feriepenge
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 13-07-04 18:50

Hejsa,

Jeg er blevet lidt nysgerrig pga. en snak i forbruger.offentlig-service. Her
fik jeg afvide, at det måske er strafbart at få sine feriepenge udbetalt
uden man holder ferie. Fx.få dem udbetalt 1 maj og først holde sin ferie
senere.

Er der nogen her, som kan fortælle mig det strafbare i det? Jeg har lidt
svært ved at se det selv. Hvorfor skal feriekonto el.lign tjene penge på
mine rente, når jeg ikke får dem selv ?

På forhånd tak
Tine

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-07-04 20:28

"Tine Kristiansen" wrote

> [...]
udbetalt
> uden man holder ferie. Fx.få dem udbetalt 1 maj og først holde sin

Jeg mener at der er en grænse for hvor tidligt man kan få udbetalt
feriepenge i forhold til hvornår man holder ferie

Dette kan fx omgås ved at sætte fiktive datoer på feriekortet
Som sagt kan det give problemer

<citat>
§ 37. Hvis en lønmodtager arbejder mod vederlag under ferien, kan
direktøren for Arbejdsdirektoratet kræve, at den dertil svarende
feriegodtgørelse, løn under ferie eller ferietillæg indbetales til
Arbejdsmarkedets Feriefond.

§ 47.
Stk. 3. Der kan fastsættes bødestraf for overtrædelse af forskrifter
udstedt i henhold til denne lov.
</citat>

Fra bekendtgørelsen
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0040729.htm

- Peter

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 13-07-04 20:45

Men jeg arbejder jo ikke under min ferie. Jeg får blot pengene udbetalt og
har dem stående på min egen konto. Jeg har jo mulighed for at få dem
udbetalt efter ferieåret er slut - har jeg ikke?? Uden at holde ferie
altså.....

Jeg kan altså ikke helt forstå, at det skal være strafbart at få mine
feriepenge, som jeg har arbejdet for og selv tjene renter af dem ;0)

Fra : Snurrberget

Dato : 13-07-04 22:41

> Jeg kan altså ikke helt forstå, at det skal være strafbart at få mine
> feriepenge, som jeg har arbejdet for og selv tjene renter af dem ;0)

Jeg har hørt at det hænger således sammen:

Der var et politisk ønske om at sikre at lønmodtagere kunne holde x dage
fri om året uden at arbejdsgiveren kunne presse den enkelte til at afstå
fridagene til fordel for arbejdsgiveren.
Derfor vedtog man at en del af lønnen skulle indbetales på en særlig
feriekonto, og at det indbetalte beløb skulle gå til netop at
understøtte lønmodtageren i dennes fridage (ferie) hvor arbejdsgiveren
jo netop ikke udbetalte løn og hvorfor den enkelte derfor kunne være i
en situation hvor ubetalt ferie simpelthen ikke var en mulighed.

- cep

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 13-07-04 20:56

Tine Kristiansen skrev sålydende:
> [...]
> lidt svært ved at se det selv. Hvorfor skal feriekonto el.lign tjene
> penge på mine rente, når jeg ikke får dem selv ?

Feriepenge kan tidligst udbetales en måned før første feriedag. Første
feriedag kan tidligst være den 1. maj i året efter, at feriepengene er
optjent.

For at få feriepenge udbetalt skal udfyldes et fereiekontobevis, der
underskrives af arbejdstager og arbejdsgiver. Afgivelse af urigtige
oplysninger heri er strafbar, fx efter straffelovens § 163.

("§ 163. Den, som i øvrigt til brug i retsforhold, der vedkommer det
offentlige, skriftligt eller ved andet læsbart medie afgiver urigtig
erklæring eller bevidner noget, som den pågældende ikke har viden om,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder. ")

Hvorfor man har feriekontoordningen er et spørgsmål, som er politisk,
ikke juridisk.

høa