andelslejlighed
Fra : Morten

Dato : 07-08-04 20:27

Hej med jer

Min kæreste og jeg skal gå fra hinanden. Jeg, alene, står som ejer af
andelen på andelsbeviset, men vi har fælles andelsboliglån i banken.

Kan min kæreste gøre krav på halvdelen af andelslejligheden, hvis hun
ikke vil overdrage sin del af lånet til mig?

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-08-04 21:55

Morten <heartcore11@hotmail.com> wrote:

> Kan min kæreste gøre krav på halvdelen af andelslejligheden, hvis
> hun ikke vil overdrage sin del af lånet til mig?

Hvad mener du helt præcist med "overdrage sin del af lånet"? Jeg vil
gerne overdrage min gæld til en anden, men jeg tror ikke
realkreditinstituttet er med på den ide. Det samme problem kan I, eller
rettere, din kæreste få. Det er ikke sikkert at banken vil acceptere en
overdragelse af gælden så du er den ene skyldner. Deres sikkerhed bliver
forringet derved.

--
Jesper Lund

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-08-04 11:35

"Morten" <heartcore11@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan min kæreste gøre krav på halvdelen af andelslejligheden, hvis hun
> ikke vil overdrage sin del af lånet til mig?

Du må konsultere jeres vedtægter, for at se om der står noget om en sådan
situation.
Som hovedregel kan man ikke være andelshaver uden at bo i foreningen, så
udfaldet vil sikkert blive at en af jer vil behlde lejligehden som eneejer
(og det bliver formodentlig dig).

Spørgsmålet om jeres indbyrdes gæld, og gæld til banken er foreningen
uvedkommende, så det må I løse indbyrdes og med banken.

/Per