Køb af kommisionsbil......
Fra : René Løweneck

Dato : 17-07-04 20:59

Hej..

Er der nogle der kan hjælpe med et svar inden jeg stiller mig på benene hos
nutidige bilsælger...

Jeg har købt bilen hos en kommisions-forhandler, og det er lidt over en
måned siden,, nu er det originale el-soltag, så gået til og kan ikke lukkes.
( og lidt trist med denne sommer... )

Mit spørgsmål er så... ;;
Har jeg min ret til at der burde være en garanti som dækker dette, og at
forhandler skal betale denne omkostning for at få det lavet, hvis íkke
sælger kan finde en anden mulighed..
Eller hvordan står jeg i det tilfælde.. Jeg har vel tre måneder´s garanti,,
men dækker garantien sådan en skade.. Eller må jeg selv betale for skaden.
Som jeg egentlige ikke kan se det logiske i, siden han som forhandler må
have et vist ansvar for de biler som han sælger... ??

Bilen er en Golf III GTD 92´ importbil..

Fra : Peter G C

Dato : 18-07-04 17:50

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har købt bilen hos en kommisions-forhandler, og det er lidt over en
> måned siden,, nu er det originale el-soltag, så gået til og kan ikke

Din beskrivelse er korrekt, juridisk: du har købt en bil hos en
kommissions-forhandler, men *af* en (vil jeg gætte på) en forbruger.

Når det er en kommissionsaftale er der ikke indgået en aftale med
bilforhandleren, men en bagved værende sælger.

> Mit spørgsmål er så... ;;
> Har jeg min ret til at der burde være en garanti som dækker dette, og at
> forhandler skal betale denne omkostning for at få det lavet, hvis íkke
> sælger kan finde en anden mulighed..

Det afhænger af aftalen.

> [...]
> Som jeg egentlige ikke kan se det logiske i, siden han som forhandler må
> have et vist ansvar for de biler som han sælger... ??

Forhandleren har intet ansvar, men det har sælgeren - hvem det så end er.
Hvem står i aftalen som sælger?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : René Løweneck

Dato : 18-07-04 18:59

Hej Peter.

På min slutseddel er den underskrevet af kommisionæren, der står ikke noget
om hvem bagvedværende sælger er.... Men jeg kan hurtigt gengive et kopi af
min slutseddel..

Privat kunde sælger hermed til nedenstående:

Mine oplysninger, navn,cpr-nr. m.m
Bilens oplysninger:

Bilen er fri for gæld og anden behæftelse.
Bilen er solgt i kommision og solgt som prøvet og beset uden garanti og
reklamationsret.
Handlen er betinget af sælgers accept.

Til en pris af
56.820,00 Dkr
Lev. omk.
3.180,00 Dkr
I alt betales til Kinnerup Auto Kommision 60.000,00 Dkr

Betalingsvilkår; Kontant
Som gyldig betaling udstedes der særskilt kvittering ved levering.
Lev.dato. Snarest.

Alle indbetalinger må ske rettidigt og omkostningsfrit på sælgerens kontor.
Såfremt køber uberettiget annullerer aftalen efter at have underskrevet
slutseddelen, er kommisionæren berettiget til erstatning. Erstatning udgør
15% af købesummen incl. moms og leveringsomkostninger.

Sted: Kinnerup dags dato

Underskrevet

__________________
___________________
Som kommisionær Som Køber.

Men endnu et spørgsmål.... Der er da ikke noget som hedder købt som beset og
uden garanti og reklamationsret,,,, ??? eller er det mig som ikke har hørt
efter i erhvervsret..... ?????

Mvh

Jørgen Løweneck
ps.. undskyld kom til at sende den som direkte mail, ramte den forkerte
knap....ups...

Fra : Peter G C

Dato : 18-07-04 19:20

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
..
> Bilen er solgt i kommision og solgt som prøvet og beset uden garanti og
> reklamationsret.

Det kan man ikke aftale, jf. købelovens § 1, jf. § 4.

[klip]

> Men endnu et spørgsmål.... Der er da ikke noget som hedder købt som beset
og
> uden garanti og reklamationsret,,,, ???

Enig - i hvert fald ikke i et køb som dette.

> eller er det mig som ikke har hørt
> efter i erhvervsret..... ?????

Dét kan jeg ikke svare på.

Men du går til forhandleren og anmoder ham om at udbedre manglen og vil han
ikke det (hvilket han bestemt ikke vil) må han oplyse navnet på sælger og så
må du se om sælger vil udbedre.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 19:42

"René Løweneck" skrev

> På min slutseddel er den underskrevet af kommisionæren, der står ikke
noget
> om hvem bagvedværende sælger er.... Men jeg kan hurtigt gengive et kopi af
> min slutseddel..

Den er et klart eksempel på et forsøg på at omgå købeloven, hvis det bare
skulle ligne privat handel, skulle forhandleren havde vist dig en bil, du
kunne købe af en privat, og så skulle du handle med ejeren, og forhandleren
få en provision af ham.

Det er desværre ikke ualmindeligt med den slags omgåelser,
forbrugerklagenævnet har en afgørelse liggende hvor forhandleren solgte sin
private bil og påstod at så gjaldt købeloven ikke.

Jeg har set sådanne kommissionsaftaler underkendt, men jeg kan som sagt ikke
finde dem.

I betragtning af sælgers salgstrick, er han nok ikke indstillet på at betale
noget som helst, så du skal overveje om sagen er værd at forfølge.

Og så lade være med at handle sådan en anden gang.

mvh
Alex Christensen

Fra : René Løweneck

Dato : 18-07-04 19:57

Det kan godt være at den måske ikke er værd at forfølge, men det vil jeg nu
gøre alligevel. Vil ikke ligepludselig stå med en ekstra omkostning på Min.
5000 dk,, så min ret skal jeg nok få igennem,,

men også som du siger, et forsøg på at omgå købeloven, og bare ved den
sætning kan man komme langt.

Men jeg vil tage kontakt med med sælger/forhandler imorgen, og så skal jeg
nok komme tilbage med svar.

mvh Jørgen
Endnu engang tak for hjælpen.

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 19:28

"Peter G C" skrev

> Når det er en kommissionsaftale er der ikke indgået en aftale med
> bilforhandleren, men en bagved værende sælger.

Ja, men det forringer ikke købers muligheder for at drage forhandleren til
ansvar.
Jeg har set nogle afgørelser i sådanne sager, hvor forhandleren fik pålagt
sælgeransvaret, men har ikke kunne finde dem.
Men købeloven er klar nok.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager
hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen
hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at
købet ikke er et forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser som nævnt i
stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende, hvis aftalen om køb er
indgået eller formidlet for sælgeren af en erhvervsdrivende

mvh

Alex Christensen

Fra : René Løweneck

Dato : 18-07-04 19:47

Jeg siger mange tak for hjælpen og besvarelsen, det har styrket mit tro på
min ret,,, ( men skulle jo lige have den opfresket igen.... inden jeg stod
og gjorde mig selv til grin....hahaha)))

Men jeg siger mange tak,,

skal nok lige komme tilbage med et svar om hvordan det går...

mvh
Jørgen Løweneck

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 06:48

Peter G C telepaterede følgende til sin PC:

> [...]
>
> Når det er en kommissionsaftale er der ikke indgået en aftale med
> bilforhandleren, men en bagved værende sælger.

Er du helt sikker på det?

For 1½ år siden havde jeg et problem med en forhandler. Han ville ikke dække
nogen ting, da han mente den var solgt i kommision. Jeg pressede ham. Det
endte med, at han tog bilen tilbage, men han fortalte at han havde talt med
hans organisation (Sikkert DAF), som havde sagt, at han skulle dække
mangler - selvom, den var solgt i kommision. Om han så kan rette kravet
videre til "sælgeren" skal jeg ikke kunne sige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-04 07:35

meddelelse news:40fb60a7$0$23880$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Er du helt sikker på det?

Se indlæg i dk.binaer.motor

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 15:36

Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
> Se indlæg i dk.binaer.motor

Niks.

Den gruppe kan jeg ikke se.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-07-04 15:40

meddelelse news:40fbdc36$0$23876$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Peter G C telepaterede følgende til sin PC:
>
> Niks.
>
> Den gruppe kan jeg ikke se.

Det er en artikel fra FDM.

Basalt kan man konkludere, når man medregner BT Automobiler at i "svære"
tilfælde er samtlige forhandlere (sælgere) og købere nogle værre svindlere,
da de forsøger at omgås købeloven (læs: kan finde på at skide på den højt og
flot).

Vælg en fornuftig forhandler, da du kan risikere ved privat handel at den
"gode" sælger ikke er én eneste klink værd.

Hr. Bjørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-07-04 06:48

Fra : Rune Wold

Dato : 19-07-04 17:14

Peter G C wrote:

[klip]

> Når det er en kommissionsaftale er der ikke indgået en aftale med
> bilforhandleren, men en bagved værende sælger.

Hvis der rent faktisk er handlet med en bilforhandler, der er
kommissionær i kommissionslovens forstand, så er din juridiske
karakteristik af retsforholdet forkert, jf. KMSL § 56.

§ 56. Ved aftale, som kommissionæren for kommittentens regning, men i
eget navn indgår med trediemand, erhverver denne kun fordringsret mod
kommissionæren, ikke mod kommittenten.

Stk. 2. Trediemand kan ikke overfor kommissionæren eller dennes
konkursbo støtte nogen ret derpå, at kommissionæren har krav på at få
eller har fået gods eller penge af kommittenten til opfyldelse af aftalen

(kommissionær=bilforhandler) (kommittent=forbruger)

Du forveksler forholdet med alm. salgsfuldmagt.

[klip]

> Forhandleren har intet ansvar, men det har sælgeren

Forkert, hvis kommission.

[klip]

> Hvem står i aftalen som sælger?

Hvis der står et andet navn end bilforhandleren, så er der ikke tale om
kommission.

/Rune Wold

Fra : Peter G C

Dato : 19-07-04 19:14

"Rune Wold" <uuu@uuu.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis der rent faktisk er handlet med en bilforhandler, der er
> kommissionær i kommissionslovens forstand, så er din juridiske
> karakteristik af retsforholdet forkert, jf. KMSL § 56.

Ja

/Peter

--
http://www.grauslund.com