Varemærke kontra domænenavn
Fra : Jes Hovmøller

Dato : 15-07-04 16:19

Hej

Jeg lige modtaget et brev fra en advokat der bedre mig om at overdrage mit
domæne "cachaca51.dk" til sin klient som har registreret varemærket "cachaca
51" i Danmark.

Jeg har flere domæner der ligger tæt på cachaca51.dk og som alle har noget
med "cachaca" at gøre, hvilket er et brasiliansk produkt. Klienten har
registret cachaca51.com.br. men ikke andre domæner rundt omkring i verden ej
heller "cachaca51.com" hvilket godt kan undre mig lidt.

Jeg har haft domænet registreret siden den 11/4 2002 og det har været i brug
siden den dato.

Hvordan er mine chance for at vinde en sagen ved domæneklagenævnet. ??

Mvh Jes Hovmøller

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 15-07-04 16:30

Jes Hovmøller faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

> Hej
>
> Jeg lige modtaget et brev fra en advokat der bedre mig om at overdrage mit
> domæne "cachaca51.dk" til sin klient som har registreret varemærket
> "cachaca 51" i Danmark.

Hvornår er varemærket registreret i Danmark?

> [...]
> registret cachaca51.com.br. men ikke andre domæner rundt omkring i verden
> ej heller "cachaca51.com" hvilket godt kan undre mig lidt.

Har du nogen tilknytning til produktet?

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Ouuh - now leather is a different thing...."
-- Michael Boatman as Carter Heywood in 'Spin City'

Fra : Jes Hovmøller

Dato : 15-07-04 16:50

Hej Henrik

Det er registreret før den dato jeg har oprettet domænet. Dette har jeg ikke
været klar over før i dag da jeg modtog brevet fra advokaten.

Jeg har ikke nogen tilkytning udover interessen for det der er i en flaske
cachaca og det det kan bruges til

Jes

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-07-04 17:46

"Jes Hovmøller" <jes@hovmoller.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Henrik
>
> Det er registreret før den dato jeg har oprettet domænet. Dette har jeg
ikke
> været klar over før i dag da jeg modtog brevet fra advokaten.

Bemærk at det er et figur-varemærke
http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Varemaerke?action=109&sagID=VA 1995
04940

Det er ikke ordet cachaca51 eller cachaca, der er registreret.

Fra : Jes Hovmøller

Dato : 15-07-04 18:28

Hej Allan

Det er cachaca 51 og ikke cachaca51 eller cachaca der er registreret

Jes

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-07-04 20:44

> Hej Allan
>
> Det er cachaca 51 og ikke cachaca51 eller cachaca der er registreret

Det var også "cachaca 51" jeg mente og det er registreret som et
figur-varemærke (en flaskeetikette). Det er ikke selve ordet, der er
registreret.
Se selv på http://www.shortlink.dk/7d59514a

Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-07-04 04:59

Allan Soerensen wrote:

> http://www.shortlink.dk/7d59514a

Det link er ualmindeligt defekt. Og i samspil med lige så defekt
funktionalitet på sitet du refererer, laver det faktisk decideret
ulykker.

Dit shorterlink redirecter til en side der indeholder en fejl ("Null
Pointer") formodentlig fordi der mangler en krævet cookie -- og
fejlsiden redirecter så tilbage til shorterlink-siden, hvilket skaber
en uendelig lykke. Og som om det ikke var nok, kan scriptet
tilsyneladende ikke klare ret mange af den type fejl, for det endte i
at det fejlede helt (500, internal server error).

Sagt på en anden måde: den slags shortlinks er vældigt smarte, men det
er en god ide at teste om de nu også virker først.

FUT: dk.edb.internet (i mangel af bedre)

--
Niels Callesøe - dk pfy

På det digitale natbord: Applied Cryptography, Menezes et al. 1996-2001

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-07-04 11:38

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> Det link er ualmindeligt defekt. Og i samspil med lige så defekt
> funktionalitet på sitet du refererer, laver det faktisk decideret
> ulykker.

-- klip --

> Sagt på en anden måde: den slags shortlinks er vældigt smarte, men det
> er en god ide at teste om de nu også virker først.

"Ulykker" er da noget af en overdrivelse
Jeg havde teste mit shortlinks før det blev postet her, men det ser ud til
at der er en timeout på dkpto.dk (shortlink.dk er ikke problemet).
Lav selv søgningen på "cachaca" http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline under
"Varemærke"

> FUT: dk.edb.internet (i mangel af bedre)

Jeg har fjernet din FUT, da det ikke giver mening at rette linket i en anden
gruppe (og slet ikke i dk.edb.internet).

Fra : Niels Callesøe

Dato : 16-07-04 13:15

Allan Soerensen wrote:

> [...]
[...]
> "Ulykker" er da noget af en overdrivelse

Du har vist glemt Valus-hackeren allerede, hva?

At få en server til at lave fejl ved at trykke på et link kan (ifølge
anklagen i hvert fald) sagtens være ulovligt. Og når du har postet
linket, er du som minimum medskyldig, igen jvf. Valus-sagen.

Fra : hans

Dato : 28-08-04 02:15

> Det var også "cachaca 51" jeg mente og det er registreret som et
> figur-varemærke (en flaskeetikette). Det er ikke selve ordet, der er
> registreret.

Og det er domæneklagenævnet vist også bedøvende ligeglade med om der er tale
om et figur-varemærke eller ej!

klip fra afgørelsen om job-zone.dk og jobzone.dk:

############

Klager har i 1999 fået registreret et figurmærke indeholdende ordet
"JobZonen", og klager har i
flere år drevet virksomhed under denne betegnelse, som ligeledes indgår i
klagers selskabsnavn.

Klager har som følge heraf erhvervet en varemærkeret til betegnelsen
"JobZonen", som er beskyttet

efter varemærkelovens § 4, stk. 1. Denne bestemmelse er affattet således:

############

Fra : O-V R:nen

Dato : 28-08-04 11:37

"hans" <gider-ikke-at-modtage@spam-mail.dk> writes:

> Og det er domæneklagenævnet vist også bedøvende ligeglade med om der er tale
> om et figur-varemærke eller ej!

Og det er også helt rigtigt, når der er tale om kombinationsmærker
(ord+figur) uden disclaimer.

Fra : O-V R:nen

Dato : 16-07-04 11:08

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> writes:

> Bemærk at det er et figur-varemærke
> http://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Varemaerke?action=109&sagID=VA 1995
> 04940

> Det er ikke ordet cachaca51 eller cachaca, der er registreret.

Det er et kombinationsmærke der indeholder dels et ordmærke
(CACHACA 51) og dels et figurmærke. Registreringen omfatter
altså CACHACA 51 og dermed forvekslelige mærker, herunder CACHACA51
og sandsynligvis også CACHACA. Hvis registreringen ikke skulle medføre
nogen som helst ret til ordet "cachaca" så burde der stå en disclaimer
med teksten "Registreringen giver ikke eneret til ordet 'cachaca'" eller
noget lignende. (Disclaimer skulle vel heller ikke behøves hvis det var
åbenbart for et nogenlunde bredt publikum at "cachaca" blot er rent
deskriptiv betegnelse for varen, jf hvis mærket i stedet hed fx ROM 51).

Fra : Qbic [6400]

Dato : 16-07-04 09:57

Tilbyd dem at købe den for det beløb du har invisteret på
siden til nu, det ser ud til at de har tættere tilknutning til domainenavnet
i det at
de markedsfører den, men det vil måske være i orden at kontakte
dk-hostmaster
om problemet i det at det vil i sidste ende være dem som har retten til at
fratage dig
det købte domainenavn, og i det at du allerede har "cachaca.dk" er sagen
oplagt.

Tilbyd dem domainenavnet for 2.500 kr. og afvent hvad de så siger.

/ Qbic