forsrikningskade og myre
Fra : pepss

Dato : 26-07-04 19:06

Hejsa NG

Vi er gået i med at renoverer vores gamle hus, og finder ud af at gavlen er
ødelagt af myrer. Vi ringer derfor til vores forsikrings selskab, som siger
at " Det dækker de ikke, fordi myre ikke kan ødelægge noget og derfor ikke
er med under insektdækning". Men i vores police står, der ikke noget om, at
de ikke dækker myrer og i øvrigt kan vi jo se på vores gavl, at myrer kan
ødelægge en hel del. Kan det passe de kan slippe for at betale?

Ole og Julie

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 26-07-04 20:08

pepss skrev sålydende:
> [...]
> øvrigt kan vi jo se på vores gavl, at myrer kan ødelægge en hel del.
> Kan det passe de kan slippe for at betale?

Hvad står der i policen, helt nøjagtigt, som dækket og ikke-dækket?

Oftest dækker forsikringen kun angreb af træødelæggende insekter og kun
til udgifter til udskiftning eller afstivning af træværk, hvis dette er
påkrævet af hensyn til træværkets bæreevne.

høa

Fra : pepss

Dato : 27-07-04 04:05

"Hugo Østergaard-Andersen" skrev

> [...]
> til udgifter til udskiftning eller afstivning af træværk, hvis dette er
> påkrævet af hensyn til træværkets bæreevne.
Der står :
Tillægsdækning for svampe- og insektskader.
Hvis der står på policen, dækker forsikringen angreb af insekter og svampe,
som ødelægger træ eller mure. De skal dog have konstateret og anmeldt skaden
til os i den tid, De har forsikring hos os - og senest 3 måneder efter, at
forsikringen er ophørt.

Forsikringen dækker ikke:
skader som skyldes råd eller gul tømmersvamp, borebiller/rådbiller.
Angreb som kun går ud over udseendet på det som er angrebet.

Ved angreb af insekter, som ødelægger mure, dækker vi udgifterne til at
reparere mørtel, som er beskadiget, men kun hvis det er nødvendigt for
murværkets bæreevne.

Det er hvad der står som berører denne sag

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 27-07-04 05:42

pepss skrev sålydende:

> Ved angreb af insekter, som ødelægger mure, dækker vi udgifterne til
> at reparere mørtel, som er beskadiget, men kun hvis det er nødvendigt
> for murværkets bæreevne.

Det må jo så blive en vurdering af, om murværkets bæreevne er reduceret
ved et angreb af myrer, der er afgørende for, om forsikringen dækker.

høa

Fra : pepss

Dato : 28-07-04 17:01

> Det må jo så blive en vurdering af, om murværkets bæreevne er reduceret
> ved et angreb af myrer, der er afgørende for, om forsikringen dækker.

så er det jo bare at håbe at de kan se det

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : JBH

Dato : 26-07-04 23:51

"pepss" <olefriis@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de ikke dækker myrer og i øvrigt kan vi jo se på vores gavl, at myrer kan
> ødelægge en hel del. Kan det passe de kan slippe for at betale?

Sikkert.

Du er nok blevet ramt af det som en taksator jeg engang havde på besøg,
kaldte noget i retning af "årsag og virkning" Virkningen har du (ødelagt
gavl) men hvis forsikringsselskabet siger at myrer ikke kan ødelægge, kan de
ikke være årsagen. Dvs. du har en skade men ved ikke hvad der har forsaget
den. En skade kan kun dækkes hvis der er en årsag og en virkning.

mvh
JBH

(Som ind i mellem stadig undres over hvordan forsikringsselskaber behændigt
smyger sig udenom at dække skader.)

Fra : pepss

Dato : 27-07-04 04:10

"JBH" skrev
> [...]

> mvh
> JBH
>
> (Som ind i mellem stadig undres over hvordan forsikringsselskaber

Vil den også holde i retten, hvis man kan få en fagmands udtalelse på, at
det er myre, der har ødelagt væggen ?
Vi har nemlig haft besøg af skadedyrs bekæmpelsen og han sagde, at det var
tydeligt, det var myre, der var skyld i skaden.

Fra : Margrete Johansen

Dato : 27-07-04 22:39

> kan

jeg kontaktede for nylig mit forsikringsselskab (Udflytternes) i forbindelse
med at en flok flyvemyrer tilsyneladende får mit (træ)hus til at drysse med
træsplinter..... her fik jeg den forklaring, at forsikringen kun dækker
"hvis det drejer sig om insekter der spiser træværket" og det kan man jo
ikke sige at myrerne gør - de flytter nærmest rundt på materialet; men jeg
er frisk på yderligere brok eller hvad der nu skal til for at få dem til at
forstå at myrerne rent faktisk ødelægger huset!

Fra : pepss

Dato : 28-07-04 17:57

"Margrete Johansen" skrev

> [...]
at
> forstå at myrerne rent faktisk ødelægger huset!

jeg kan så fortælle at de også kan lave gange i fure