Vidnepligt
Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 18:01

Halløj i gruppen!

Min søn på 15 år, har overværet en episode, hvor 2 drenge tæskede en tredie,
som mistede 2 tænder.
De nærmere omstændigheder kender jeg ikke, fordi det først nu er kommet til
mit kendskab.
Sønnen er pt i sommerhus, hvortil en betjent ringede og fik en forklaring
(afhøring ?), som han skal underskrive, når han kommer hjem
Samtidig har han fået at vide, at han skal vidne i retten.
Det var mig, der gav den flinke politimand telefonnummeret, fordi han havde
nogle spørgsmål, som skulle hjælpe med at redde nogle tråde ud.

Så vidt jeg har forstået, så kender han såvel voldsmænd som offer.
Han er meget bekymret for hvad de 2 unge mænd kan finde på - og ligeså ræd
for deres venner. ("De er de værste i xxxxxxxx...")
Derfor har han ikke til sinds at vidne i retten.

Så spørgsmålene er derfor:
Har han som 15-årig pligt til at vidne ?
Hvilken straf vil han blive idømt, hvis han nægter at vidne ?
Findes der gode links eller steder, hvor man kan finde oplysninger ?

/Henning.

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 18:37

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> for deres venner. ("De er de værste i xxxxxxxx...")
> Derfor har han ikke til sinds at vidne i retten.

Det skal han

> Så spørgsmålene er derfor:
> Har han som 15-årig pligt til at vidne ?

Ja, og han kommer til det.

> Hvilken straf vil han blive idømt, hvis han nægter at vidne ?

Ingen straf - men retten kan fastholde din søn i varetægt i op til 6 måneder

> Findes der gode links eller steder, hvor man kan finde oplysninger ?

Retsplejeloven.

I øvrigt kan jeg godt forstå, at din søn er bange. Men sjældent, meget
sjældent, medfører det at vidne i retten problemer med sig i praksis.

I stedet for at stille sig på bagbenene bør I tage en snak med politiet om
problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 19:00

> [...]
> sjældent, medfører det at vidne i retten problemer med sig i praksis.
>
> I stedet for at stille sig på bagbenene bør I tage en snak med politiet om

Ja - han er åbenbart ikke glad ved situationen, og ikke tilbøjelig til at
snakke om det.
Jeg er faktisk bekymret for konsekvenserne for at han ikke vidner.
Mest for at de pågældende unge mænd finder ud af at han er ræd for at vidne.
Hvis han ikke tør vidne - tør han så at anmelde, hvis de bruger ham som
boksebold næste gang...

Jeg vil få en snak med den flinke betjent :-|

/Henning

Fra : Peter G C

Dato : 15-07-04 19:29

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvis han ikke tør vidne - tør han så at anmelde, hvis de bruger ham som
> boksebold næste gang...

Ja. Det er træls.

> Jeg vil få en snak med den flinke betjent :-|

Politiet hjælper gerne i disse situationer. Prøv en gang - de gør ingen
ting. Har I brug for hjælp så sig til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : TGD

Dato : 15-07-04 20:37

> [...]

> snakke om det.
> Jeg er faktisk bekymret for konsekvenserne for at han ikke vidner.

Nu har han afgivet forklaring til politiet og denne vil der højest
sandsynligt blive refereret til, så din søn kan ligeså godt møde frem i
retten og få nogen basseører.

Men er han helt sikker på at han ikke vil vidne så må han bare værre
glemsom, har overværret indtil flere retsager hvor vidnerne ikke kunne huske
særlig meget, de nikkede bare og sagde at hvis det var det de havde
forklaret politiet måtte det jo være sådan, men at de ikke kan huske noget.

> Mest for at de pågældende unge mænd finder ud af at han er ræd for at
vidne.
> Hvis han ikke tør vidne - tør han så at anmelde, hvis de bruger ham som
> boksebold næste gang...

Som Peter skriver er det meget sjældent at der sker noget med vidner,
spedielt korporlig afstraffelse er meget sjælden, men der er flere eks. på
trusler, men ligeså snart politiet hører om det bliver der slået HÅRDT ned.

<KLIP>

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 22:27

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spedielt korporlig afstraffelse er meget sjælden, men der er flere eks.

> trusler, men ligeså snart politiet hører om det bliver der slået HÅRDT

Jeg håber da også at hen vælger at at rejse hovedet - ikke at vise angst for
sådan et par knægte !!
Men det er jo "bare" knægte - de er lige gået ud af niende klasse - så
hjernen _kan_ stadig ha' fornuft som en pakke Stryhns den grovhakkede

/Henning.

Fra : TGD

Dato : 15-07-04 22:52

> [...]
> Men det er jo "bare" knægte - de er lige gået ud af niende klasse - så
> hjernen _kan_ stadig ha' fornuft som en pakke Stryhns den grovhakkede

Du kunne evt. hive ham med en tur i retten og overvære et retsmøde, han
bliver nok overrasket over hvor røvsygt det er, der er ingen objections your
honour eller noget andet som man ser i TV - faktisk minder det om en tur på
på reaktors kontor.

Så kan det være han ændrer opfattelse...

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-07-04 10:30

TGD wrote:

> [...]
> honour eller noget andet som man ser i TV - faktisk minder det om en tur på

Det er faktisk en rimelig god ide!

mvh

Carsten Riis

Fra : Reino Andersen

Dato : 15-07-04 21:42

Henning Sørensen :

> Findes der gode links eller steder, hvor man kan finde oplysninger ?

Retsplejeloven:

§ 178. Udebliver et vidne uden lovligt forfald eller uden i tide at have
meldt sit forfald, eller forlader vidnet i strid med § 177 det sted, hvor
retsmødet holdes, eller vægrer vidnet sig uden lovlig grund ved at svare,
kan retten:

1) pålægge vidnet en bøde,

2) lade vidnet afhente ved politiet,

3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,

4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere
tidsrum end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,

5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme sag,
uafbrudt eller sammenlagt.

Stk. 2. Afgørelse om anvendelse af tvangsmidler imod vidnet træffes af den
ret, for hvilken vidnet er indkaldt til at møde. Afgørelsen, der træffes ved
kendelse, kan omgøres af retten. Kendelse, hvorved bøde eller erstatning er
pålagt et fraværende vidne, skal forkyndes for den pågældende. Begæring om
omgørelse af en sådan afgørelse skal fremsættes i det første retsmøde, i
hvilket vidnet møder, eller, hvis vidnet ikke senere møder, inden 14 dage
efter, at afgørelsen er forkyndt for vidnet eller kommet til hans kundskab.

Stk. 3. Tager politiet i medfør af stk. 1, nr. 5, et vidne i forvaring, og
kan fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring ikke ske inden
24 timer efter pågribelsen, giver politiet snarest muligt og senest inden
samme frist retten meddelelse om, at vidnet er taget i forvaring.

§ 179. Et vidne kan ikke undlade at møde for retten, fordi han mener sig
berettiget til at nægte at afgive forklaring i sagen.

--
Reino

Fra : Per

Dato : 15-07-04 21:56

> [...]
> for deres venner. ("De er de værste i xxxxxxxx...")
> Derfor har han ikke til sinds at vidne i retten.

Hej Henning!

I bør nok være klar over, at staffen for at true vidner eller dennes
nærmeste er meget hård.

Straffelovens:

§ 123. Den, som med trussel om vold forulemper, eller som med vold, ulovlig
tvang efter § 260, trusler efter § 266 eller på anden måde begår en strafbar
handling mod en person, dennes nærmeste eller andre med tilknytning til
denne i anledning af personens forventede eller allerede afgivne forklaring
til politiet eller i retten, straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år

Normalt bliver gerningsmændene varetægtsfængslet på stedet blot for verbale
trusler - så vær meget opmærksom på dette - og vær endelig ikke bange for
at anmelde evt. trusler.

Held og lykke med sagen.

Mvh. Per!

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 22:29

> [...]
verbale
> trusler - så vær meget opmærksom på dette - og vær endelig ikke bange for

Tak!
Jeg vil vise knejten ovenstående - og håber at den høje dommer ikke vil
undlade at forklare de unge mennesker det også..

/Henning.

Fra : Andersen

Dato : 15-07-04 22:55

> [...]
> for deres venner. ("De er de værste i xxxxxxxx...")
> Derfor har han ikke til sinds at vidne i retten.

Hej....

Jeg er en pige på 17 år, der har været ude for noget af det sammen som din
søn..!
Jeg så et meget groft overfald, og gærningsmændene kommer fra samme by som
mig... Ikke så heldigt...

Jeg gjode det at jeg afgav forklaring og fortrød senere hen, jeg lod være
med at underskrive politi rapporten, så lad være med det bare et godt
råd....! Ring op til politiet og spørg om i stadig kan ændre forklaring, og
det skal i kunne så længe den ikke er underskrevet.. (Nu når politiei har
afhørt din søn skal han i retten lige meget hvad, det kan han ikke komme
uden om)
En af dem jeg skulle i retten med ringede til anklageren og sagde han godt
ville have dem ført ud af retten og det han skulle gøre var at komme med en
RIGTIG god forklaring, de blev ført ud og da jeg så kom ind ville de ikke
føre dem ud selv om jeg også kome med mine grunde.! (De har senere hen
prøvet at kontakte ham der også vidnede, og ved ikke hvad de kunne finde på)

Jeg vidnede mod dem, jeg møder dem tit og unden tvivl de kan stdig huske
mig, det er snart et år siden og er stadig hunderæd for at de gør mig noget,
selvom jeg har mødt dem 1.000 gange (undgår dem selvfølgelig hvis jeg kan)

Hvis han har underskrevet og prøver at "lyve" sig igennem sin vidne
afhøringen i retten, kan han ryge op til 6 måneder i fængsel..!
Men changsen for at det sker er ikke særlig stor, hvis han virker nervøs
(som mig, der ikke fortale ALT hvad jeg så, for min egen skyld) regner de
med at det bare er nervøsitet..!

Pas på anklageren, de er strenge, meget strenge.. Lige bliver ved med at
træde i det samme og kører psykisk hårdt på ham, jeg var helt færdig
imens..!

Håber i kan bruge det til noget...

Mvh. Stinna

Læs i øvrigt:

Lov nr. 381 af 6. juni 2002 (Forbedret vidnebeskyttelse) indeholder blandt
andet en ny bestemmelse i retsplejelovens § 848 om hemmeligholdelse af et
vidnes identitet for tiltalte.

Fundet her :
http://www.folketinget.dk/Samling/20021/udvbilag/REU/Almdel_bilag27.htm