Hvad kan der gøres hvis taber ikke gø
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-08-04 21:30

Følgende spørgsmål omhandler en historie der er faldet dom i i østre
landsret. Dommen sagde at hestene tilhørte KG, og at TM skal udlevere
dem. http://heste-nettet.dk/diverse/efterlysning/Lea-Masana.html

Jeg er ikke indvolveret i sagen, men har dog hest, og er blevet
nysgerrig på hvad man egentlig kan gøre ved sagen, når man nu har
en retsafgørelse, i et privat søgsmål, og den ikke bliver overholdt.

Jeg formoder at KG vil kunne gå til en foged og få gjort udlæg i TM's
værdier, og på den måde få økonomisk erstatning. Men dette er KG næppe
interesseret i. Derfor er jeg nysgerrig på andre løsninger.

Kan KG gå tilbage til domstolen og få TM idømt dagbøder indtil at TM
udleverer hestene?

Er det muligt at gå til politiet eller på anden måde få rejst en
straffe sag, så TM får fængsel indtil hestene udleveres?
(foragt for retten, eller noget?)

JonB

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-08-04 23:10

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:
> [...]
> interesseret i. Derfor er jeg nysgerrig på andre løsninger.
>
> Kan KG gå tilbage til domstolen og få TM idømt dagbøder indtil at TM

Retsplejeloven:

§ 497. Skyldneren skal give de oplysninger, som fogedretten finder
nødvendige til gennemførelse af tvangsfuldbyrdelsen. Ved fuldbyrdelse af
pengekrav skal han således give oplysning om sine og sin husstands
økonomiske forhold. Fogedretten skal pålægge skyldneren at tale sandhed
og gøre ham bekendt med strafansvaret for afgivelse af urigtig
erklæring.
Stk. 2. Undlader skyldneren at give de krævede oplysninger, kan
fogedretten ved kendelse bestemme, at skyldneren ved politiets
foranstaltning skal tages i forvaring, indtil han indvilliger i at
opfylde sin pligt. Skyldneren kan dog ikke holdes i forvaring i samme
sag ud over 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt.
Stk. 3 .Bestemmelserne i § 178, stk. 3-10, finder tilsvarende anvendelse
for personer, der tages i forvaring efter stk. 2.

§ 498. Fogedretten kan undersøge skyldnerens husrum og gemmer samt hans
person, hvis sådan undersøgelse er nødvendig for gennemførelse af
tvangsfuldbyrdelsen.
Stk. 2. Fogedretten kan anvende den for fuldbyrdelsen nødvendige magt.
Politiet yder efter anmodning fogedretten bistand hertil.

[..]

§ 528. Skal den forpligtede (rekvisitus) fraflytte en fast ejendom eller
give den berettigede (rekvirenten) en rådighed over denne, eller skal
rekvisitus udlevere rørligt gods til rekvirenten, gennemtvinger
fogedretten så vidt muligt umiddelbart, at pligten opfyldes.

[..]

§ 535. Den, der forsætligt overtræder en dom, hvorved det er pålagt
vedkommende at foretage eller undlade noget, kan under en af rekvirenten
anlagt sag idømmes straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Tilsidesættelse af undladelsespligter kan straffes hver gang, der
foreligger en særskilt tilsidesættelse af dommen.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Peter G C

Dato : 10-08-04 18:45

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdier, og på den måde få økonomisk erstatning. Men dette er KG næppe
> interesseret i. Derfor er jeg nysgerrig på andre løsninger.

Det afhænger af, hvordan selve påstanden og dommen er formuleret. Er det en
god påstand og dom kan dommen tvangsfuldbyrdes gennem fogedretten, direkte.
Dvs. står der i dommen at de "skal udleveres" kan dette tvangsfuldbyrdes.

> Kan KG gå tilbage til domstolen og få TM idømt dagbøder indtil at TM
> udleverer hestene?

Nej.

> Er det muligt at gå til politiet eller på anden måde få rejst en
> straffe sag, så TM får fængsel indtil hestene udleveres?
> (foragt for retten, eller noget?)

Nej. Politiet har intet med civile sager at gøre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-08-04 23:07

Peter G C wrote:
> [...]
> Dvs. står der i dommen at de "skal udleveres" kan dette tvangsfuldbyrdes.

Hvis vi antager at der står at de skal udleveres, hvordan vil retten så
stille sig hvis taber siger at vedkommende ikke ved hvor de er?

> Nej.

> Nej. Politiet har intet med civile sager at gøre.

Så der er intet at gøre og taber kan frit vælge at ignorere
dommen som taber nu har lyst til?

JonB

Fra : Peter G C

Dato : 11-08-04 09:26

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis vi antager at der står at de skal udleveres, hvordan vil retten så
> stille sig hvis taber siger at vedkommende ikke ved hvor de er?

Det kan man jo ikke gøre noget ved. Hvis man kan konstatere, at gutten lyver
eller ikke vil sige sandheden kan man smide den pågældende bag lås og slå i
op til 6 måneder.

> Så der er intet at gøre og taber kan frit vælge at ignorere
> dommen som taber nu har lyst til?

Ja, hvis sagsøgeren ikke har gjort sit arbejde godt nok.

Og det sker tit, at man vinder en sag uden at få en krone ud af det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com