hvordan står man som lejer?
Fra : bjørn

Dato : 30-07-04 11:25

A ejer et hus.A bor selv i den ene lejlighed og B lejer den anden.
A beslutter at sælge huset.
hvordan er situationen for B?
skal B flytte eller hvordan er reglerne ?

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 30-07-04 11:31

Der er 1 års opsigelse fra a mod b

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-07-04 11:53

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> wrote in message
> Der er 1 års opsigelse fra a mod b

Hvad så med C som køber huset ?

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 31-07-04 00:09

Hvis C køber mens lejer stadig bor der og ikke er opsaget, ja så har C
stadig 1 års opsigelse overfor A

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 30-07-04 11:32

Altså medmindre en ny ejer ikke har noget imod at du bliver boende og A vil
sælger den mens du er der...

Det påvirker muligvis A´s salgspris så hvis han vil have dig ud inden salg
er der et år at løbe på.,..

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-07-04 01:00

Martin Nielsen / Fårevejle wrote:

> [...]
> sælger den mens du er der...
>
> Det påvirker muligvis A´s salgspris så hvis han vil have dig ud inden salg

Ja, han har loyal oplysningspligt, dvs. pligt til at oplyse om forhold
der er af væsentlig betydning vedrørende salget, SVJH. Det er væsentligt
at B ikke kan opsiges før om mindst 1 år så rent hypotetisk kan man
forestille sig at A fortier oplysningen som begrænser købers råden over
huset. I dette tilfælde, tror jeg nok at lejeren, B, stadigt kan føle
sig sikker fordi han er den svageste part. Så kan A og den nye køber
tage sig et juridisk slagsmål, bagefter - er det ikke sådan noget
lignende der gælder?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-07-04 01:06

Scripsit Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net>

> [...]
> begrænser købers råden over huset. I dette tilfælde, tror jeg nok at
> lejeren, B, stadigt kan føle sig sikker fordi han er den svageste

Grunden til at B kan føle sig sikker er at hans ret til bl.a. 12
måneders opsigelsesfrist ifølge lejelovens §7 er gældende mod enhver
uden tinglysning.

--
Henning Makholm "No one seems to know what
distinguishes a bell from a whistle."

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-07-04 11:42

> [...]
> A beslutter at sælge huset.
> hvordan er situationen for B?
> skal B flytte eller hvordan er reglerne ?

B skal ikke flytte bare fordi huset sælges.
Men A kan opsige lejemålet efter reglerne i lejeloven (uanset om der sælges
eller ej). Det samme gælder den nye køber (hvis køber flytter ind i huset).

Adgangen til opsigelse af lejemålet findes i:
"§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
b) beboelseslejlighed i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse,
...."

"Opsigelsesvarslet er angivet i:
§ 86. Opsigelsesvarslet er...
Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har lejeren
krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt flyttedag.
...."

/Per