vedr. gæld og RKI
Fra : Johnny B

Dato : 21-07-04 08:27

jeg skal hjælpe en veninde med at komme ud af RKI, og skal derved betale en
hovedstol på godt 18k og renter på 15k ( gammel gæld + mange renter )

hvis jeg skal sikre mig at jeg på et eller andet tidspunkt kan få disse
penge .... hvordan gør jeg så det så det er bedst for begge parter ?

--
Johnny [ 2000 Frb. ]
--------

Fra : Peter G C

Dato : 21-07-04 08:55

"Johnny B" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvis jeg skal sikre mig at jeg på et eller andet tidspunkt kan få disse
> penge .... hvordan gør jeg så det så det er bedst for begge parter ?

Du opretter et gældsbrev.

/Peter

Fra : Johnny B

Dato : 21-07-04 09:31

skal der stå nogle bestemte ting eller findes der færdige gældsbreve ??

jeg spørger meget,da jeg intet ved om den slags

--
Johnny [ 2000 Frb. ]
--------

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-07-04 10:41

Johnny B wrote:

> skal der stå nogle bestemte ting eller findes der færdige
> gældsbreve ??
>
> jeg spørger meget,da jeg intet ved om den slags

http://www.familieadvokaten.dk/ kan du evt. finde et dokument der
hedder "almindeligt gældsbrev". Reelt er det bare et word-dokument som
du kan få lov at betale for... men jeg valgte alligevel at bruge netop
det, da jeg skulle låne et halvstort beløb til en ven.

I øvrigt: Så vidt jeg kunne forstå dengang, er der et krav om at der
skal betales renter på lånet--og disse skal opgives til skattevæsenet.

--
Niels Callesøe - dk pfy

På det digitale natbord: Applied Cryptography, Menezes et al. 1996-2001

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-07-04 11:12

Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:

> I øvrigt: Så vidt jeg kunne forstå dengang, er der et krav om at der
> skal betales renter på lånet--og disse skal opgives til
> skattevæsenet.

Jeg mener at det er tilstrækkeligt at kreditor *kan* forlange gælden
tilbagebetalt med kort varsel (14 dage eller nogen i den retning).

--
Jesper Lund

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-07-04 13:15

Jesper Lund wrote:

> Jeg mener at det er tilstrækkeligt at kreditor *kan* forlange gælden
> tilbagebetalt med kort varsel (14 dage eller nogen i den retning).

Jeg har lige læst lidt mere på det, og iflg. familieadvokaten skal
renten være et vist minimum (de nævner 3%), ellers skal lån-tageren
betale skat af rente-"gevinsten". Til gengæld indeholder deres
standard-brev ikke noget om at lånet skal kunne kræves til forfald, med
mindre aftalen er misligeholdt.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-07-04 13:33

> [...]
> betale skat af rente-"gevinsten". Til gengæld indeholder deres
> standard-brev ikke noget om at lånet skal kunne kræves til forfald,

Har du set denne formular?
http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/261.html

--
Jesper Lund

Fra : Else Holm

Dato : 21-07-04 13:52

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Har du set denne formular?
> http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/261.html

- og du kan finde teksten til et gældsbrev med rente- og
afdragsbetingelser på http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=76

--
Else

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-07-04 14:16

Else Holm <holm_49@hotmail.com> wrote:

> - og du kan finde teksten til et gældsbrev med rente- og
> afdragsbetingelser på http://www.retssal.dk/vis_side.php3?side=76

Sagen drejer sig om et gældbrev uden rente og, ikke mindst, uden risiko
for gavebeskatning af rentegevinsten hos debitor. Der skal tilføjes en
paragraf om at kreditor til en hver tid kan kræve gælden indfriet.

--
Jesper Lund

Fra : Else Holm

Dato : 21-07-04 14:39

> [...]
> risiko for gavebeskatning af rentegevinsten hos debitor. Der skal
> tilføjes en paragraf om at kreditor til en hver tid kan kræve gælden

Der står nu ikke noget i Johnnys indlæg om, at det skal være rente- og
afdragsfrit, men i så fald ...læs mere på Ret og Råds hjemmside, hvor
et sådant gældsbrev kan hentes
http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20030610111824894000001467065
571

--
Else

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-07-04 16:48

Jesper Lund wrote:

> Har du set denne formular?
> http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/261.html

Jo, men den formular vedrører jo familielån. Jeg troede, fejlagtigt,
kan jeg se, at det gjaldt lån til familie.

Fra : H.S.

Dato : 21-07-04 11:55

> Du opretter et gældsbrev.

hmm det sikrer jo ikke at hun får sine penge tilbage.. blot at der er papir
på lånet.
Når veninden står i RKI, så er det vel netop fordi at lånerne ikke har kunne
få deres penge ?

Fra : Johnny B

Dato : 22-07-04 18:12

det er min datters mor der skal ud af rki og dernæst låne pengene, så jeg
kan få mine penge .....

hvad kan jeg gøre når/hvis gældsbrev er underskrevet og aæt er korrekt der,
hvad så med evt. inddrivelse af den gæld til mig ?

--
Johnny [ 2000 Frb. ]
--------

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 23-07-04 12:29

Johnny B skrev sålydende:
> [...]
>
> hvad kan jeg gøre når/hvis gældsbrev er underskrevet og aæt er
> korrekt der, hvad så med evt. inddrivelse af den gæld til mig ?

1) du låner hende pengene på et gældsbrev
2) hun slettes af RKI
3) hun optager et lån
4) hun betaler dig tilbage
5) hun misligholder det nye lån
6) hun er tilbage i RKI

Der er ikke opnået noget som helst, hvis der ikke samtidig sker en
ændring i hendes økonomi, som betyder, at hun kan svare enhver sit. Den
ordning kan hun lige så godt søge med sine nuværende kreditorer eller
ved en gældssanering, hvis betingelserne herfor er til stede, se

http://www.domstol.dk/show.asp?id=188

høa

høa

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-07-04 11:49

Johnny B wrote:

> [...]
>
> hvis jeg skal sikre mig at jeg på et eller andet tidspunkt kan få disse
> penge .... hvordan gør jeg så det så det er bedst for begge parter ?

Som Peter siger: Opret et gældsbrev.

Men overvej lige hvorfor veninden er kommet i RKI. Det er nok fordi hun
ikke har kunnet/ville betale sin gæld.
Hvorfor tror du, at du kan få de penge du låner til hende, når en
professionel virksomhed ikke har kunnet få penge ud af hende.

Og nu når du siger, at veninden ovenikøbet er mor til din datter, så har
hun (veninden) også et følelsesmæssigt kort at spille på, hvis det er
penge der mangler en enkelt måned.
Og så start glidebanen.

Personlig vil jeg holde fingrene fra at låne penge til som er røget i
RKI. Det er 33.000 kroner vi snakker om. Og det er - for mig - mange
penge at låne ud.

mvh

Carsten Riis

Fra : Johnny B

Dato : 24-07-04 00:09

ville bare gøre hende en tjeneste .... det er ikke rart at være i RKI, jeg
vil heller ikke tvinge hende til at betale dem med det samme, men gerne
inden for en overskuelig fremtid .....

--
Johnny [ 2000 Frb. ]
--------

Fra : fr1ovzw

Dato : 24-07-04 17:41

Johnny B wrote:
> ville bare gøre hende en tjeneste .... det er ikke rart at være i RKI, jeg
> vil heller ikke tvinge hende til at betale dem med det samme, men gerne
> inden for en overskuelig fremtid .....

Et godt råd, som kommer af erfaring, lån hende ikke de penge, hvor meget
du end gerne vil hjælpe hende og, hvor sur hun end sikkert bliver over
du ikke vil, men af personelig erfaring, så kommer der ikke noget godt
ud af at låne penge til en man holder af og i særdeleshed ikke så store
beløb... Det er vist alment kendt at penge mellem venner ikke er godt.
Så hjælp hende i stedet med at få en god aftale i banken om afdrag på
gælden eller ligende, det vil være mere fornuftigt og sikkert også bedst
for jeg begge to, banken har penge nok til ikke at få et afdrag i et par
måneder, det kan du sikkert ikke, hvis du regner med det.

Bare mit råd.

--
Mvh.
En studerende