Tilkendegivelse fra Politiet...?
Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 15:44

Jeg har fået en tilkendegivelse fra Politiet hvor der står jeg har kørt for
stærkt...!

Så meget at jeg skal af med kortet...!

Men problemet (eller heldet) ligger i at Politiet har skrevet et forkert
reg. nr., dvs det er ikke min bil og jeg har ingen idé om hvem der ejer
bilen og jeg har aldrig ført en bil med det givne reg. nr.!

Hvad gør jeg:    Nægter at betale...? (Evt. retsligt efterspil...?)
           Betaler og misterkortet...? (Selvom jeg ikke har været
fører af bilen med netop det reg. nr.?)

/bm

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 14-07-04 16:02

Boris Mathiasen wrote:
> Men problemet (eller heldet) ligger i at Politiet har skrevet et forkert
> reg. nr., dvs det er ikke min bil og jeg har ingen idé om hvem der ejer
> bilen og jeg har aldrig ført en bil med det givne reg. nr.!

Men hvis de har det forkerte reg.nr. hvordan kan det da være at du har
fået brevet?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 16:14

Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.com> wrote in

> Men hvis de har det forkerte reg.nr. hvordan kan det da være at du har
> fået brevet?

Fordi det er mig det er bare ikke den rigtige bil...! Det er som bare et
simpelt spørgsmål om jeg kan nægte at betale på det grundlag at de ikke har
skrevet reg. nr. rigtigt ned...!

/bm

Fra : Bertiil Bims

Dato : 14-07-04 16:31

"Boris Mathiasen" <badbutcherboy_NOWAY_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fordi det er mig det er bare ikke den rigtige bil...! Det er som bare et
> simpelt spørgsmål om jeg kan nægte at betale på det grundlag at de ikke

Hvordan har politiet så været i stand til at sende dig brevet ?
Det gør de da ud fra Regnr. og Motorregistret. Hvis du ikke kender bilen
(nummeret) vil polititet dahave svært ved at finde dig.

BB

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 16:40

"Bertiil Bims" <bbims_slet@hotmail.com> wrote in

> Hvordan har politiet så været i stand til at sende dig brevet ?

Via. min adresse som jeg har pligt at oplyse når man bliver stoppet af
politiet...!

> Det gør de da ud fra Regnr. og Motorregistret. Hvis du ikke kender
> bilen (nummeret) vil polititet dahave svært ved at finde dig.

Jeg tror ikke jeg har forklaret mig tydeligt nok...!

Jeg er blevet stoppet... i min egen bil...!
Men det er ikke den der er påskrevet tilkendegivelsen...

Altså der står at jeg har været føre af en bil som jeg aldrig har ført...!

/bm

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 17:33

"Boris Mathiasen" <badbutcherboy_NOWAY_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg er blevet stoppet... i min egen bil...!

Så slipper du ikke.

Er det øvrigt anførte rigtigt så slipper du altså ikke.

/Peter

Fra : MAndersen

Dato : 14-07-04 16:02

> [...]
>
> Hvad gør jeg: Nægter at betale...? (Evt. retsligt efterspil...?)
> Betaler og misterkortet...? (Selvom jeg ikke har været

Betaler????? det vil da være dumt.

Ring da til politiet

MAndersen

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 16:15

"MAndersen" <ups@post.uk> wrote in

> Betaler????? det vil da være dumt.

Ja, men hvorfor...!? Nogle love på det område...?

> Ring da til politiet

Ja, men hvad skal jeg sige...? Det er jo mig der har ført en bil bare ikke
med det reg. nr...!

/bm

Fra : John Nielsen

Dato : 14-07-04 16:06

Har du overvejet at kontake politiet og gøre dem opmærksomme på fejlen ? *S*
JOhn

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 16:16

"John Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in

> Har du overvejet at kontake politiet og gøre dem opmærksomme på fejlen
> ?

Nej, det har jeg ikke da jeg lige ville høre her først...!

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 16:34

Boris Mathiasen skrev sålydende:
> [...]
>
> Hvad gør jeg: Nægter at betale...? (Evt. retsligt efterspil...?)
> Betaler og misterkortet...? (Selvom jeg ikke har været

Blev du standset og foreholdt forseelsen?

Erkendte du?

Er det en skrivefejl i nummeret på bilen, fx et enkelt tal skrevet
forkert?

Hvis der er holdepunkter for, at du har kørt for stærkt, har du en svag
sag. Jeg tvivler på, at dommeren vil lægge synderlig vægt på en fejl i
angivelsen af registreringsnummeret, hvis denne fejl kan "opklares"
under retssagen.

høa

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 16:43

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote in news:40f5526e$0
$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Blev du standset og foreholdt forseelsen?

Ja...!

> Erkendte du?

Ja... desværre... han sagde at det skulle man ellers kom man nærmest i
fængsel...

> Er det en skrivefejl i nummeret på bilen, fx et enkelt tal skrevet
> forkert?

Ja det er eet enkelt tal men det står forkert 4 steder i
tilkendegivelsen...!

> [...]
> sag. Jeg tvivler på, at dommeren vil lægge synderlig vægt på en fejl i
> angivelsen af registreringsnummeret, hvis denne fejl kan "opklares"

Hvis denne kan opklares under restsagen... hvordan er jeg så stillet...?
Kommer det til at koste ekstra...?

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 16:49

Boris Mathiasen skrev sålydende:

> Ja... desværre... han sagde at det skulle man ellers kom man nærmest i
> fængsel...

Det lyder interessant. Kan du ikke gengive så præcist som muligt,
hvordan ordene faldt?

høa

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 17:04

> Det lyder interessant. Kan du ikke gengive så præcist som muligt,
> hvordan ordene faldt?

Ej... jeg overdriver...!

Han siger: Kan Du erkende at du har kørt for stærkt?

Jeg: Øhh... vent lige... (Jeg står lige og regner, på hvor mange % jeg
kørte for stærkt)

Han siger: Jamen det kan du lige så godt, du kommer til at betale
ligemeget hvad.

Jeg: Øv... Jamen så "ja" der er vel ikke andet at gøre?

Han siger: Nej, du høre fra os...

Jeg: Skal man ikke have en kvittering?

Han siger: Nej, det bruger vi ikke mere, jeg skriver det ind i
computeren så høre du fra os...

Jeg: Okay... (Køre derfra efter at have fået en gul folder (Som jeg i
øvrigt måtte spørge om!))

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 17:30

Boris Mathiasen skrev sålydende:

> Ej... jeg overdriver...!

.... hvilket gør det svært at kommentere juraen fornuftigt.

Du ved med dig selv, at du ikke er noget justitsoffer. Jeg tvivler på,
at du opnå vil andet end ærgelser og advokatomkostninger af at lade
sagen gå til retten.

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-04 17:46

"Hugo" == Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> writes:

> [...]

> Du ved med dig selv, at du ikke er noget justitsoffer. Jeg tvivler på,
> at du opnå vil andet end ærgelser og advokatomkostninger af at lade

En gang for nogle år siden slap min daværende kærestes onkel for en
fartbøde på en tilsvarende måde. Her var skrivefejlen datoen, og da
onklen i retten kunne bevise at han ikke var i nærheden af den
pågældende strækning på den dato, faldt sagen.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 18:24

Anders Wegge Jakobsen <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in

> [...]
> onklen i retten kunne bevise at han ikke var i nærheden af den
> pågældende strækning på den dato, faldt sagen.

Jamen koster det ekstra at gå i retten...? Eller koster det bare den tid
man bruger...? Og man skal vel ikke have en advokat... man kan vel bare
selv agumentere...?

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 18:44

Boris Mathiasen skrev sålydende:

> Jamen koster det ekstra at gå i retten...? Eller koster det bare den
> tid man bruger...? Og man skal vel ikke have en advokat... man kan
> vel bare selv agumentere...?

Selvmøder er selvmorder er en god gammel læresætning om folk, der tror
de kan undvære en advokat.

høa

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 20:02

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote in news:40f570d5$0
$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Selvmøder er selvmorder er en god gammel læresætning om folk, der tror
> de kan undvære en advokat.

Banalt set vil jeg jo bare møde op og sige at det ikke er mit reg. nr. så
er den pot ude...!

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 20:11

Boris Mathiasen skrev sålydende:

> Banalt set vil jeg jo bare møde op og sige at det ikke er mit reg.
> nr. så er den pot ude...!

Fortæl os afslutningen, hvis/når det kommer så vidt!

høa

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 20:17

Hugo Østergaard-Andersen <huosan@post8.tele.dk> wrote in news:40f58548$0
$165$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Fortæl os afslutningen, hvis/når det kommer så vidt!

Ja, hvis jeg ringer lige til policen imorgen og høre hvad der står i deres
rapport sådan at jeg kan få afklaret om det bare var en slåfejl...!

/bm

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 14-07-04 21:08

"Boris Mathiasen" skrev 14.07.2004 21:01:

> Banalt set vil jeg jo bare møde op og sige at det ikke er mit reg. nr. så
> er den pot ude...!

Problemet for dig er bare, at det ikke er bilen, der står til en bøde, men
dig. Jeg tror heller ikke du opnår nogen lempelse ved at tage den i retten.
Men det er selvfølgelig din ret at gøre det, og det er i sig selv ikke noget
i vejen med.
Mød du blot op i retten og forklar dig så godt du kan. Dommeren skal (og
vil) vejlede dig. Du må i øvrigt forvente at det eneste der sker i første
retsmøde, når du har forklaret dig er, at sagen udsættes m.h.p. at føre
betjenten som vidne.

/kristian

P.s. Sidst jeg var i retten for at se på forseelsessager (primært
færdselssager) var der ikke nogen der opnåde lempelser. Heller ikke ham der
mødte op med forsvarer...

Fra : NoTrabajo

Dato : 15-07-04 05:31

"Kristian Storgaard" <kristian@storgaard.dk> skrev i en meddelelse

> P.s. Sidst jeg var i retten for at se på forseelsessager (primært
> færdselssager) var der ikke nogen der opnåde lempelser. Heller ikke ham der
> mødte op med forsvarer...

Retssikkerhed, det er nemlig kun noget man taler om når det drejer sig om
voldsforbrydere og mordere. Hvis man er kommet i skattevæsenets klør eller er
mistænkt for overtrædelser af færdselsloven, er der aldrig nogen der taler om
tiltaltes retssikkerhed.
--
NoTrabajo

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 12:56

"NoTrabajo" <trabajono@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> mistænkt for overtrædelser af færdselsloven, er der aldrig nogen der taler

Mon ikke du skulle spise lidt brød til - i denne sag har fartsynderen jo
erkendt sin forseelse. Han har altså overtrådt loven og skal derfor idømmes
den korrekte straf herfor.
Det har da ikke noget med retssikkerhed at gøre!

BB

Fra : NoTrabajo

Dato : 15-07-04 13:52

Jeg kommenterede nedenstående del af news:BD1B5F53.1430%kristian@storgaard.dk:
»P.s. Sidst jeg var i retten for at se på forseelsessager (primært
færdselssager) var der ikke nogen der opnåde lempelser. Heller ikke ham der
mødte op med forsvarer...«

Når det har været i retten og man ligefrem tager en forsvarer med, tyder det
ikke på, at man erkender sin forseelse. Tag lige og læs indenad inden du kommer
med dine uberettede indlæg mod mine skriverier.
--
NoTrabajo

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 14:09

> [...]
kommer
> med dine uberettede indlæg mod mine skriverier.

Hvad er det som skal læses indenad. Fartsynderen har klart tilkendegivet
overfor politiet, at han er skyldig. Nu brokker han over at nummerpladen er
skrevet forkert af - og hvad så.
Min retsbevisthed er ihvertfald ikke krænket pga. en slåfejl, når der i
øvrigt ingen tvivl er om bevisets stilling.

BB

Fra : NoTrabajo

Dato : 15-07-04 14:42

> [...]
> Min retsbevisthed er ihvertfald ikke krænket pga. en slåfejl, når der i
> øvrigt ingen tvivl er om bevisets stilling.

Du har stadig ikke fattet, hvad det var jeg kommenterede. Men det er da godt, at
du har selverkendelse nok til at kande dig for "Bims".
--
NoTrabajo

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-07-04 14:47

"NoTrabajo" skrev 15.07.2004 14:52:

> [...]
> kommer
> med dine uberettede indlæg mod mine skriverier.

At de pågældende personer ikke opnåede lempelse i retten har intet med deres
retssikkerhed at gøre. Bare fordi man har en forsvarer er det jo ikke
sikkert, at man slipper for straf. Nu hvor det er mit indlæg du kommenterer,
så kan jeg da lige bemærke at der ikke foregik nogen justitsmord den dag -
heller ikke på dem, der ikke havde forsvarer.

/kristian

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 18:42

Anders Wegge Jakobsen skrev sålydende:

> [...]
> onklen i retten kunne bevise at han ikke var i nærheden af den
> pågældende strækning på den dato, faldt sagen.

Var han blevet standset? Havde han erkendt?

Jeg synes ikke den sag ligner Boris's sag ret meget .

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-04 21:06

> Var han blevet standset? Havde han erkendt?

Ja til begge.

> Jeg synes ikke den sag ligner Boris's sag ret meget .

Hvilke andre forskelle end karakteren af skrivefejlen fra betjentens
side kan du lige få øje på?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 21:24

Anders Wegge Jakobsen skrev sålydende:

> Hvilke andre forskelle end karakteren af skrivefejlen fra betjentens
> side kan du lige få øje på?

Mht. til datoen kan der gives alibi for personen. I Boris's tilfælde er
det, som anført i et andet indlæg, føreren (som der ikke er tvivl om),
der står til straf, ikke bilen.

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-04 21:46

> Mht. til datoen kan der gives alibi for personen. I Boris's tilfælde er
> det, som anført i et andet indlæg, føreren (som der ikke er tvivl om),
> der står til straf, ikke bilen.

Det var det jo også i min ekskærestes onkels tilfælde.

Som jeg husker forklaringen (det er ved at være 10 år siden), blev
betjenten ført som vidne, og han mente at kunne huske onklen, og var
helt sikker på at bilen blev stoppet den [dato]. Men eftersom onklen
var i Bangkok på den dato betjenten havde skrevet ned, var der ikke så
meget at komme efter.

Så hvis Boris nu kan bevise at det er en anden mands bil der er
noteret som involveret i forseelsen, er forskellen vel rent semantisk?

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 21:56

Anders Wegge Jakobsen skrev sålydende:

> Så hvis Boris nu kan bevise at det er en anden mands bil der er
> noteret som involveret i forseelsen, er forskellen vel rent semantisk?

Boris har bare det lille problem, at han selv var i bilen, er blevet
foreholdt forseelsen og har erkendt den. Hvilket tal, der stod på
nummerpladen, er i den forbindelse ligegyldigt.

Din historie drejer sig om en person, der kan sætte spørgsmålstegn ved
en mere grundlæggende omstændighed, nemlig hvornår det hele fandt sted.

høa

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-07-04 22:31

> Boris har bare det lille problem, at han selv var i bilen, er blevet
> foreholdt forseelsen og har erkendt den. Hvilket tal, der stod på
> nummerpladen, er i den forbindelse ligegyldigt.

Det var, som jeg husker det, det samme forløb i den sag jeg
fortæller.

> Din historie drejer sig om en person, der kan sætte spørgsmålstegn
> ved en mere grundlæggende omstændighed, nemlig hvornår det hele
> fandt sted.

Boris kan vel sætte spørgsmålstegn ved en lige så grundlæggende
omstændighed, nemlig hvorvidt bilen med den noterede nummerplade
overhovedet findes, og dernæst hvor den opholdt sig på det pågældende
tidspunkt.

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 22:45

> [...]

> omstændighed, nemlig hvorvidt bilen med den noterede nummerplade
> overhovedet findes, og dernæst hvor den opholdt sig på det pågældende

Han kan jo forsøge, men dommere er ikke dummere, end at de kan
gennemskue en så banal skrivefejl.

høa

Fra : Bertiil Bims

Dato : 14-07-04 16:51

> Hvis denne kan opklares under restsagen... hvordan er jeg så stillet...?
> Kommer det til at koste ekstra...?

Når du allerede har erkendt forholdet omkring hastigheden overfor en betjent
er det for så vidt fløjtende ligegyldigt for sagen hvilken bil du har ført -
det kommer ikke til at koste mere / mindre.

At det står 4 steder skyldes sikkert at nummeret er indsat i en computer,
som så hælder den information ud i teksten, hvor det skal stå - så 1 gang
fejltastet 4 gange ud.

BB

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 17:15

> Når du allerede har erkendt forholdet omkring hastigheden overfor en
> betjent er det for så vidt fløjtende ligegyldigt for sagen hvilken bil
> du har ført - det kommer ikke til at koste mere / mindre.

Det vil sige at hvis jeg tager det i retten er der ikke rigtigt nogen
chance for at bøden ændre sig...!?

Og hvis jeg tager det i retten ligger de ikke eks. 500 kr til i
brokkerøvs tillæg...?

> At det står 4 steder skyldes sikkert at nummeret er indsat i en
> computer, som så hælder den information ud i teksten, hvor det skal
> stå - så 1 gang fejltastet 4 gange ud.

Okay...!

/bm

Fra : Repzak

Dato : 14-07-04 17:06

> [...]
>
> Hvad gør jeg: Nægter at betale...? (Evt. retsligt efterspil...?)
> Betaler og misterkortet...? (Selvom jeg ikke har været

Hej

Jeg kan ikke se det store problem, du har valgt at køre for stærkt, du
kendte spillets regler inden du startede, så må du vel stå ved hvad du har
gjordt og tage straffen.... og ikke løbe fra dit ansvar...

(det er not på kanten til OT.. men her kommer den alligevel)
Kasper

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 17:11

"Repzak" <repzak@GEDhotmail.com> wrote in

> Hej

Selv hej...!

> Jeg kan ikke se det store problem, du har valgt at køre for stærkt, du
> kendte spillets regler inden du startede, så må du vel stå ved hvad du
> har gjordt og tage straffen....

Det vil jeg selvfølgelig ikke hvis jeg kan slippe...

> og ikke løbe fra dit ansvar...

Læs ovenfor...!

> (det er not på kanten til OT.. men her kommer den alligevel)

Dette indlæg er hvis OT da det overhovedet ikke har noget med Jura at
gøre men hvad du mener man kan tillade sig... og regler kan bøjes...!

/bm

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-07-04 17:36

> [...]
>
> Dette indlæg er hvis OT da det overhovedet ikke har noget med Jura at
> gøre men hvad du mener man kan tillade sig... og regler kan bøjes...!

Det vil være naivt at antage, at du kan slippe for straf baseret på forkert
angivelse af bilens registreringsnummer.
Dog - hvis du nægter at det er dig - så må politiet naturligvis fremkomme
med beviser - fx. billeder eller andet.
Hvis du derimod ikke kan erkende at du kørte for stærkt er det nok en anden
sag.
Så vidt jeg kan google mig frem til er fremgangsmåden at man undlader at
betale, hvorefter sagen automatisk kommer
for retten. Men - af egen erfaring - ved jeg, at man også kan klage til
politimesteren.

/Henning.

Fra : JBH

Dato : 14-07-04 18:17

> [...]
>
> Hvad gør jeg: Nægter at betale...? (Evt. retsligt efterspil...?)
> Betaler og misterkortet...? (Selvom jeg ikke har været

Jeg har læst de andre svar du har fået på dit spm, og jeg FATTER simpelthen
ikke hvordan nogen kan svare at du blot skal betale. Havde det været en
hvilkensomhelst anden form for forbrydelse, ville Politiet da have et stort
problem i bevisførelsen.Der MÅ simpelthen ikke være fejl med "beviserne".
Hvad hvis det havde været hastigheden betjenten havde noteret forkert.? et
forkert ciffer afgør om du mister kørekortet eller ej.

Et svar jeg så i motorcykelnyhedsgruppen engang, fra en som åbenbart havde
prøvet det, var:
Betaler du bøden, erkender du også forseelsen, undlader du, bliver du
indkaldt i retten og den betjent som "fangede" dig vil vidne. Det vil max.
komme til at koste det som bøden oprindelig lød på, dvs. der ryger ikke
ekstra sagsomkostninger på.

Jeg mener helt klart det er et forsøg værd, når betjenten eller bødekontoret
ikke kan finde ud af at skrive det rigtige registreringsnummer.

mvh
JBH

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 18:42

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ikke være fejl med "beviserne". Hvad hvis det havde været hastigheden
> betjenten havde noteret forkert.? et forkert ciffer afgør om du mister

Problemet er netop det at jeg mister kortet godtnok "kun" betinget...!

Men det skilder ved 96 km/t på den strækning hvor jeg kørte og jeg er
målt til 97 km/t derfor er det lidt surt...!

> [...]
> Betaler du bøden, erkender du også forseelsen, undlader du, bliver du
> indkaldt i retten og den betjent som "fangede" dig vil vidne.

Okay... skal man have en advokat eller kan man selv klare det...!?

> Det vil max. komme til at koste det som bøden oprindelig lød på, dvs.
> der ryger ikke ekstra sagsomkostninger på.

Det var nemlig det jeg var bange for...!

> Jeg mener helt klart det er et forsøg værd, når betjenten eller
> bødekontoret ikke kan finde ud af at skrive det rigtige
> registreringsnummer.

Okay... jamen hvis det ikke koster det vilde og jeg muligvis har en
chance vil jeg da prøve det...!

Nogle der kender svaret på det om man må være sin egen advokat..?

/bm

Fra : Ralph

Dato : 14-07-04 21:20

> Men det skilder ved 96 km/t på den strækning hvor jeg kørte og jeg er
> målt til 97 km/t derfor er det lidt surt...!

Ikke forstået, såvidt jeg ved, så skal man op til ny prøve hvis man
overskrider med 70% (40% hvis man kører med trailer). OG politiet trækker
altid 3 km/t fra for at imødegå fejlmålinger, så dine 96 km/t kan jeg ikke
få til at passe med nogen normale fartgrænser.

Det giver dig ikke noget svar, men oplys os venligst hvad fartgrænsen var,
hvor stærkt du kørte og om det var med trailer eller ej, måske det hele vil
vise sig at være en storm i et glas vand.

--
venligst
Ralph

Fra : Reino Andersen

Dato : 14-07-04 22:41

Ralph skrev:

> Ikke forstået, såvidt jeg ved, så skal man op til ny prøve hvis man
> overskrider med 70% (40% hvis man kører med trailer).

Grænsen er på 60% - altså har hastighedsgrænsen det pågældende sted været 60
km/t.

> OG politiet trækker altid 3 km/t fra for at imødegå fejlmålinger,
> så dine 96 km/t kan jeg ikke få til at passe med nogen normale
> fartgrænser.

Politiet trækker ikke altid 3 km/t fra - det kommer an på målemetode.

--
Reino

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 15-07-04 16:42

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in

> Grænsen er på 60% - altså har hastighedsgrænsen det pågældende sted
> været 60 km/t.

Nemlig ja...!

> Politiet trækker ikke altid 3 km/t fra - det kommer an på målemetode.

Ved laser trækker de 3 % (Ikke km men %) fra...! Og jeg er målt til 101
km/t på en 60 km/t strækning unden for byzonen...!

/bm

Fra : Klaus

Dato : 15-07-04 16:45

"Boris Mathiasen" <badbutcherboy_NOWAY_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:Xns9527B40AE67DEGSMUnlockDK@62.243.74.162...
> [...]
101
> km/t på en 60 km/t strækning unden for byzonen...!

Er det ikke 3 kmt ved hastigheder under 100 kmt og 3 % derover?
Klaus

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 17:40

Alle disse beregninger er sådan set sagen uvedkommende - fradraget er
allerede lavet, når bødeforlæget udskrives.Står der 97 på dette er der
sandsynligvis rent faktisk kørt omkring 100.

BB

Fra : Henning Sørensen

Dato : 15-07-04 18:06

> [...]
> allerede lavet, når bødeforlæget udskrives.Står der 97 på dette er der
> sandsynligvis rent faktisk kørt omkring 100.

Sludder..!
Ved en måling på 100 km/t og en instrumentnøjagtighed på 3% er der helt
sikkert kørt mellem 97 og 106 km/t.
(dog var der vist et tilfælde med en der blev målt adskillige hundrede km/t
for nylig..?)

/Henning.

Fra : Bertiil Bims

Dato : 15-07-04 19:06

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert kørt mellem 97 og 106 km/t.
> (dog var der vist et tilfælde med en der blev målt adskillige hundrede

Sludder - hvis radaren siger 100 siger bødeforlæget 97. Muligvis har du
reelt kørt endnu hurtigere men det er jo egentlig ikke vedkommende. Du
straffes ud fra de 97.

BB

Fra : Repzak

Dato : 16-07-04 12:27

> Sludder - hvis radaren siger 100 siger bødeforlæget 97. Muligvis har du
> reelt kørt endnu hurtigere men det er jo egentlig ikke vedkommende. Du
> straffes ud fra de 97.

Hey

Hvilken hastighed han har kørt er der vel ingen der ved.... men jeg tror
klart at politiets radar er mere nøjagtig en det inbyggede speedometer.. i
gammel dage var der vel op til 10% unøjagtighed derpå, men det er jo nok
glevet bedre... man kan jo bare regne lidt på hvad dækkens størelse har at
sige, og bilen måler det jo ud fra omdrejninger...

Kasper

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 16-07-04 15:58

> Hvilken hastighed han har kørt er der vel ingen der ved.... men jeg
> tror klart at politiets radar er mere nøjagtig en det inbyggede
> speedometer..

Ja, det skal den nok være...

> i gammel dage var der vel op til 10% unøjagtighed derpå,
> men det er jo nok glevet bedre...

Korrekt....!

Ja og det kan du eks. her: http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

> og bilen måler det jo ud fra
> omdrejninger...

Ja, omdrejninger på hjulene...!

/bm

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 18:49

JBH skrev sålydende:

> [...]
> ikke være fejl med "beviserne". Hvad hvis det havde været hastigheden
> betjenten havde noteret forkert.? et forkert ciffer afgør om du

Den opfattelse af beviser har du vist hentet fra amerikanske
kriminalfilm. I Danmark har vi fri bevisbedømmelse. Det rykker ikke
afgørende ved et bevis, at det er behæftet med en banal skrivefejl
vedrørende en irrelevant omstændighed. Det er jo ikke bilens
registreringsnummer, der er sagens genstand.

høa

Fra : JBH

Dato : 14-07-04 23:07

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vedrørende en irrelevant omstændighed. Det er jo ikke bilens
> registreringsnummer, der er sagens genstand.

Korrekt, (men bilen indgår da som en væsentligt genstand til at begå
forbrydelsen) det var nu slet ikke det jeg ville frem til....

Det jeg ville frem til, var at hvis der kan ske fejl under notering af
registreringsnummeret, kan der vel også ske fejl under registrering af
hastigheden, hvilken er afgørende for straf udmålingen....Så er skrivefejlen
som du kalder den lige pludselig ikke banal.

Det har intet med amerikanske kriminalfilm at gøre, men netop dansk
retsopfattelse som skal sikre at ikke uskyldige dømmes og at skyldige
idømmes den korrekte straf

mvh
JBH

Fra : J R

Dato : 14-07-04 20:04

Tough luck... så kan man lære det!!!!..... jeg har en god ven som mistede
sin kone grundet et fjols som køret alt for stærkt!!!... så håber at der går
lang tid før du får chancen for at køre igen!....

---

Fra : Boris Mathiasen

Dato : 14-07-04 20:07

"J R" <JR-camp@spamspamspam.organic.co.usucksomuch> wrote in

> Tough luck... så kan man lære det!!!!..... jeg har en god ven som
> mistede sin kone grundet et fjols som køret alt for stærkt!!!... så
> håber at der går lang tid før du får chancen for at køre igen!....

Dine personlige erfaringer med fart har ikke meget at sige i denne gruppe
og du er derfor OT...

*plonk*

/bm

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 14-07-04 21:58

Boris Mathiasen wrote:
> "J R" <JR-camp@spamspamspam.organic.co.usucksomuch> wrote in

> Dine personlige erfaringer med fart har ikke meget at sige i denne gruppe
> og du er derfor OT...

Uden at gå mere OT - så burde du måske alligevel tænke dig om inden du
gjorde det næste gang...

FUT: dk.politik

mvh
Johan

Fra : Kim Petersen

Dato : 15-07-04 07:37

> Dine personlige erfaringer med fart har ikke meget at sige i denne gruppe
> og du er derfor OT...
>
> *plonk*
>
> /bm

Det var dog en noget kold kommentar. Og ja, jeg er OT, undskyld...

Min kommentar: Du har gjort dig skyldig, nu må du bøde, det er hvad loven
går ud på. Men du kan vel altid stille spørgsmål ved om det at du
overskrider grænsen med 1 kmt skal medføre den skærpede straf når
målemetoden kan være en smule upræcis, og det kræver vel rettens vej.