Retten til et billede
Fra : Tommy Hansen

Dato : 02-08-04 13:35

Hej
Hvis jeg feks. tager et billede af et kendt maleri jeg vil sælge, har jeg så
rettighederne til billeder.
På samme måde, hvis jeg scanner filmcover til salgsannoncer.
Gerne med henvisning. På forhånd tak.

--
Vh
Tommy

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-08-04 15:45

Scripsit "Tommy Hansen" <tommyhhXXX@tdcadsl.dk>

> Hvis jeg feks. tager et billede af et kendt maleri jeg vil sælge, har jeg så
> rettighederne til billeder.

Hvis billedet stadig er ophavsretsbeskyttet, må du ikke fremstille
eksemplarer af dit fotografi uden kunstnerens samtykke.

(Og hvis det ikke var det du spurgte om bliver du nødt til at
specificere hvilke rettigheder det er du mener).

> På samme måde, hvis jeg scanner filmcover til salgsannoncer.

Det samme. Filmens producent eller distributør har sandsynligvis
ophavsretten til plakater, covers, etc.

> Gerne med henvisning.

Ophavsretsloven §2.

--
Henning Makholm "Vi skal nok ikke begynde at undervise hinanden i
den store regnekunst her, men jeg vil foreslå, at vi fra

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-04 16:50

Henning Makholm skrev:

>Hvis billedet stadig er ophavsretsbeskyttet, må du ikke fremstille
>eksemplarer af dit fotografi uden kunstnerens samtykke.

Mere præcist: Han må ikke offentliggøre/sælge eksemplarerne. Han
må gerne lave kopier til sig selv.

Ophavsretten ophører når der er gået 70 år efter kunstnerens død
(det er den korte version).

--
Bertel

Fra : Tommy Hansen

Dato : 04-08-04 14:36

> (Og hvis det ikke var det du spurgte om bliver du nødt til at
> specificere hvilke rettigheder det er du mener).

Der køre en debat om man overtræder fotografens/firmaets ophavsret, ved
feks. at tage og offentliggøre dette billede.
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=12982614&ListingType=0&ListingSort=1
&PageNum=1&Catg=10135

--
Vh
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-04 15:16

Tommy Hansen skrev:

>Der køre en debat om man overtræder fotografens/firmaets ophavsret, ved
>feks. at tage og offentliggøre dette billede.

Det gør man. Jeg forstår ikke at der er noget at debattere.
Ophavsretten er netop retten til at bestemme over om og hvordan
et værk må offentliggøres.

Det er muligt at et firma slet ikke vil forfølge den slags
offentliggørelse ud fra en betragtning om at det er gratis
reklame, men det ændrer ikke ved det præcise, juridiske forhold.

Det ville kun være anderledes hvis firmaet/fotografen et eller
andet sted havde skrevet at det frit måtte offentliggøres eller
man selv evt. havde lavet en aftale med det/ham.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-08-04 08:52

> Det gør man. Jeg forstår ikke at der er noget at debattere.
> Ophavsretten er netop retten til at bestemme over om og hvordan
> et værk må offentliggøres.

Nu er der tale om noget, der så vidt jeg kan se er en erhvervsmæssig
afsætning, og så stiller sagen sig vidst lidt anderledes.

Hvis sælger har taget billedet selv, så er der vel ikke noget i vejen for,
at vise de produkter man forhandler?

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-08-04 12:51

Per Christoffersen skrev:

>Nu er der tale om noget, der så vidt jeg kan se er en erhvervsmæssig
>afsætning, og så stiller sagen sig vidst lidt anderledes.

Jeg forstod Tommys spørgsmål - i forlængelse af hans andre
spørgsmål - sådan at 'man' er en der tager en kopi af et
offentliggjort billede som han vil distribuere (for at fremme
eget salg). Det må man ikke (uden aftale).

Det er klart at fotografen eller den han har overdraget
ophvasretten til, kan offentliggøre det lige så tosset de vil.

>Hvis sælger har taget billedet selv, så er der vel ikke noget i vejen for,
>at vise de produkter man forhandler?

Nej.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 05-08-04 13:06

> [...]
> offentliggjort billede som han vil distribuere (for at fremme
> eget salg). Det må man ikke (uden aftale).

Tja..
Jeg troede det handlede om at tage (altså optage) et billede af kasserne
(med billeder på).

Men vi er jo enige om, hvad der gælder. Tommy kan vel så selv regne ud hvad
der passer i hans situation

/Per