Salg af båndede tv-optagelser
Fra : Jim Andersen

Dato : 04-08-04 13:30

Hej,

Hvad siger loven mht salg af video-båndede optagelser ?

Må jeg f.eks optage en tv-serie der sendes på DR1 og så sælge båndet til min
nabo/bekendt/whatever ?
Må jeg forære ham båndet ? Må jeg forære ham båndet mod at han betaler mig
det blanke bånds pris ?
Ellers noget ?

Må jeg optage den på computer og maile den gratis til alle jeg kender ?
Lægge den til download på nettet ?

mvh
/jim

Fra : ha

Dato : 04-08-04 14:30

http://www.antipirat.dk

> Må jeg f.eks optage en tv-serie der sendes på DR1

Ja

> og så sælge båndet
> til min nabo/bekendt/whatever ?

Nej

> Må jeg forære ham båndet ? Må jeg forære ham båndet mod at han
> betaler mig det blanke bånds pris ?
Nej

> Ellers noget ?

Nej.

> Må jeg optage den på computer og maile den gratis til alle jeg kender
> ? Lægge den til download på nettet ?

Nej.

/ha

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-08-04 15:30

Jim Andersen wrote:

> Må jeg f.eks optage en tv-serie der sendes på DR1 og så sælge båndet til min
> nabo/bekendt/whatever ?

Nej.

> Må jeg forære ham båndet ?

Nej.

> Må jeg forære ham båndet mod at han betaler mig
> det blanke bånds pris ?

Nej.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-08-04 21:59

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Nej.

> Nej.

Jo. Ophavsretslovens §12:
---
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke
sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden
måde.
---
Et videobånd er ikke dækket af undtagelserne i stk. 2 (ikke et
bygningsværk, afstøbning eller aftryk, edb-program, database, eller
overhovedet digitalt.
Det er heller ikke dækket af undtagelserne i stk. 3, da originalen
ikke er lånt eller lejet (optaget fra TV).
Der er ikke brugt fremmed medhjælp (stk. 4) eller udstyr stillet
til rådighed på et offentligt tilgængeligt sted (stk. 5).

Privat brug inkluderer at forære båndet til en bekendt.

Havde eksemplaret været på digital form, så måtte det kun bruges til
personligt brug, og måtte ikke foræres uden for husstanden.

Resten af svarene kan jeg ikke svare så overbevist på, da der er penge
indblandet. Jeg vil dog *tro* at det var ok at han betaler båndets
pris, da der stadig ikke er tale om erhvervsøjemed. Det er altså
stadig privat brug.

/L

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-08-04 22:01

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:
> Privat brug inkluderer at forære båndet til en bekendt.

Hvor beskrives denne praksis?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 23:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Jo. Ophavsretslovens §12:

Nej.

>Det er heller ikke dækket af undtagelserne i stk. 3, da originalen
>ikke er lånt eller lejet (optaget fra TV).

Hvor i § 12 finder du noget med "(ikke) lånt eller lejet"?

Derimod kan jeg finde "filmværker" i stk. 3 som altså falder ind
under den bestemmelse at der ikke må bruges fremmed medhjælp. Der
er ingen specielle krav til filmværker.

Det er ikke brug at forære noget væk.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-08-04 22:30

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> writes:

> Hvor beskrives denne praksis?

Den bedste forklaring jeg lige har kunnet finde på Google er:
(som dog mest er rettet mod eksemplarer lånt på biblioteket)

Der står også noget på
<URL:http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03198305?OpenDocument>
---
Man har ret til (analog) kopiering til privat brug (familie, venner,
snæver kreds af kolleger, mv.).
---
(fra før digital kopiering blev tilladt til personlig brug).

Der er forskel på privat brug og personlig brug.

Hvis nogen har en god reference til en klar definition af "privat brug",
så sig endelig til.

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-08-04 01:34

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Hvor i § 12 finder du noget med "(ikke) lånt eller lejet"?

---
Bekendtgørelse af lov om ophavsret*

- Lovbekendtgørelse nr. 710 af 30. juni 2004

§ 12
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.
---
Se fx <URL:http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm>

> Derimod kan jeg finde "filmværker" i stk. 3 som altså falder ind
> under den bestemmelse at der ikke må bruges fremmed medhjælp. Der
> er ingen specielle krav til filmværker.

Det lyder som den tidligere version of ophavsretsloven. Det er nu
stk. 4.

> Det er ikke brug at forære noget væk.

Privat brug, modsat personlig brug, er ikke begrænset til husstanden.
Det er tilladet at lave kopier til andre ... i hvert fald af fx bøger.
(se fx <URL:http://www.statsbiblioteket.dk/publ/ophavsret.pdf> eller
Jeg kan ikke udelukke at det at lave et eksemplar af et filmværk til
en bekendt tæller som *fremmed medhjælp*, men jeg tvivler *meget*
på det.

/L

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 12:59

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Det lyder som den tidligere version of ophavsretsloven. Det er nu
>stk. 4.

Du har ret.

Men jeg fastholder at der ikke må bruges fremmed hjælp til
fremstillingen af ens private kopier af film.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-08-04 18:17

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Men jeg fastholder at der ikke må bruges fremmed hjælp til
> fremstillingen af ens private kopier af film.

Enig, men jeg mener ikke at det tæller som *fremmed* medhjælp at
få eksemplaret lavet af en bekendt. Se fx:
<URL:http://www.boisen.com/content/qa/medhjaelp.html>
--- citat ---
Det er dog først vigtigt at slå fast, at fremmed medhjælp alene
omfatter fremmede personer. Venner og familie (personer inden for
privatsfæren) er ikke fremmed medhjælp.
--- slut ---

/L