Politiregistre (og adgang til kommunale re~
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 20-07-04 21:04

Hej!

Er det muligt for politiet at få oplysninger om en borger udleveret ved
kommunen, f.eks. indkomst, formueforhold mv?

Hvilke oplysninger om borgeren ligger politiet som standard inde med? Jeg
forestiller mig CPR, Navn, Adresse, Telefon - er der flere ting?

På forhånd tak,

--
Anders Vind Ebbesen

Fra : John Nielsen

Dato : 20-07-04 21:48

Din adresse får de fra folkeregistret og derfor er det ikke sikkert de
ligger inde med den. Det ville også være upraktisk da folk jo flytter og de
færreste informer politiet at de flytter *S*
Det samme gælder for dit telefonnr, som de henter hos Nummeroplysningen og
de færreste informere politiet hvis de får nyt telefonnr *S*
Politiet har også deres strafferegister
(http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm )
Politiet kan godt få adgang til persondata fra kommunen omkring økonomiske
forhold; men er det ikke mere told og skat som kan være interesseret i det ?

John

Fra : Gerner

Dato : 21-07-04 00:34

On Tue, 20 Jul 2004 22:47:48 +0200, "John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Din adresse får de fra folkeregistret og derfor er det ikke sikkert de
>ligger inde med den. Det ville også være upraktisk da folk jo flytter og de
>færreste informer politiet at de flytter *S*

Det er heller ikke nødvendigt da politiet kan abonnere på folks adresser, og det
kan man ikke få adressebeskyttelse på.
se tråden om cpr.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 16:37

> Det samme gælder for dit telefonnr, som de henter hos
> Nummeroplysningen og de færreste informere politiet hvis de får
> nyt telefonnr *S*

Har PO ikke adgang til en del flere telefonnumre end os andre
dødelige ? Her tænker jeg på folk der har hemmelige numre og lign.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : John Nielsen

Dato : 25-07-04 21:49

Som udgangspunkt har politiet ikke adgang til hemmelige telefonnr; men de
kan få dem i visse tilfælde få dem ved f.eks. aflytning.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med 'og lign.' Der findes 4 former for
registrering af telefonnnr:
1) Offenlig (det står i telefonbogen) og alle kan derfor læse det
2) Hemmelig (Dit navn + adresse står i telefonbogen og istedet for dit
telefonnr står der 'hemmelig')
3) Udeladt (dit navn+adresse + telefonnr) er udeladt fra telefonbogen
4) Visse telefonnr (f.eks. indenfor militæret) som meget få ansatte kan se
De 3 sidste kan Oplysningen ( som hedder servicetelefonnen nu) hellere ikke
se
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 23:21

> Som udgangspunkt har politiet ikke adgang til hemmelige
> telefonnr; men de kan få dem i visse tilfælde få dem ved f.eks.
> aflytning.

Det var egentlig mest "den anden vej" jeg tænkte på, altså at de kan
slå op hvilken adresse et givent telefonnummer er registreret til.

Fra : Gerner

Dato : 25-07-04 22:30

On 25 Jul 2004 15:37:15 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>"John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in

>Har PO ikke adgang til en del flere telefonnumre end os andre
>dødelige ? Her tænker jeg på folk der har hemmelige numre og lign.

Hvorfor skulle politiet og andre myndigheder ikke overholde lovgivning der gør
at den slags er et spørgsmål mellem telefonselskabet og deres kunder ?
Og hvis aftalen lyder på hemmelig eller udeladt, så skal disse myndigheder vel
ikke have adgang til disse oplysninger uden en dommekendelse ?

At 112 så har en speciel nummerlogger, som viser alle numre (siges der) er for
borgernes egen sikkerheds skyld.

Om der så gemmes noget hvis det er ren rutine, kan man jo ikke vide.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 23:20

Gerner <nospamadres@postkasse.org> wrote in

> [...]
> hemmelig eller udeladt, så skal disse myndigheder vel ikke have
> adgang til disse oplysninger uden en dommekendelse ?

Nu vil jeg ikke anse hemmeligt nummer for værende så hemmeligt at der
ligefrem skal dommerkendelse til, men det kan da godt være du har ret
i det.
Jeg har iøvrigt aldrig oplevet at de ikke kunne finde en adresse ud
fra et telefonnummer og i kraft af mit arbejde har jeg haft med den
slags at gøre en del oftere end menigmand.

> At 112 så har en speciel nummerlogger, som viser alle numre
> (siges der) er for borgernes egen sikkerheds skyld.

Der er vist heller ikke nogen der har noget imod det.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 20-07-04 22:44

Anders Vind Ebbesen skrev sålydende:

> Hvilke oplysninger om borgeren ligger politiet som standard inde med?
> Jeg forestiller mig CPR, Navn, Adresse, Telefon - er der flere ting?

Foruden adgang til andre myndighedsregistre har poltiet et centralt
kriminalregister, jf.
http://tinyurl.com/3uru6

§ 6 heri har en interessant udformning:

"§ 6. I efterforskningsregisteret optages oplysninger af politimæssig
betydning.
Stk 2. Oplysningstyperne fremgår af bilag 1. Bilag 1 er ikke offentligt
tilgængeligt."

høa

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 20-07-04 23:13

> [...]
> betydning.
> Stk 2. Oplysningstyperne fremgår af bilag 1. Bilag 1 er ikke offentligt

Hmm, er det ikke noget besynderligt, at man ikke kan se, hvilken oplysninger
der bliver registeret

§ 5. Afgørelsesregistret indeholder oplysninger om personer, om hvem der er
truffet afgørelse i straffesager, herunder straffesager behandlet i den
militære retsplejes former.

Betyder det, at alle straffe sager i Forsvaret, også vil stå i det register.
Nu har jeg selv udfyldt rigtig mange "straffeformular" på personel
(værnepligte), som har overtrådte den militær straffelov (forsent møde,
beruset i tjenste, ødelæggelse af material, overtrædelse af FL, ect.), og
blev noget overrasket over den formulering.

Allan Bach