DK skattepligt hvis den ene part arbejder ~
Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-07-04 14:17

Lidt i forlængelse af mit fremlejespm. fra i går:

En anden mulighed ville være at min kone, der er fra et andet EU-land,
alene rejste til udlandet for at arbejde der i en periode. Hvad skal der
til for at slippe for skattepligt her?

Jeg har ledt lidt på toldskat.dk, det mest interessante jeg kan finde er
at man ikke skal have adgang til bolig her i landet. Vil hun have det hvis
(andels)lejligheden er min? Kan jeg regne med besøg af dyneløftere? Vi har
en søn, vil det gøre sage anderledes?

Jeg mener at have set, at hvis man ellers holder sig væk tilpas meget af
året ophæves skattepligten, jeg kan desværre ikke huske hvor.

Så vidt jeg husker vil hun miste sin permanente opholdtilladelse hvis hun
flytter herfra mere end 3 mdr. Det burde ikke være et problem at få
opholdstilladelse igen hvis vi ellers kan forsørge hende, eller? (hun er
hverken straffet eller forgældet)

mvh

Martin Sørensen

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 11-07-04 15:15

Martin Sorensen skrev sålydende:
> [...]
> få opholdstilladelse igen hvis vi ellers kan forsørge hende, eller?
> (hun er hverken straffet eller forgældet)

Der er for mange ukendte størrelser i den ligning, men du kan få et
indtryk af reglerne her:

http://www.skatteinform.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=79

høa

Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-07-04 19:06

> Der er for mange ukendte størrelser i den ligning, men du kan få et
> indtryk af reglerne her:
>
> http://www.skatteinform.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=79

Det hjælper ikke så meget.

Det er jo bl.a. bopæl spm går på; hvad skal der til før man har bopæl i DK?

Jeg kan prøve at udtrykke det mere generelt:

A og B er gift og har et fælles barn C; A og B er begge skattepligtige i
DK. A flytter til udlandet for at arbejde i en periode (1-2 år). Boligen
tilhører B, og B og C bliver boende i perioden.

Forbliver B skattepligtig til DK?

Hvis nej, hvor meget må B opholde sig i DK?

mvh

Martin

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 11-07-04 19:58

> [...]
> skattepligtige i DK. A flytter til udlandet for at arbejde i en
> periode (1-2 år). Boligen tilhører B, og B og C bliver boende i

B bor i Danmark. B er skattepligtig i Danmark.

høa

Fra : Martin Sorensen

Dato : 11-07-04 22:14

In article <40f18da2$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
=?iso-8859-1?Q?Hugo_=D8stergaard-Andersen?= <huosan@post8.tele.dk> wrote:

> B bor i Danmark. B er skattepligtig i Danmark.

Ja selvfølgelig Jeg skulle have skrevet A, som du også svarede på. Det
er bare det tilfælde jeg har hørt flere versioner af. Har du referencer?

Mvh

Martin

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 11-07-04 22:28

Martin Sorensen skrev sålydende:

> Ja selvfølgelig Jeg skulle have skrevet A, som du også svarede
> på. Det er bare det tilfælde jeg har hørt flere versioner af. Har du
> referencer?

http://tinyurl.com/32q8o

indeholder en masse oplysninger, men det allerbedste er nok, at du går
til din lokale skatteforvaltning og lægger alle kort på bordet.

høa

Fra : Martin Sorensen

Dato : 12-07-04 21:33

In article <40f1b0ff$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> indeholder en masse oplysninger, men det allerbedste er nok, at du går
> til din lokale skatteforvaltning og lægger alle kort på bordet.

Tak, det var nyttig læsning. Jeg var ikke opmærksom på at man kunne være
skattepligtig uden at betale skat af den udenlandske indkomst ( 33A).

Vi havde også tænkt os at gå til skatteforvaltningen for at få deres ord
for at vi havde forstået det rigtigt; for tiden prøver vi at sætte os ind
i reglerne for at se hvilke muligheder der er.

mvh

Martin