fotografier
Fra : Jane

Dato : 01-08-04 20:41

Jeg har været på stranden med en veninde og taget et hav af
billeder. Da jeg kommer hjem ser jeg at nogle af dem kunne
ligne børneporno, hvis man absolut vil tænke svinskt.

Jeg kommer nu til at tænke på, det er strafbart at besidde
børneporno. og spørgsmålet er om jeg kan blive straffet
hvis, rent teoretisk, politiet nu kom på besøg i aften?

Billederne skal ikke bruges til andet end moderen får dem på
en cd og kan fremkalde til familiealbum hvis hun får lyst,
og måske bruge et par af dem til en konfirmationssang for at
gøre drengene flove om nogle år.

Jane - lidt bekymret og hader børneporno
--
æbleskrog.dk = xn--bleskrog-i0a.dk
http://megapixel.dk/design/billedoversigt.php?id=6221

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 20:55

Jane skrev:

>Jeg har været på stranden med en veninde og taget et hav af
>billeder. Da jeg kommer hjem ser jeg at nogle af dem kunne
>ligne børneporno, hvis man absolut vil tænke svinskt.

Det tror jeg ikke. Det er formodentlig blot nøgne børn ved
stranden du har fotograferet. Det er ikke porno.

Straffeloven bruger udtrykket "utugtige billeder". Det omfatter
ikke (normale) strandbilleder af nøgne børn.

>Jeg kommer nu til at tænke på, det er strafbart at besidde
>børneporno.

Ja, det er det:

Straffeloven § 235

stk. 1   ...

Stk. 2.   Den, som besidder eller mod vederlag gør sig bekendt med
   utugtige fotografier eller film, andre utugtige visuelle
   gengivelser eller lignende af personer under 18 år,
   straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år.

Dine billeder er ikke utugtige. Strengt taget burde jeg
naturligvis se dem før jeg kan komme med sådan en udtalelse, men

>og spørgsmålet er om jeg kan blive straffet
>hvis, rent teoretisk, politiet nu kom på besøg i aften?

Nej. At nogle måske kunne finde på at bruge billederne
pornografisk hvis de fik fingre i dem, gør dem ikke til porno.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 01-08-04 21:12

Bertel Lund Hansen skrev i

> Dine billeder er ikke utugtige. Strengt taget burde jeg
> naturligvis se dem før jeg kan komme med sådan en udtalelse, men

Jamen jeg takker for hjælpen men lader for en sikkerhedsskyld
være med at bringe billederne på nettet.

Et billede af en dreng med underkroppen dækket i tang kunne jo
se ud som om han var nøgen under tangen. Jeg vil ikke risikere
misforståelser.

Jane - glad for at fotografere
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 01-08-04 21:51

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Nej. At nogle måske kunne finde på at bruge billederne
> pornografisk hvis de fik fingre i dem, gør dem ikke til porno.

Men kunne være en god grund til, at billederne slettes, så de ikke får
nogen udbredelse.

høa

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-04 23:05

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

>Men kunne være en god grund til, at billederne slettes, så de ikke får
>nogen udbredelse.

Det er en moralsk diskussion.

Ganske kort:
Hvis vi skal undgå alt det som andre kan finde på at misbruge, så
dør vi af kedsomhed.

En længere diskussion skal vel føres i dk.livssyn som jeg ikke
følger, men jeg vil åbne for den hvis jeg får en opfordring i en
mail.

--
Bertel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 01-08-04 23:34

Bertel Lund Hansen skrev sålydende:

> Ganske kort:
> Hvis vi skal undgå alt det som andre kan finde på at misbruge, så
> dør vi af kedsomhed.

Hellere det, når det drejer sig om at undgå at børn enten bliver
genstand for børnepornografi eller (lovlig) børneerotika.

http://www.redbarnet.dk/Default.asp?ID=561

høa

Fra : Jane

Dato : 02-08-04 22:33

Hugo Østergaard-Andersen skrev i <news:410d6fda$0$173
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> http://www.redbarnet.dk/Default.asp?ID=561

citat:
> hvor børn er blevet instrueret i at posere mere eller
> mindre afklædte og på en seksualiseret måde.

Hvilket ikke har noget med mine billeder at gøre, idet
jeg aldrig ville bede børn om at posere på en seksualiseret
måde!

Jane - forarget
--
æbleskrog.dk
zn--bleskrog-i0a.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 23:27

Jane skrev:

>Hvilket ikke har noget med mine billeder at gøre, idet
>jeg aldrig ville bede børn om at posere på en seksualiseret
>måde!

Nej, jeg fandt det også irrelevant.

--
Bertel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-08-04 06:56

"Hugo Østergaard-Andersen" wrote

> Men kunne være en god grund til, at billederne slettes, så de ikke får
> nogen udbredelse.

I hvilke paragraffer læser du det?
Det er vist ikke en dansk lov eller bekendtgørelse?

Går du også ind for at kvinder skal tildækkes fra top til tå?

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-08-04 07:37

Bertel Lund Hansen wrote:
-snip-
> Dine billeder er ikke utugtige. Strengt taget burde jeg
> naturligvis se dem før jeg kan komme med sådan en udtalelse, men

Er det nu det kviksølv igen der roder op i din hjerne... Du skal IKKE se
de billeder, selvom du gerne ville LOL

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-08-04 10:46

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev:

> Jamen jeg takker for hjælpen men lader for en sikkerhedsskyld
> være med at bringe billederne på nettet.

Det må du heller ikke uden samtykke fra de afbillede jvf. Datatilsynet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jane

Dato : 02-08-04 22:11

Morten Bjergstrøm skrev i

> Det må du heller ikke uden samtykke fra de afbillede jvf. Datatilsynet.

Tilgiv mig men jeg kan kun grine af den sætning.

Når jeg har en moderens tilladelse, så syntes jeg
det er fjollet at spørge børnene også - hvad ved
en treårig der reelt aldrig har set en computer om
internettet? Tror du ikke en mor kan vudere hvad
der er godt for hendes børn og har mere myndighed
at sige? hvis datatilsynet vurderer at man skal
spørge børnene fremfor at spørge deres forældre/
værger kan de da ikek være for kloge?

Jane - stoler ikke bare på en treårigs dømmekraft.
--
æbleskrog.dk
xn--blesrkog-i0a.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-04 23:26

Jane skrev:

>Tilgiv mig men jeg kan kun grine af den sætning.

Den er nu god nok hvis den bliver læst rigtigt.

>Når jeg har en moderens tilladelse, så syntes jeg
>det er fjollet at spørge børnene også

.... og det var da også sådan den skulle tolkes: Spørg personen
selv - eller hvis denne ikke er myndig, så værgen.

Hvis man spørger børnene og får et ja, kan man få ørerne fælt i
maskinen hvis forældrene har en anden mening.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-04 07:59

> Tilgiv mig men jeg kan kun grine af den sætning.

Det er der ingen grund til. Under forudsætning af, at Datatilsynets
tilkendegivelser skal tages seriøst, og det skal de almindeligvis, så
er sætningen korrekt, men kunne selvfølgelig være uddybet yderligere

> Når jeg har en moderens tilladelse, så syntes jeg
> det er fjollet at spørge børnene også

Det skal du heller ikke. Børnene kan selvfølgelig ikke selv give et
samtykke. Så her er det den person, der har myndigheden over børnene,
der på børnenes vegne skal samtykke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : alexbo

Dato : 01-08-04 20:59

"Jane" skrev

> gøre drengene flove om nogle år.
Se det synes jeg er en mærkelig tanke, at tage billeder af intetanende folk,
børn eller voksne, for senere at kunne bruge dem til latterliggørelse.

> Jane - lidt bekymret og hader børneporno
Det er jo glimrende, og hvis dine billeder kan forvekslet med det, så slet
dem.

Nu synes jeg så til gengæld, at man ikke skal tage børnepornoforskrækkelsen
så alvorligt, at man råber ulven kommer, hvergang man ser et billede eller
en statue med et nøgent barn.
Så kunne vi hurtigt få tyndet ud i museerne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jane

Dato : 01-08-04 21:10

alexbo skrev i <news:ceji03$2qn3$2@news.cybercity.dk>:

> Se det synes jeg er en mærkelig tanke, at tage billeder af intetanende
> folk, børn eller voksne, for senere at kunne bruge dem til
> latterliggørelse.

Tro du ikke de knægte var spor intetanende. De nyder at skabe sig
foran mit kamera, og desuden indhenter jeg altid forældrenes
tilladelse før jeg fotograferer børn, og særlig tilladelse til at
lægge billeder på nettet. Men derfor kan man jo godt more sig
når ungerne skaber sig særligt meget, med tanken om hvor sjovt det
bliver at lave konfirmationssangen til sin tid.

Eksempelvis syntes jeg disse vil være ret anvendelige til
diverse sange i anledning af runde fødselsdage og den slags:
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=196966&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=196975&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=159165&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=159172&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=152333&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=159177&kode=
http://megapixel.dk/design/visbillede.php?id=152484&kode=

Det er ihvertfald meget normalt i min familie at lave en sjov
sang til konfirmationen hvor konfirmanden sidder og krøller
tæer.

Men da det ikke har noget med jura - fut til offtopic...

Jane - har altid pynt til en familiesang
--
æbleskrog.dk
xn--bleskrog-i0a.dk