Advokathjælp i DK
Fra : Bo Ramsing

Dato : 14-07-04 08:05

Goddag,
jeg har fået et problem med et firma. Jeg er bosiddende i Tyskland og
har købt sommerhus i DK. Sidste år bestillte jeg en trappe til dette
sommerhus, hos et dansk firma.

Det var naturligvis firmaet der var ude og måle op til den. Trappen
skulle være gået på lager indtil vi var klar til at sætte den op.
Desværre blev den leveret ugen efter og gik derfor "på lager" hos mig.

Til jul blev den sat op - og se der: Den er 8 cm for kort. I foråret
snakkede jeg så med firmaet der lovede bedring. Jeg har efter mødet
med dem skrevet flere breve og har, per efterkrav, sat en frist til i
dag hvorefter jeg har gjort klart at jeg vil gøre mine krav gældende
via advokat eller Byggeriets Ankenævn.

Efter at have checket hos sidstnævnte, ser det ud til at firmaet ikke
er medlem af Dansk Byggeri. Dermed bortfalder denne mulighed og jeg
regner med at det kun kan løbe over en advokat fra nu af.

Og derfor mit spørgsmål:
Er det sådan, at "sagsøgte" kommer til at betale mine omkostninger til
advokat, hvis jeg får ret - evt. uden retsag. Sådan kender jeg det fra
Tyskland. Det er jo væsentligt hvis det trækker ud og salæret vokser.
Sagen her drejer sig om 14.000 - 15.000 kr. så det er vel begrænset
hvor længe det må trække ud hvis jeg selv kommer til at betale - også
selvom jeg skulle få ret.

Mvh
Bo

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 08:56

Bo Ramsing skrev sålydende:

> Og derfor mit spørgsmål:
> Er det sådan, at "sagsøgte" kommer til at betale mine omkostninger til
> advokat, hvis jeg får ret - evt. uden retsag.

Se dette link: http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=229

Hvis det ikke kommer til retssag, men fx forlig er det et
aftale-/forligsspørgsmål, hvordan omkostningerne fordeles.

I almindelighed må man regne med, at det ikke er omkostningsfrit at føre
retssag, heller ikke hvis den vindes.

høa

Fra : Peter G C

Dato : 14-07-04 09:19

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> I almindelighed må man regne med, at det ikke er omkostningsfrit at føre
> retssag, heller ikke hvis den vindes.

Enig. Måske spørgeren har en retshjælpsforsikring, der dækker sagen.

Hvis der er tegnet en forsikring på sommerhuset i dk er der formentlig en
retshjælpsforsikring, som kan dækkes sagens omkostninger - eller 90 pct
heraf.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 14-07-04 09:23

Peter G C skrev sålydende:

> Enig. Måske spørgeren har en retshjælpsforsikring, der dækker sagen.

God pointe. Se fx her: http://www.familieadvokaten.dk/Emner/165.html

høa