Testamente og nyligt bryllup
Fra : Philip

Dato : 31-07-04 20:38

Hej gruppe

Har fået et spørgsmål af et familemedlem, som jeg lader gå videre her.

Situationen er den at Anne (A) og Bjarne (B) snart skal giftes, hvilket har
afstedkommet nogle tanker omkring testamente fra A's side (de er begge oppe
i årene). A har to børn fra et tidligere ægteskab, mens B ingen børn har. A
ønsker at tilgodese sine børn bedst muligt, da hun ikke ønsker at B's
forældre får en stor del af arven (fordi det vil de vel, hvis uheldet er
ude, ikke?). Vil A have bedre mulighed for at tilgodese hendes børn, hvis
hun får lavet et testamente før bryllupet? Hvilken forskel gør det om
testamentet bliver lavet før eller efter bryllupet?

På forhånd tak

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-07-04 22:55

Scripsit "Philip" <philster@REMOVEphilster.dk>

> [...]
> ønsker at tilgodese sine børn bedst muligt, da hun ikke ønsker at
> B's forældre får en stor del af arven (fordi det vil de vel, hvis

Hvis A dør først, vil hendes børn hver få 1/3 af hendes arvelod, og B
den sidste tredjedel. Hvis B derefter dør uden at have oprettet
testamente, vil hans forældre arve alt hvad han efterlader sig
inklusive tredjedelen fra A.

De to ægtefæller vil derfor sædvanligvis være interesseret i at
ændre fordelingen testamentarisk. B's forældre er ikke tvangsarvinger
og kan derfor holdes fuldstændig ude af arvegangen, hvis begge
ægtefæller er enige om det.

> Hvilken forskel gør det om testamentet bliver lavet før eller efter
> bryllupet?

Hvis ægtefællerne opretter gensidigt testamente, og det angiver at en
del af (eller hele) arven efter begge to tilfalder B's særbørn, er den
længstlevende bundet af fordelingen og kan således ikke ombestemme sig
med hensyn til andet en sit eget særeje og sin halvdel af fællesboet.

Dette vil så vidt jeg forstår gælde også selvom testamentet er
oprettet før ægteskabets indgåelse.

Under alle omstændigheder: Hvis der er nogensomhelst formue af
betydning, er det en god forretning at betale en advokat for at sørge
for at alle eventualiteter er dækket af testamentet.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : alexbo

Dato : 31-07-04 23:16

"Philip" skrev

> Hvilken forskel gør det om testamentet bliver lavet før eller efter
bryllupet?

Ingenting, og et testamente ændrer ikke meget på fordelingen til fordel for
A`s børn.
For B´s vedkommende var det måske mere aktuelt at ændre på A´s arveret efter
B.

B´s forældre har ikke arveret efter A.

Hvis A dør først vil, B arve 1/3 og A`s børn 2/3 fra A
Et testamente kan halvere B `s arv, d.v.s. at B arver 1/6 og børnene resten.

Hvis B dør først arver A det hele.
Et testamente kan også her halvere arven.

Hvis de dør samtidig, arver A´s børn A
Og B´s forældre B.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 04-08-04 12:57

"Philip" <philster@REMOVEphilster.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vil A have bedre mulighed for at tilgodese hendes børn, hvis
> hun får lavet et testamente før bryllupet?

Ja.

> Hvilken forskel gør det om
> testamentet bliver lavet før eller efter bryllupet?

Nej. Men der skal laves et gensidigt testamente - formentlig med et
arveafkald men det er en meget konkret vurdering som kræver konkret
rådgivning. Gå til advokat. Der skal måske også laves en ægtepagt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com