Har lille MC-kørekort men køre på en s
Fra : mikkel paulsen

Dato : 17-07-04 20:12

hej forum!
jeg har nettop købt en stor MC, den har 12HK for meget det er en xs
400. Det er meningen den skal drosles, men jeg gider ikke rigtig for
jeg får det snart opgraderet til stort kørekort.
nu spørger jeg så: Hvis jeg kører galt hvad sker der så?`hvad siger
forsikringen, både hvis det er solo uheld og hvis det er fru jensen
jeg kører ned?

kan jeg miste kørekortet?

mvh mikkel

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-07-04 22:02

mikkel paulsen skrev sålydende:
> [...]
> nu spørger jeg så: Hvis jeg kører galt hvad sker der så?`hvad siger
> forsikringen, både hvis det er solo uheld

Hverken du eller køretøjet dækkes af nogen forsikring.

og hvis det er fru jensen
> jeg kører ned?

Skadelidte dækkes af ansvarsforsikring eller pulje, men der kan rejses
regreskrav mod dig, dvs. du kommer i sidste ende til at betale.

> kan jeg miste kørekortet?

Ja, du kan frakendes retten til at føre motordrevet køretøj.

høa

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-07-04 22:32

Hugo Østergaard-Andersen:

> Ja, du kan frakendes retten til at føre motordrevet køretøj.

Vil du forklare det lidt nærmere?

--
Reino

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-07-04 22:48

Reino Andersen skrev sålydende:
> Hugo Østergaard-Andersen:

> Vil du forklare det lidt nærmere?

Førerretten kan frakendes, selv om den pågældende ikke i forvejen har
erhvervet førerret (herunder unge under 18 år), idet afgørelsen dog i
sådanne tilfælde vil indebære frakendelse af retten til at erhverve
førerret.

Dette vil være tilfældet, hvis spørgeren begår en forseelse, der er så
alvorlig, at den normalt indebærer frakendelse, fx spirituskørsel.

høa

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-07-04 22:54

Hugo Østergaard-Andersen skrev sålydende:

> [...]
>
> Dette vil være tilfældet, hvis spørgeren begår en forseelse, der er så
> alvorlig, at den normalt indebærer frakendelse, fx spirituskørsel.

Eller tydeligere: Det er retten til at føre eller erhverve ret til at
føre motordrevet køretøj, hvortil der kræves kørekort, der frakendes,
hvilket vil sige retten til at føre bil, motorcykel,
registreringspligtig knallert, traktor og motorredskab.

høa

Fra : Reino Andersen

Dato : 17-07-04 23:24

Hugo Østergaard-Andersen :

> [...]
> hvilket vil sige retten til at føre bil, motorcykel,
> registreringspligtig knallert, traktor og motorredskab.

Ok - men det har jo ikke noget at gøre med, om han kører på stor eller lille
motorcykel.

--
Reino

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 17-07-04 23:44

Reino Andersen skrev sålydende:
> Hugo Østergaard-Andersen :

> Ok - men det har jo ikke noget at gøre med, om han kører på stor
> eller lille motorcykel.

Nej - men er et forsøg på at forklare, at man godt kan miste et
kørekort, man endnu ikke har.

høa

Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-07-04 11:05

Hugo Østergaard-Andersen <SPAMNEJTAKhuosan@post8.tele.dk> wrote in message news:<40f9aba1$0$23873$14726298@news.sunsite.dk>...

> Nej - men er et forsøg på at forklare, at man godt kan miste et
> kørekort, man endnu ikke har.

okay jeg vil godt have flere svar fra andre, da jeg har hørt lidt
forskelligt.

det er jo surt når alle siger "også mine 2 gamle kørelærer" det er en
latterlig regl da det er mere sikkert at køre på stor mc end lille.
skidt den må drosles

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-07-04 13:20

mikkel paulsen skrev:

> okay jeg vil godt have flere svar fra andre, da jeg har hørt lidt
> forskelligt.

Kan du ikke prøve at skrive helt præcist, hvad dit spørgsmål er? Og hvilke
forskellige svar du har fået?

--
Reino

Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-07-04 23:42

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message news:<SVtKc.268$7s4.181@news.get2net.dk>...

> Kan du ikke prøve at skrive helt præcist, hvad dit spørgsmål er? Og hvilke
> forskellige svar du har fået?

jeg spørger bare om det er total dumt, at jeg køre på mc med 12HK for
meget "46HK", jeg får snart stort kort og gider ikke ofre penge på
drosling, syn og igen for at få den afdroslet. jeg kender ingen andre
under 21, som kører på droslet maskiner, derfor troed jeg ikke det
betød det store?

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-07-04 09:04

mikkel paulsen :

> jeg spørger bare om det er total dumt, at jeg køre på mc med 12HK for
> meget "46HK", jeg får snart stort kort og gider ikke ofre penge på
> drosling, syn og igen for at få den afdroslet.

Om det er dumt må du selv vurdere, men du risikerer at få en forholdsvis
stor bøde. Kørekortet mister du ikke blot fordi du kører på en for stor mc.

--
Reino

Fra : mikkel paulsen

Dato : 23-07-04 21:32

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message news:<XrpLc.1443$yv5.515@news.get2net.dk>...
> mikkel paulsen :

> Om det er dumt må du selv vurdere, men du risikerer at få en forholdsvis
> stor bøde. Kørekortet mister du ikke blot fordi du kører på en for stor mc.

okay hvis jeg ikke mister kørekortet så er det okay, men er du sikker
på det passer?
hvad kunne bøden være på???

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-07-04 22:16

mikkel paulsen skrev:

> okay hvis jeg ikke mister kørekortet så er det okay, men er du sikker
> på det passer?

Ja.

> hvad kunne bøden være på???

Omkring 1.500 kr.

--
Reino

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-07-04 08:47

Hej

Reino Andersen wrote:
> Ok - men det har jo ikke noget at gøre med, om han kører på stor eller lille
> motorcykel.

Jo, for du fører et køretøj du ikke har kørekort til. Det ville svare
til at du kørte bil uden kørekort. Der gradueres ikke mellem om du har
et "nært beslægtet" kørekort.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 09:30

"Karsten Feddersen" skrev i

> Jo, for du fører et køretøj du ikke har kørekort til. Det ville svare
> til at du kørte bil uden kørekort. Der gradueres ikke mellem om du har
> et "nært beslægtet" kørekort.

Jo, det gør der faktisk, på rigsadvokatens hjemmeside kan man hente et
bødekatalog.

Der skelnes mellem intet kørekort, eller kørekort til anden katagori.
Men lige præcis mellem lille og stor motorcykel er ikke med.

Ud over at kørekortet kun gælder til lille cykel, er det jo også inde under
reglerne om nybegynder, så et præcist svar på Mikkels spørgsmål, har jeg
ikke kunne finde.

http://www.rigsadvokaten.dk/RA_medd/ra_medd_4-2000_Boedekatalog_faerdsel.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Gerner

Dato : 18-07-04 12:52

On Sun, 18 Jul 2004 10:30:06 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Der skelnes mellem intet kørekort, eller kørekort til anden katagori.
>Men lige præcis mellem lille og stor motorcykel er ikke med.

Er der indført flere kørekort kategori A ? Motorcykel: 1. solo, 2. m/sidevogn.
--
Gerner
SETI@home/BOINC available for general use.

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 14:22

"Gerner" skrev i

> Er der indført flere kørekort kategori A ? Motorcykel: 1. solo, 2.
m/sidevogn.

A kortet er delt i 2 klasser, lille cykel indtil 34 hk., og stor cykel.

Personer under 21 kan kun erhverve til lille cykel, efter 2 år eller fyldt
21 år, får man til stor cykel uden prøve.

Sidevognskort findes ikke længere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andersen [2500]

Dato : 18-07-04 21:17

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Personer under 21 kan kun erhverve til lille cykel, efter 2 år eller fyldt
> 21 år, får man til stor cykel uden prøve.

Vil det så sige at os gamle røvhuller som fik kortet dengang det hed solo
eller
sidevogn, nu må køre med sidevogn, selvom man kun har solo??
Aldersmæssigt er vi jo over 21, så vi kører jo på det hele (he he).

--
/Andersen [2500]

andersen snabela nospam dot dk

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 22:31

"Andersen skrev

> Vil det så sige at os gamle røvhuller som fik kortet dengang det hed solo
> eller sidevogn, nu må køre med sidevogn, selvom man kun har solo??
> Aldersmæssigt er vi jo over 21, så vi kører jo på det hele (he he).

Tja, ifølge bødekataloget koster 1500 kr., men om det er helt opdateret ved
jeg ikke.
Den manglende skelnen mellem stort og lille motorcykelkort, kan antyde
dette.
I tilfælde af udskiftning af et gammelt MC kort til et nyt, ville det jo
være mærkeligt hvis man skulle fastholde en forældet udformning af A
rubrikken.

Sidevognskørsel er obligatorisk undervisning nu.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-07-04 22:45

"Andersen [2500]" <virkerikke@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det så sige at os gamle røvhuller som fik kortet dengang det hed
solo
> eller
> sidevogn, nu må køre med sidevogn, selvom man kun har solo??

Nope - den går skam ikke.
I skal tage et køreteknisk kursus med sidevogn - ikke noget med
køreprøve.

Se evt http://www.mc-koereskolen.dk/index.htm > sidevogn i menuen til
venstre.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Gerner

Dato : 19-07-04 11:17

On Sun, 18 Jul 2004 23:44:31 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote in dk.videnskab.jura:

>I skal tage et køreteknisk kursus med sidevogn - ikke noget med
>køreprøve.

Har du noget lovgivning ?

>Se evt http://www.mc-koereskolen.dk/index.htm > sidevogn i menuen til
>venstre.

Der står intet om pligt til at gå på kursus, for dem der allerede har til
sidevogn, som iøvrigt indgik som moment til sidevongskurset, også "i gamle
dage", ved de seriøse køreskoler.
Så vidt jeg husker blev kursusbeviset medsendt ansøgningen.

--
Gerner
SETI@home/BOINC available for general use.
Berkeley Open Infrastructure for Network Computing

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 12:14

"Gerner" skrev

> Der står intet om pligt til at gå på kursus, for dem der allerede har til
> sidevogn,

Der blev også spurgt om solokort.

Kørekortbekendtgørelsen
se § 64

http://147.29.40.90/_SHOWF_A474228455/427&B20030080105REGL&0001&000001

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 19-07-04 13:48

Fra : alexbo

Dato : 19-07-04 13:48

"Gerner" skrev

> Svaret var: "Nope - den går skam ikke.
Ja, og spørgsmålet var.
Vil det så sige at os gamle røvhuller som fik kortet dengang det hed solo
eller sidevogn, nu må køre med sidevogn, selvom man kun har solo??

> Det er en gammel side der ikke længere kan vises. Hvad med at skrive
teksten.
Beklager.

§ 64. Udstedelse af kørekort i forbindelse med udvidelse af et kørekort
udstedt før den 1. juli 1996 sker i medfør af § 105.

Stk. 2. Indehavere af kørekort til kategori A 1 (solomotorcykel), udstedt
før den 1. juli 1996, som ønsker at opnå ret til at føre motorcykel med
sidevogn, jf. § 105, nr. 2, skal forinden udstedelse af kørekort gennemgå et
kursus i kørsel med motorcykel med sidevogn på et køreteknisk anlæg. Kurset
skal være gennemført i overensstemmelse med afsnittet om kørsel med sidevogn
i undervisningsplanen til kategori A på en motorcykel, der opfylder
betingelserne i bilag 5, afsnit II, nr. 1, litra c.

Stk. 3. Såfremt den i stk. 2 nævnte betingelse ikke er opfyldt, sker
udstedelse af kørekort i forbindelse med udvidelse af et kørekort udstedt
før den 1. juli 1996 indeholdende kategori A 1 under anvendelse af kode 100,
jf. bestemmelserne i bilag 8, afsnit III.

Koderne angivet i dette afsnit har alene gyldighed i Danmark.

Kode Betydning

100 Indehaveren er alene berettiget til at føre motorcykler uden
sidevogn

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 18-07-04 23:12

"alexbo" skrev

> Personer under 21 kan kun erhverve til lille cykel, efter 2 år eller fyldt
> 21 år, får man til stor cykel uden prøve.

Det var så ikke helt rigtigt,.

Under 21 kan man kun tage til lille, og efter 2 år "og" fyldt 21 får man det
store.
Over 21 kan man vælge at tage stort eller lille, vælger man lille får man
det store efter 2 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : mikkel paulsen

Dato : 20-07-04 23:37

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote in message news:<cdesh4$v98$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> store.
> Over 21 kan man vælge at tage stort eller lille, vælger man lille får man

tak for de andre svar alle sammen!

Til Alex: jeg har næsten vædet men min veninde om at hun ikke må køre
stor mc som 20 årig, selvom hun tog kortet som 18 årig. passer det?
jeg forstår ikke det system, er der ikke noget med hun må tage det
store efter to år og under 21?

Fra : Reino Andersen

Dato : 21-07-04 09:25

mikkel paulsen skrev:

> [...]

Det er ikke korrekt - man skal ikke være fyldt 21 år.

> Til Alex: jeg har næsten vædet men min veninde om at hun ikke må køre
> stor mc som 20 årig, selvom hun tog kortet som 18 årig. passer det?

Hun må gerne køre som 20-årig, hvis der er gået to år siden hun tog det
lille kørekort.

> jeg forstår ikke det system, er der ikke noget med hun må tage det
> store efter to år og under 21?

Reglerne står i Bekendtgørelse om kørekort:

§ 13. Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18
år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 6, stk. 1, nr. 2, litra b-d,
er dog betinget af, at den pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af
et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel
på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har
bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf. bilag 6, eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21
år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-07-04 13:18

Karsten Feddersen:

> Jo, for du fører et køretøj du ikke har kørekort til. Det ville svare
> til at du kørte bil uden kørekort. Der gradueres ikke mellem om du har
> et "nært beslægtet" kørekort.

Vi snakker om frakendelse. Jeg ved ikke helt, hvad du snakker om?

--
Reino