æøå domæner
Fra : Jane

Dato : 20-07-04 20:06

Hvad er konsekvensen i praksis for dette:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18471

- kan jeg miste mit domæne eller?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-07-04 20:23

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev:

> Hvad er konsekvensen i praksis for dette:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18471
>
> - kan jeg miste mit domæne eller?

Selve patentet kan læses på:
http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=EP1159820

Som jeg læser det er det selve metoden, der omdanner æ,ø,å og andre
nationale specialtegn til noget DNS-serveren kan forstå, der er
patenteret. Dvs. Mozilla og Opera, der har inkorporeret dette i deres
browsere måske kan sagsøges for brud på patentet og Verisign, der har
lavet et plugin til IE er sådvidt jeg er orienteret allerede blevet
sagsøgt.

Dvs. du ikke vil miste dit domæne, men der er en risiko for, at ingen
vil kunne få kontakt til dit domæne, hvis patentindehaveren får held
til at opkræve betaling af browserproducenterne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jane

Dato : 20-07-04 20:32

Morten Bjergstrøm skrev i

> Dvs. du ikke vil miste dit domæne, men der er en risiko for, at ingen
> vil kunne få kontakt til dit domæne, hvis patentindehaveren får held

- heller ikke hvis de skriver xn--bleskrog-i0a.dk og den
slags?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-07-04 06:17

Jane wrote:
> Morten Bjergstrøm skrev i

> - heller ikke hvis de skriver xn--bleskrog-i0a.dk og den
> slags?

Jo - det er netop konverteringen fra æbleskrog.dk til ovenstående der er
patenteret - så ovenstående adresse vil virke uden indflydelse på patentet.

mvh
Johan

Fra : Jane

Dato : 21-07-04 10:00

Johan Holst Nielsen skrev i <news:cdku90$vv1$1@news.cybercity.dk>:

> Jo - det er netop konverteringen fra æbleskrog.dk til ovenstående der
> er patenteret - så ovenstående adresse vil virke uden indflydelse på
> patentet.

Jamen så læner jeg mig bare glad tilbage og venter på der
går 18 år så folk igen kan skrive æbleskrog.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Jens B

Dato : 20-07-04 20:35

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> Hvad er konsekvensen i praksis for dette:
> [...]

Læs også denne her :
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24464

Jens

Fra : Jane

Dato : 20-07-04 20:40

Jens B skrev i <news:40fd73fc$0$286$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24464

Den lyder bedre.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-07-04 06:18

Jane wrote:

> Den lyder bedre.

Læs lige debatten også - så vidt jeg kan se - er det DK-Hostmaster der
ikke forstår patentet...

mvh
Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-04 08:32

Johan Holst Nielsen skrev:

>Læs lige debatten også - så vidt jeg kan se - er det DK-Hostmaster der
>ikke forstår patentet...

Det er korrekt.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 16:36

Johan Holst Nielsen <phpgeek@gmail.com> wrote in

> Læs lige debatten også - så vidt jeg kan se - er det
> DK-Hostmaster der ikke forstår patentet...

Prøv at læse DK Hostmasters undersøgelser vedrørende patentet - de
har udemærket styr på det ser det ud til (de har haft et patent-
bureau til at undersøge det).

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-07-04 08:53

Johan Holst Nielsen <phpgeek@gmail.com> skrev:

> Læs lige debatten også - så vidt jeg kan se - er det DK-Hostmaster
> der ikke forstår patentet...

Ja Per Kølle har øjensynligt enten ikke læst patentet eller ikke
forstået det.

Det bliver så spændende at se om dette er en softwarepatentsag, der kan
få EU-politikerne op af stolen og se de negative konsekvenser
softwarepatenter medfører.

Er der egentligt nogen, der ved, hvor generelle ideer, der kan
patenteres?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-07-04 20:40

Morten Bjergstrøm wrote:
-snip-

> [...]
> softwarepatenter medfører.
>
> Er der egentligt nogen, der ved, hvor generelle ideer, der kan

I USA er kravene jo meget lempelige, modsat EU. I USA patenterer man
først og bagefter tager man kampene i retssalerne, hvis nogen krænker et
patent. Jeg kan ikke umiddelbart svare nøjagtigt på spørgsmålet men på
dkpto.dk/patent står der: "Et patent er ikke blot en rettighed - det
giver også en grundig beskrivelse af et teknologisk problem samt en
brugbar anvisning på, hvordan det løses".

Jeg ved ikke med dig, men formuleringen siger IMO lidt om at man
selvfølgelig ikke kan patentere almindelige hverdags-løsninger på
teknologiske problemer, hvis de er meget generelle men hvis man i en
virksomhed har et specifikt teknisk problem man løser, f.eks. en proces
evt. et produkt, så kan man tage patent på dette. Og det bliver gjort i
stor stil...

Ved ikke hvor meget det besvarede spørgsmålet for jeg har ingen
eksempler på generelle patenter, hvis det er det du er ude efter. Der
var for noget tid siden følgende, som blev diskuteret her i gruppen:
http://l2.espacenet.com/espacenet/bnsviewer?CY=dk&LG=dk&DB=EPD&PN=DK9600273U&ID=DK+++9600273U3+I+

Det mener jeg er et eksempel på "et generelt" patent men når man så
læser lidt, så er det alligevel ikke helt så generelt alligevel...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Martin Hansen

Dato : 22-07-04 11:57

Martin Jørgensen wrote:

> Ved ikke hvor meget det besvarede spørgsmålet for jeg har ingen
> eksempler på generelle patenter, hvis det er det du er ude efter. Der
> var for noget tid siden følgende, som blev diskuteret her i gruppen:
Her er et: E-handel med serviceydelser: DK/EP738446
http://l2.espacenet.com/espacenet/viewer?PN=EP0738446&CY=dk&LG=dk&DB=EPD

--
Martin Hansen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-07-04 12:55

Martin Jørgensen faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Det mener jeg er et eksempel på "et generelt" patent men når man så
> læser lidt, så er det alligevel ikke helt så generelt alligevel...

Ole Tange havde faktisk et udemærket indlæg om det i nyeste udgave af DKUUG
Nyt for dem der har adgang til det.

En af de meget berømte eksempler - som også nævnes i artiklen - er "one
click"-patentet[1] der kort går ud på den kendte "læg i
indkøbskurv"-teknik.
I USA er det anderkendt men venter stadig godkendelse i EU (EP0902381).

[1]: http://www.delphion.com/details?pn=US05960411__

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"There must be a third and last dance; this one will last forever"
-- Dream Theater: Metropolis pt. 1

Fra : Martin Hansen

Dato : 23-07-04 07:54

Henrik Bøgh wrote:
> Ole Tange havde faktisk et udemærket indlæg om det i nyeste udgave af
> DKUUG Nyt for dem der har adgang til det.
Det eksempel på en videobutik artiklen går ud fra kan ses her:
http://softwarepatenter.dk/introduktion/case-videoshop/view
Desvære uden hr. Tanges udmærkede tekst.

Fra : Henrik Boegh, OOH

Dato : 23-07-04 16:04

Martin Hansen <mah@cccfsi.dk> wrote in message news:<4100b5f2$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

[...]

> Det eksempel på en videobutik artiklen går ud fra kan ses her:
> http://softwarepatenter.dk/introduktion/case-videoshop/view
> Desvære uden hr. Tanges udmærkede tekst.

Som nu kan findes på
http://ole.tange.dk/personen/artikler/softwarepatenter.videoshop.html

Mange tak Ole :)

/Henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-04 18:38

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev:

> Prøv at læse DK Hostmasters undersøgelser vedrørende patentet - de
> har udemærket styr på det ser det ud til (de har haft et patent-
> bureau til at undersøge det).

Tja... Prøv at læs patentet som der er henvist til. Der er ikke megen
tvivl om, at den måde æøå-domænerne fungerer på er omfattet - det kunne
derfor være interessant at få at vide, hvordan DKHostmaster er kommet
frem til det modsatte.

DKHostmaster har dog ret så langt, at de ikke direkte har et problem.
Det er først i det øjeblik, at brugeren vil tilgå æøå-domænerne ved at
skrive æbleskrog.dk i adresselinien, at der er et problem i forhold til
patentet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 19:56

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in

> [...]
> omfattet - det kunne derfor være interessant at få at vide,
> hvordan DKHostmaster er kommet frem til det modsatte.

Nu har jeg så ikke læst det specifikke patent, kun resultatet af den
eksterne undersøgelse DK-Hostmaster har fået lavet. Deri fremgår det
rimelig klart hvordan de er kommet frem til det.
Det er noget med at den patenterede metode benytter en redirector-
string som dannes automatisk. Det er ikke tilfældet med IDN.

> [...]
> problem. Det er først i det øjeblik, at brugeren vil tilgå
> æøå-domænerne ved at skrive æbleskrog.dk i adresselinien, at der

Og så er der jo ikke så meget ved det hvis man ikke kan det.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-07-04 20:20

Morten Bjergstrøm wrote:
-snip-
> [...]
> Det er først i det øjeblik, at brugeren vil tilgå æøå-domænerne ved at
> skrive æbleskrog.dk i adresselinien, at der er et problem i forhold til

Huh??? Jeg forstod det sådan at æøå bliver lavet om til nogen tegn som
dernæst bliver sendt ud til en navneserver. Denne konvertering fra æøå
sker normalt hos brugeren selv og IKKE hos en central server, som
indefattet af det amerikanske patent.

Derfor har jeg forstået, at patentet ikke rigtigt får nogen
indflydelse... Derfor er der ikke rigtigt noget problem med æøå i
adresselinjen, normalt - også ift. patentet...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-04 23:22

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in

> [...]
> konvertering fra æøå sker normalt hos brugeren selv og IKKE hos
> en central server, som indefattet af det amerikanske patent.

Det med den centrale server er vist en misforståelse.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-07-04 09:42

> [...]

> indflydelse... Derfor er der ikke rigtigt noget problem med æøå i
> adresselinjen, normalt - også ift. patentet...

Jo for alle dem som ikke har et æ,ø og å på deres keyboard.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 26-07-04 20:42

Jesper Haaber Gylling wrote:

-snip-

> Jo for alle dem som ikke har et æ,ø og å på deres keyboard.

Nåååh, ok... Ja, det giver mening. Men jeg tror jeg hopper fra jeres
lidt tekniske diskussion fordi jeg er ikke så godt inde i tingene, i
diskuterer.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-07-04 08:36

> [...]

> Det er noget med at den patenterede metode benytter en redirector-
> string som dannes automatisk. Det er ikke tilfældet med IDN.

Jo omdannelsesteksten er bare tom.

Prøv at se

http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=EP1159820
http://v3.espacenet.com/textclam?IDX=EP1159820&QPN=EP1159820
http://it-pol.dk/pipermail/patentnyt/2004-July/000002.html

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-07-04 20:59

> Jo omdannelsesteksten er bare tom.

Ok, det er sort snak det der...
Har du læst http://www.dk-hostmaster.dk/pdf/HSC-U200300329-DK-
vurdering-af-beskyttelsesomfang.pdf ?

IMHO har de fat i den lange ende.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-07-04 09:57

> Ok, det er sort snak det der...
> Har du læst http://www.dk-hostmaster.dk/pdf/HSC-U200300329-DK-
> vurdering-af-beskyttelsesomfang.pdf ?

Nu har jeg

Selve metoden, der er patenteret, er beskrevet i nedenstående:
"1. A method of converting an internet international domain name to an
RFC1035 compliant format, where the international domain name includes
non-English characters which are RFC1035 non-compliant, the method
comprising:
intercepting the international domain name, where the intercepting is
transparent to the user;
transforming the international domain name to an RFC1035 compliant
domain name;
automatically generating a redirector string which includes information
for resolving the RFC1035 compliant domain name; and
appending the redirector string to the RFC1035 compliant do main name."

Hvor adskiller konvertingen af æ,ø,å domæner sig fra ovenstående?

DKHostmasters patentrådgivere skriver om top-leveldomæner, hvilket der
slet ikke står noget om i patentet.

Hvad angår variabel/ikke variabel er der ikke beskrevet i patentet,
hvilken karakter omdirigeringstrengen skal have. Omdirigeringsstregen
skal bare gøre, at domæner med særkarakterer kan resolves.

> IMHO har de fat i den lange ende.

Det har jeg svært ved at se, men det må være op til domstolene at
vurdere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-04 10:44

> automatically generating a redirector string which includes
> information for resolving the RFC1035 compliant domain name;

> Hvor adskiller konvertingen af æ,ø,å domæner sig fra
> ovenstående?

svjh er det noget med at de ikke anser xn-- som værende noget der
automatisk GENERERES, det er en standard ting.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-07-04 11:02

> svjh er det noget med at de ikke anser xn-- som værende noget der
> automatisk GENERERES, det er en standard ting.

Det er en noget afvigende brug af "automatisk" som DKHostmaster holder
sig til for at sige det pænt

Som jeg læser DKHostmasters udlægning af patentet mener de, at der skal
være tale om en slags checksum, der beregnes, og det er der ikke
umiddelbart belæg for i patentet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-07-04 14:03

> Det er en noget afvigende brug af "automatisk" som DKHostmaster
> holder sig til for at sige det pænt

Tjaa, det er jo spørgsmålet. Jeg vil ikke kalde xn-- for noget der
automatisk genereres.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-04 16:32

Henrik Stidsen wrote:

> Tjaa, det er jo spørgsmålet. Jeg vil ikke kalde xn-- for noget der
> automatisk genereres.

Og selv hvis det var tilfældet, er det vel tvivlsomt, om det har nogen
betydning. Jeg har kun læst beskrivelsen af patentet her i gruppen, men
det virker som et meget bredt og indlysende patent, som det vel vil være
svært at forsvare i en retssag?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-04 09:34

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev:

> [...]
> gruppen, men det virker som et meget bredt og indlysende patent,
> som det vel vil være svært at forsvare i en retssag?

I USA kan næsten, hvad som helst patenteres og der er der flere
eksempler på patenter, der er blevet underkendt. Men patentet er også
godkendt i EU og spørgsmålet er, hvordan patenter fungere i EU. Dvs. om
man i EU kan få lov til at patentere "hvad som helst" eller om der er
en vurdering af patenterne før de accepteres?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-07-04 09:32

> Tjaa, det er jo spørgsmålet. Jeg vil ikke kalde xn-- for noget der
> automatisk genereres.

Hvad vil du så kalde det? Jeg kan også spørge, hvad betyder automatisk?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-07-04 10:56

> Hvad vil du så kalde det? Jeg kan også spørge, hvad betyder
> automatisk?

Tjaa, det er jo en default ting der altid er den samme, et prefix om
man vil. Til dels kan den afsluttende del hvor ikke-ascii tegnene
indsættes kaldes automatisk da der er en form for omregning
indblandet.

Fra : Ole Tange

Dato : 23-07-04 13:11

On Tue, 20 Jul 2004 19:06:12 +0000, Jane wrote:

> Hvad er konsekvensen i praksis for dette:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18471
>
> - kan jeg miste mit domæne eller?

I og med at du poster til dk.videnskab.jura, så går jeg ud fra, at du er
klar over, at du næppe får et entydigt svar. Men måske kan Patentnyt nr
1 give dig lidt mere information.

http://it-pol.dk/pipermail/patentnyt/2004-July/000002.html

/Ole
--
Hold dig orienteret om softwarepatenter. Tilmeld dig nyhedsbrevet Patentnyt:
mailto:patentnyt-subscribe@it-pol.dk