Arbejdsmiljøloven, gælder den i Cirkus ?
Fra : Kent Nielsen

Dato : 07-08-04 19:51

Hej,
Lige hjemkommet fra en gang Cirkus Benneweis med ungerne sidder jeg lidt
forbløffet.
Ud over de sædvanlige klovnerier og dyr var der også nogle lineakrobater
hvor nummeret foregik i en 10-12 meters højde uden nogen former for net
eller sikkerhedsliner, jeg kom til at tænke på en tømrer, hvor fanden er løs
hvis han entrer et tag over en vís hældning uden sikkerhedsudstyr men
hvordan med sådan noget cirkusopvisning ?
(Under præsentationen af nummeret gjorde de et stort "nummer" ud af at det
var uden sikkerhed)

Kent Nielsen

Fra : TGD

Dato : 07-08-04 22:55

"Kent Nielsen" <Virker_ikke@lokal> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> (Under præsentationen af nummeret gjorde de et stort "nummer" ud af at det
> var uden sikkerhed)

Der har du også svaret, det er akrobaterne der selv vælger.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 08-08-04 08:34

> Der har du også svaret, det er akrobaterne der selv vælger.

Må de det? Der er da flere tilfælde, hvor håndværkeres formænd (eller hvad
de nu hedder) har fået bøder fordi deres folk har taget linerne af under
arbejdet, selvom de havde fået korrekt instruktion/vejledning.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-04 19:29

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

> Må de det? Der er da flere tilfælde, hvor håndværkeres formænd (eller hvad
> de nu hedder) har fået bøder fordi deres folk har taget linerne af under
> arbejdet, selvom de havde fået korrekt instruktion/vejledning.

Jo, men er forskellen ikke, at håndværkerne er ANSATTE, mens cirkuskunstnere
og f.eks. koncertbands er selvstændige med en kontrakt?
Jeg ville mene, at arbejdsmiljøloven gælder i et cirkus, men kun for dem,
der er ansat, ikke kunstnerne.
Musikerne i et rockorkester er næppe heller omfattet af arbejdsmiljølovens
støjbegrænsninger.

Hilsen Inger

Fra : TGD

Dato : 09-08-04 12:04

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jo, men er forskellen ikke, at håndværkerne er ANSATTE, mens
cirkuskunstnere
> og f.eks. koncertbands er selvstændige med en kontrakt?

Det er forkert

> Jeg ville mene, at arbejdsmiljøloven gælder i et cirkus, men kun for dem,
> der er ansat, ikke kunstnerne.

Det er også forkert.

> Musikerne i et rockorkester er næppe heller omfattet af arbejdsmiljølovens
> støjbegrænsninger.

Arbejdsmilijøloven område er beskrevet i § 2-4 og den gælder over det hele
(med få undtagelser), det er dog en rammelov så du skal finde
bekendtgørelser og vejledninger for det specifikke arbejde.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-08-04 13:38

TGD wrote:

> Det er forkert

At de er selvstændige ? Eller at det ikke er sådan at Mester selv godt må
hoppe rundt uden livline mens hans ansatte ikke må ?

/jim

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 23:38

Kent Nielsen wrote:

> (Under præsentationen af nummeret gjorde de et stort "nummer" ud af at det
> var uden sikkerhed)

Er du sikker på, at der ikke var en eller anden form for snor i dem?

Sikkerhedsliner kan nemlig godt være nogen tynde nogen (og stadig
effektive)

Og til ham med "akrobaterne vælger selv".... som om tømreren ikke også
vælger selv.
Selv når arbejdsgiveren stiller alverdens sikkerhedsudstyr til rådighed
OG instruerer medarbejderen i at bruge det. Og arbejderen stadig ikke
bruger det. Så er det stadig arbejdsgiveren som får en bøde af karat.

Mvh

Carsten Riis

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-08-04 07:42

"Carsten Riis" wrote

> Er du sikker på, at der ikke var en eller anden form for snor i dem?

Jeg er

> Sikkerhedsliner kan nemlig godt være nogen tynde nogen (og stadig
> effektive)

Hvis man er tilstede kan man se sikkerhedslinerne uanset hvor "tynde" de
er
Udover det så kan akrobaterne ikke anvende sikkerhedsliner pga de tricks
de udfører

- Peter

Fra : TGD

Dato : 09-08-04 11:52

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

Man kan læse i arbejdsmilijøloven hvor denne gælder og den gælder også for
cirkusser, men arbejdsmilijøloven er en rammelov der udstikker de generelle
retningslinjer.

> Og til ham med "akrobaterne vælger selv".... som om tømreren ikke også
> vælger selv.

Som at sammenligne hund og kat, du skal kigge i bekendtgørelser om arbejdets
udførsel.

> Selv når arbejdsgiveren stiller alverdens sikkerhedsudstyr til rådighed
> OG instruerer medarbejderen i at bruge det. Og arbejderen stadig ikke
> bruger det. Så er det stadig arbejdsgiveren som får en bøde af karat.

Ja de skal flg. den bekendtgørelse der hidrører dem der er så er forklaret i
en såkaldt At-vejledning.