Særlig lav indtægt
Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-07-04 18:10

Hej NG

Er det defineret ved lov hvorledes "særlig lav indtægt" fastlægges.
Jeg har et dokument fra rigspolitichefen som siger ca. 125.000,- kr.
eller hvad der svarer til 3/4 af højeste dagpengesats.
Men hvor står det?

På forhånd tak.
Kim

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 23-07-04 19:18

Kim Jespersen skrev sålydende:
> [...]
> Jeg har et dokument fra rigspolitichefen som siger ca. 125.000,- kr.
> eller hvad der svarer til 3/4 af højeste dagpengesats.

Personer med "særlig lav indkomst" omfatter bl.a. unge under 18
år, studerende, kontanthjælpsmodtagere og folkepensionister. For dem
fastsættes bødestraf normalt til halvdelen af den bøde, der ellers
ville være blevet idømt. For andre med "dårlig betalingsevne",
som f.eks. efterlønsmodtagere og førtidspensionister, kan bøden
nedsættes til 2/3 af normalen. Dette følger af forskellige udtalelser
fra rigsadvokaten og Justitsministeriet.

Jeg er ikke bekendt med, om der gælder en egentlig beløbsgrænse, men har
set 9.000 kr.månedligt nævnt.

høa

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-07-04 19:35

> [...]
> fra rigsadvokaten og Justitsministeriet.
>
> Jeg er ikke bekendt med, om der gælder en egentlig beløbsgrænse, men har

Takker for svaret, men jeg har dokumentet fra rigspolitichefen, men jeg
mangler at finde ud af om der er lovhjemmel eller om det er defineret
ved praksis.
Hvis det er praksis, hvorfra kommer det så?
Hvis det er rigspolitichefen der har fastlagt en grænse, skal grænsen så
overholdes eller står det politidistrikterne frit for at definere
"Særlig lav indtægt"?

mvh
Kim

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 23-07-04 21:31

> [...]

> Hvis det er rigspolitichefen der har fastlagt en grænse, skal grænsen
> så overholdes eller står det politidistrikterne frit for at definere

Er du sikker på, at dokumentet er fra rigspolitichefen, og hvad står der
i det?

Rigsadvokaten er den normale ophavsmand til den slags dokumenter, og de
er udtryk for den praksis, som domstolene og anklagemyndigheden
anlægger.

høa

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-07-04 21:47

> [...]
>
> Rigsadvokaten er den normale ophavsmand til den slags dokumenter, og de
> er udtryk for den praksis, som domstolene og anklagemyndigheden

Nej undeskyld, Rigsadvokaten

http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-07-04 22:15

Hugo Østergaard-Andersen skrev:

> Personer med "særlig lav indkomst" omfatter bl.a. unge under
> 18 år, studerende, kontanthjælpsmodtagere og folkepensionister.

For personer under 18 år er indkomsten underordnet - bøden bliver nedsat.

At man er studerende berettiger ikke automatisk til nedsættelse af bøden.
Det er udelukkende indkomstens størrelse, der er afgørende.

--
Reino

Fra : Kim Jespersen

Dato : 23-07-04 22:20

Nu er jeg kommet frem til en dom som jeg gerne vil se. Hvis der er
nogen herinde som kan grave lidt, så vil jeg blive meget glad.
Det drejer sig om U 1994.783 Ø som skulle fastlægge hvornår der er tale
om "Særlig lav indtægt"

På forhånd tak

Kim

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-07-04 22:36

Kim Jespersen skrev:

> [...]
> nogen herinde som kan grave lidt, så vil jeg blive meget glad.
> Det drejer sig om U 1994.783 Ø som skulle fastlægge hvornår der er

Den dom kan du nok ikke bruge til så meget. Beløbet er blevet forhøjet
tidligere på året, da dagpengebeløbet steg. Jeg er ikke lige klar over
beløbet størrelse, men du skal nok regne med, at det er ca. 3/4 af
dagpengebeløbet.

--
Reino

Fra : Kim Jespersen

Dato : 24-07-04 00:45

> [...]
> tidligere på året, da dagpengebeløbet steg. Jeg er ikke lige klar over
> beløbet størrelse, men du skal nok regne med, at det er ca. 3/4 af

Det er også netop de 3/4 jeg er kommet frem til. Jeg ville bare gerne
have noget hvor der står 3/4 for jeg ved godt at jeg ikke kan bruge et
konkret beløb fra 1994 til noget.

mvh
Kim

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 11:25

On Fri, 23 Jul 2004 23:19:56 +0200, Kim Jespersen
<kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

>Det drejer sig om U 1994.783 Ø som skulle fastlægge hvornår der er tale
>om "Særlig lav indtægt"

Det gør den ikke.
U.1994.783/1 Bøde efter indtægtsforhold på kørselstidspunktet.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kim Jespersen

Dato : 24-07-04 11:50

> Det gør den ikke.
> U.1994.783/1 Bøde efter indtægtsforhold på kørselstidspunktet.

Ja tak og derfor vil jeg gerne se den.

hilsen
Kim

Fra : Gerner

Dato : 24-07-04 13:03

On Sat, 24 Jul 2004 12:50:01 +0200, Kim Jespersen

>Ja tak og derfor vil jeg gerne se den.

Der står absolut intet om "særlig lav indkomst" og fylder kun 7-9 linier der
blot gentager/uddyber summeringen.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto