Dagpengeret og bijob
Fra : JBH

Dato : 28-07-04 22:54

Hejsa.

Det er muligvis ikke den bedste gruppe at spørge men jeg kunne ikke
umiddelbart finde en bedre.

En kammerat har et problem med sin a-kasse. Vedkommende var ansat i et alm.
37 timers arbejde og havde sideløbende et lille bijob 1-2 timer om ugen med
noget IT for en anden virksomhed udenfor normal arbejdstid. Bijobbet er
ikke for pengenes skyld, men fordi der muligvis på sigt vil blive en
attraktiv fuldtidsstilling der. Arbejdstiden kan selv tilrettelægges, så
bijobbet var og er på ingen måde til hinder for en normal fuldtidsstilling.
Nu vil skæbenen at vedkommende er blevet opsagt i sit alm.job og altså nu på
dagpenge (er dagpengeberettiget) men da vedkommende stadig har bijobbet vil
a-Kassen vil ikke anerkende dagpengeretten da der er indgået en
"ansættelseskontrakt" med bl.a 14 dages gensidig opsigelsesvarsel. Den
såkaldte "ansættelseskontrakt" er dog mangelfuld og nærmere en aftale, da
der bl.a intet står om arbejdstiden (mødetidspunkt) samt arbejdssted.

Jeg er godt klar over at dagpengesystemet er meget "stift" og har mange
regler (og skrankepaver). På den pågældende a-kasses hjemmeside står der
bl.a.

"Har du arbejde på nedsat tid, er det en betingelse for at få supplerende
dagpenge, at du kan overtage andet arbejde med dags varsel. Det betyder, at
du skal kunne frigøre dig fra dit arbejde på nedsat tid med dags varsel. Du
må derfor ikke være omfattet af et opsigelsesvarsel. Dette gælder, uanset
hvornår på dagen og uanset hvilke dage i ugen dit arbejde på nedsat tid
foregår. "

Umiddelbart har a-kassen jo ret hvis man anser "ansættelseskontrakten" som
gyldig og hvis det jeg har citeret fra hjemmesiden, er gyldigt og ikke
noget de bare har rystet ud af ærmet. Jeg har set reglerne for en anden
a-kasse hvor det fremgik at det er en konkret vurdering som a-kassen
foretager om man står til rådighed for arbejdsmarket. Umiddelbart står
vedkommende jo til fuld rådighed, da bi-jobbet kan tilrettelægges så det
passer med arbejdstiden for et evt. fuldtidsarbejde.

Hvad kan overbevise a-kassen om at bi-jobbet ikke er nogen hindring for et
alm arbejde, og blot skal modregnes i dagpengene.

mvh
JBH

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-07-04 07:35

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev:

> Hvad kan overbevise a-kassen om at bi-jobbet ikke er nogen
> hindring for et alm arbejde, og blot skal modregnes i dagpengene.

En frigørelsesattest fra arbejdgiver. Det skal kunne dokumenteres at
anvist fuldtidsarbejde kan overtages med dags varsel dette gøres med en
frigørelsesattest.

--
Morten http://miljokemi.dk