med fængsel indtil 6 år den, som for
[...]

Stk. 2.   Straffen kan stige til fængsel i 10 år, hvis røveriet har
   haft en særlig farlig karakter eller der i øvrigt
   foreligger særligt skærpende omstændigheder.

>(jeg vil umiddelbart mene at der skal være brugt en
>eller anden form for våben til handlingen)

Det er nok en populær opfattelse, men som du kan se af
paragraffen, kan man godt gøre sig skyldig i røveri uden at bruge
våben. Det der kaldes "tasketyveri" er faktisk røveri. 1) og 3)
har med tvang at gøre. Våben er blot én måde at realisere en
tvangssituation på.

2'eren overrasker mig lidt. Bliver et tyveri til et røveri så
snart man spunser hjem med den huggede video?

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-08-04 16:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> våben. Det der kaldes "tasketyveri" er faktisk røveri. 1) og 3)
> har med tvang at gøre. Våben er blot én måde at realisere en

Tasketyveri er ikke røveri.

> 2'eren overrasker mig lidt. Bliver et tyveri til et røveri så
> snart man spunser hjem med den huggede video?

Nej - du glemmer lige det første af paragraffen: "ved vold eller trussel om
øjeblikkelig anvendelse af vold".

--
Reino

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-08-04 17:12

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Tasketyveri er ikke røveri.

Nej! Tyveri er ikke røveri. Men at rive en taske ud af en gammel dames arme
kan da sagtens være anvendelse af vold eller en trussel om øjeblikkelig
vold.

Men ellers har du da ret. At stjæle et parti Guzzi tasker fra et lager er
ikke nødvendigvis røveri .-).

PH

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-08-04 17:41

Peter Hansson wrote:

> Nej! Tyveri er ikke røveri.

Hmm, så vidt jeg kan se, var det også det jeg skrev?

> Men at rive en taske ud af en gammel
> dames arme kan da sagtens være anvendelse af vold eller en trussel om
> øjeblikkelig vold.

Ja, men så er det ikke tasketyveri...

--
Reino

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-08-04 17:54

> Ja, men så er det ikke tasketyveri...

Nej. Så er det jo røveri!!

PH

Fra : Peter Hansson

Dato : 10-08-04 16:52

> 2) bringer en stjålen ting i sikkerhed eller
>
> 2'eren overrasker mig lidt. Bliver et tyveri til et røveri så
> snart man spunser hjem med den huggede video?

Den handler om, at man bruger vold eller trusler om øjeblikkelig vold ....

> snart man spunser hjem med den huggede video......

.. Ja. et alm. tyveri kan blive til røveri hvis man f.eks. skubber en person
væk der prøver at stoppe en med godset.

PH

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-08-04 17:45

Peter Hansson wrote:

> . Ja. et alm. tyveri kan blive til røveri hvis man f.eks. skubber en
> person væk der prøver at stoppe en med godset.

Det skal sørme være et kraftigt skub før man vil anvende røveri-paragraffen.

--
Reino