Skilsmisse og børn ?
Fra : kim

Dato : 10-07-04 19:38

Min kone og jeg skal skilles og vi har en
datter på 7 år ( fælles Forældremyndighed )

Må vores datter selv bestemme hvor hun vil bo ?

Hun vil bo hos mig.

Mvh Kim

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 10-07-04 20:08

kim skrev sålydende:
> Min kone og jeg skal skilles og vi har en
> datter på 7 år ( fælles Forældremyndighed )
>
> Må vores datter selv bestemme hvor hun vil bo ?
>
> Hun vil bo hos mig.
>
> Mvh Kim

I dag måske, i morgen vil hun måske bos hos moderen.

Nej, det er ikke barnet, der bestemmer. Det er forældremyndighedens
indehavere, ligesom de bestemmer, hvilken skole barnet skal gå i, hvem
hun må lege med, og hvordan hun skal gå klædt.

høa

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 10-07-04 20:29

Hugo Østergaard-Andersen wrote:
> Nej, det er ikke barnet, der bestemmer. Det er forældremyndighedens
> indehavere, ligesom de bestemmer, hvilken skole barnet skal gå i, hvem
> hun må lege med, og hvordan hun skal gå klædt.

Men er der ikke noget med, at børn omkring 7-8 års alderen skal høres i
sådanne sager ?

Henriette Døssing

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 10-07-04 21:40

Fischer & Døssing skrev sålydende:

> Men er der ikke noget med, at børn omkring 7-8 års alderen skal høres
> i sådanne sager ?

Udgangspunktet for spørgsmålet er, at forældrene har fælles
forældremyndighed. Det indebærer, at de skal finde ud af at blive enige
om alle væsentlige beslutninger, herunder først og fremmest om, hvor
barnet skal bo.

Høring af barnet kan blive aktuelt, hvis forældrene ikke kan blive enige
om, hvordan den fælles forældremyndighed skal udøves. Det kan i så fald
blive nødvendigt at lade forældremyndighedsspørgsmålet afgøre ved
retten.

Er barnet fyldt 12 år, skal der, forinden afgørelsen træffes, finde en
samtale sted med barnet (foretages normalt af dommeren), således at
barnet får mulighed for selv at tilkendegive sine ønsker, hvis barnet
selv ønsker det. Det samme gælder børn under 12 år, hvis barnets
modenhed og sagens omstændigheder tilsiger det.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/561.html

høa

Fra : kim

Dato : 11-07-04 13:34

"Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i
> I dag måske, i morgen vil hun måske bos hos moderen.

Jo, især hvis man har et forstøret barn...
Et forstøret barn = forstørede forældre...

Vores barn er ikke forstøret...

Hvad med siden : http://www.statsamt.dk/

Jeg kan ikke komme ind på siden:" I skal skilles/separeres "

Kan I andre det ?

Mvh Kim

Fra : Klaus

Dato : 11-07-04 13:48

> Hvad med siden : http://www.statsamt.dk/
>
> Jeg kan ikke komme ind på siden:" I skal skilles/separeres "
>
> Kan I andre det ?
Nej.
Klaus

Fra : kim

Dato : 11-07-04 14:00

"Klaus" <hebs@fjerndette.esenet.dk> skrev
> Nej.
> Klaus

Skod...

Mvh Kim

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-07-04 14:19

"kim" <No@Way.dk> skrev i en meddelelse
> "Hugo Østergaard-Andersen" <huosan@post8.tele.dk> skrev i
>
> Jo, især hvis man har et forstøret barn...
> Et forstøret barn = forstørede forældre...
>
> Vores barn er ikke forstøret...

Har du målt efter for nylig ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 11-07-04 15:17

kim skrev sålydende:

> Jeg kan ikke komme ind på siden:" I skal skilles/separeres "
>
> Kan I andre det ?

Ingen problemer hos mig.

høa

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-04 15:24

kim skrev:

>Jo, især hvis man har et forstøret barn...

Nej, det har ikke spor med forstyrret at gøre. Børns præferencer
kan skifte med tiden. Det er ganske normalt at den man ikke bor
hos, kommer til at stå i et rosenrødt skær fordi de fleste
slagsmål tages med den man bor hos.

Der er også den mulighed som I skal overveje, at hun kan bo hos
én af jer nu i en periode og så hos den anden senere hen. Der er
også nogle der lader børnene bo begge steder på skift, f.eks.
hver uge, men det kræver jo at forældrene bor i samme by og ikke
for langt fra hinanden.

--
Bertel

Fra : Nicolai

Dato : 11-07-04 14:42

"kim" <No@Way.dk> wrote in message news:_saIc.86$rp5.20@news.get2net.dk...

> Jo, især hvis man har et forstøret barn...
> Et forstøret barn = forstørede forældre...
>
> Vores barn er ikke forstøret...

Jeg går udfra at du mener forstyrret?

Det er alle børn faktisk, på en måde. Et barn i den alder, forstår ikke hvad
alt dette i virkeligheden vil betyde for hende, hverken nu eller på længere
sigt. Så derfor er det ikke rimeligt, at hun bliver stillet det valg. Som en
anden skriver, så viser det sig tit med børn, at de siger en ting til faren,
en anden ting til moren og en tredie ting til 3. part. Børn er
behage-mennesker, de siger og gør de ting, som de ved forældrene vil
høre/se. Og der er børn altså rimelig ens inden for nogle grænser.

> Mvh Kim

Nicolai

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-04 21:01

kim skrev:

>Min kone og jeg skal skilles og vi har en
>datter på 7 år ( fælles Forældremyndighed )

>Må vores datter selv bestemme hvor hun vil bo ?

Husk på at hvis datteren selv vælger, får hun dårlig samvittighed
over for den hun har valgt fra fordi det er hendes egen skyld.

Hvis I vælger, bliver hun sur på jer.

Det er bedre at hun bliver sur på jer end at hun får det dårligt
med sig selv.

Det er derfor forældre er opfundet.

--
Bertel

Fra : Peter Thomsen

Dato : 11-07-04 04:28

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er derfor forældre er opfundet.

Aha... havde jeg ellers tænkt over i mange år

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "REMOVE" if you want to mail me.

Fra : Peter G C

Dato : 11-07-04 08:39

> Min kone og jeg skal skilles og vi har en
> datter på 7 år ( fælles Forældremyndighed )
>
> Må vores datter selv bestemme hvor hun vil bo ?

Forældrene - eller rettere forældremyndighedsindehaveren eller- indehaverne
bestemmer.

> Hun vil bo hos mig.

Det kan og skal hun ikke bestemme - det gør forældrene.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : René E.

Dato : 11-07-04 13:13

kim wrote:
> Min kone og jeg skal skilles og vi har en
> datter på 7 år ( fælles Forældremyndighed )

Nu skriver du at i skal skilles, jeg gætter på at i skal separeres. Altså
sådan at i er gift og skal flytte fra hinanden. Det er ikke sådan at i har
været separeret i ½ år og nu vil skilles ?

Det er ikke så vigtigt, med hensyn til datteren, men det er for lige at
være sikker på at der ikke er en misforståelse om forældremyndighed
efter separation til skilsmisse. En aftale som er lavet før/under
separationen, om forældremyndighed, gælder fortsat efter skilsmisse.

> Må vores datter selv bestemme hvor hun vil bo ?

Om hun _må_ bestemme er jo op til forældrene

Jeg gætter på at du mener om hun selv må bestemme ved Domstolen
eller Statsamtet ?

Lidt groft og firkantet sagt. Nej hun kan ikke selv bestemme.

Hun kan evt. høres i forbindelse med en forældremyndighedssag (ved
"ophævelse") af fællesforældremyndighed. Og en domstol og/eller en
psykolog vil sikkert nok ikke gå imod et barns vedholdende og eget
ønske. (Men det sker så ingen regel uden undtagelse)

Hvis i planlægger at fortsætte fællesforældremyndighed efter
separationen så er der ingen myndighed der kan træffe afgørelse om
hvor hun skal bo. Der "kræves" eller forventes at forældrene, ved
fællesforældremyndighed, selv kan blive enige om alle forhold. Også
bopæl.

(Dog med undtagelse af samvær, hvor statsamtet kan fastsætte
samvær ved FFM selv om der ikke er enighed)

Hvis i ikke kan blive enige om f.eks. bopæl så er der ikke andre
"muligheder" end enten at bøje sig eller kræve at den
fællesforældremyndighed ophøre.

Ved en forældremyndighedssag _skal_ der være en samtale hvis
barnet er over 12 år og der _kan_ laves en samtale med barnet hvis
barnet er under 12 år og barnet skønnes at være modent nok til en
samtale.

Der er den samme regel ved fastsættelse af samvær i statsamtet.

Men det er _ikke_ ensbetydende med at barnet selv kan bestemme.
Barnet skal "kun" høres. Dommeren eller den Fuldmægtige i
Statsamtet er ikke forpligtet til at følge barnets ønsker. Det skal
tillægges vægt ved en afgørelse men ikke ubetinget følges.

> Hun vil bo hos mig.

Om det er "brugbart" ved en forældremyndighedssag er det bedst at
få en advokat til at vurderer. Det kan være at hun siger at hun gerne
vil bo hos dig, til dig, og det modsatte til moderen. Og det kan også
være at hun mener at hun vil være sammen med dig (samvær).

Jeg vil tro at det er tvivlsomt om det er brugbart ved en
forældremyndighedssag. Det er selvfølgelig kun et gæt men hvis
hendes ønske om bopæl ikke står tydeligt frem over for andre end
dig. F.eks. ved samtale i Statsamtet så vil jeg tvivle på at det kan
overbevise en dommer og psykolog i en forældremyndighedssag.

Grunden til min pessimisme er at det er sjældent at fædre får
forældremyndigheden over piger især under 12 år Det sker
selvfølgelig men der skal ofte "meget" til.

Hvis du ikke er ret sikker på at få medhold i en
forældremyndighedssag så er det nok farligt at starte en
forældremyndighedssag, (men få en snak med en advokat om din sag)
hvis der er enighed om fællesforældremyndighed.

I den situation så har du meget at tabe. Fordi der ikke kan dømmes
fællesforældremyndighed det skal aftales frivilligt. Så hvis du taber en
retssag så vil moderen få forældremyndigheden alene og du mister den
½ forældremyndighed. (det kan man så elske eller hade men det er
vist en politisk diskussion)

/René

--

Støt gratis rådgivning af over 3000 forældre hvert år.
Bliv medlem af www.foreningenfar.dk

Fra : kim

Dato : 11-07-04 13:58

"René E." <news2004v2@eigaard.dk> skrev
> [...]
> sådan at i er gift og skal flytte fra hinanden. Det er ikke sådan at i har
> været separeret i ½ år og nu vil skilles ?

Nu kender jeg ikke reglerne og skal ringe og bestille
tid i morgen hos en skilsmisseadvokat som forhåbentlig
råder og vejleder mig.

Vi var inde hos den Sociale Døgnvagt igår som også
sagde at jeg ville få forældremyndighed, og den går
jeg selvfølgelig efter.

Hvorfor kræver en dybere forklaring, som jeg ikke
har lyst til at komme ind på her....men...

Vi har været gift i ca 8 år og fik vores datter efter vi
blev gift. Og hvis det kan lade sig gøre vil jeg gøre
alt for at vi kan blive skilt hurtigt. Jeg har læst om
forældrer der har været separeret i op til 1 år og
det har jeg ikke lyst til.

Min kone pakkede en kuffert og flyttede igår.

> [...]
> hvor hun skal bo. Der "kræves" eller forventes at forældrene, ved
> fællesforældremyndighed, selv kan blive enige om alle forhold. Også

Jeg tvivler stærkt på at vi kan blive enige om ret meget
vedrørende vores datter... desværre...

Skal lige sige at min kone lige var landet med flyveren
fra Thailand og kun har været i landet i de ca. 8 år.

> (Dog med undtagelse af samvær, hvor statsamtet kan fastsætte
> samvær ved FFM selv om der ikke er enighed)

FFM ??

> [...]
> barnet er over 12 år og der _kan_ laves en samtale med barnet hvis
> barnet er under 12 år og barnet skønnes at være modent nok til en

Præcist hvad jeg har hørt og både jeg og andre skønner
at vores datter er moden nok til dette...
En " Børnesagkyndigsundersøgelse " som det så fint hedder,
som skal foretages inden man evt kommer i Byretten,
ifølge http://www.foreningenfar.dk/forum/forum_topics.asp?FID=3

> [...]
> vil bo hos dig, til dig, og det modsatte til moderen. Og det kan også
> være at hun mener at hun vil være sammen med dig (samvær).

Enig...

> [...]
> dig. F.eks. ved samtale i Statsamtet så vil jeg tvivle på at det kan
> overbevise en dommer og psykolog i en forældremyndighedssag.

Ok..

> Grunden til min pessimisme er at det er sjældent at fædre får
> forældremyndigheden over piger især under 12 år Det sker
> selvfølgelig men der skal ofte "meget" til.

Der er der også i dette tilfælde...

> Hvis du ikke er ret sikker på at få medhold i en
> forældremyndighedssag så er det nok farligt at starte en
> forældremyndighedssag, (men få en snak med en advokat om din sag)
> hvis der er enighed om fællesforældremyndighed.

Jeg er nu 99,9999% sikker på at få medhold...

> [...]
> retssag så vil moderen få forældremyndigheden alene og du mister den
> ½ forældremyndighed. (det kan man så elske eller hade men det er

Man skal aldrig sige aldrig... men jeg er nu rimlig sikker.
Også fordi jeg kan dokumentere at det er mig der har
ordnet det hele med vores datter, og samtidig rendt med
min kone og hjulpet hende extremt meget med hendes
arbejde, fagforening, A-kassen, skattekontor, AF m.m..

Mvh Kim

Fra : Hugo Østergaard-Ande~

Dato : 11-07-04 15:18

kim skrev sålydende:

> Vi var inde hos den Sociale Døgnvagt igår som også
> sagde at jeg ville få forældremyndighed, og den går
> jeg selvfølgelig efter.

Det har døgnvagten ikke nogen som helst adkomst til at udtale sig om.

høa

Fra : René E.

Dato : 11-07-04 18:06

kim wrote:
> [...]
>
> Nej.
> Nu kender jeg ikke reglerne og skal ringe og bestille
> tid i morgen hos en skilsmisseadvokat som forhåbentlig

En god ide.

Der er et par brochurer på www.retograad.dk om skilsmisse/separation og
forældremyndighed. Som fortæller lidt om hvad der er af regler osv.

-klip

>Min kone pakkede en kuffert og flyttede igår.

Hvis hun også har taget datteren med vil jeg foreslå dig at sende en
ansøgning om fastsættelse af samvær til Statsamtet. (hvis i ikke er enige om
samvær)

Der kan godt være lidt lang behandlingstid især pga. sommerferien.

Du er ikke tvunget til at afgive forældremyndighed ved fastsættelse af
samvær og det vil ikke påvirke en evt. forældremyndighedssag at du "kun" har
samvær indtil der er en dom fra retten.

Det er lidt anderledes hvis der har været samvær og især accept af at barnet
bor hos den anden forældre.

-klip

> FFM ??

FFM = FællesForældreMyndighed

-Klip

> En " Børnesagkyndigsundersøgelse " som det så fint hedder,
> som skal foretages inden man evt kommer i Byretten,
> ifølge http://www.foreningenfar.dk/forum/forum_topics.asp?FID=3

Nu har jeg godt nok ikke fundet (og læst) indlægget.

Den børnesagkyndigundersøgelse iværksættes (og bestilles) af byretten.
Psykologen er "syn og skønsmand" for retten.

Så den bliver nok først bestilt efter 1. møde i retten.

/René

--

Støt gratis rådgivning til over 3000 forældre hvert år.
Bliv medlem af www.foreningenfar.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-07-04 00:53

On Sun, 11 Jul 2004 14:58:23 +0200, "kim" <No@Way.dk> wrote:

> [...]
>råder og vejleder mig.
>
>Vi var inde hos den Sociale Døgnvagt igår som også
>sagde at jeg ville få forældremyndighed, og den går
Mange rådgivere/advokater/venner har en tilbøjelighed til at "tale
folk efter munden". Lad vær med at tage noget for givet, Det kan være
at dem der skal/kan bestemme i dette tilfælde ser tingene i et helt
andet lys end du gør.

>Hvorfor kræver en dybere forklaring, som jeg ikke
>har lyst til at komme ind på her....men...
Fair nok.

> [...]
>alt for at vi kan blive skilt hurtigt. Jeg har læst om
>forældrer der har været separeret i op til 1 år og
Der er jo regler for hvor lang tid man skal være separeret før man kan
søge om skilsmisse.
--§ 31. En ægtefælle har ret til skilsmisse efter 1 års separation.
--Stk. 2. Ægtefæller har ret til skilsmisse efter 6 måneders
--separation, hvis de er enige om skilsmisse.

Det kan gå lidt hurtiger hvis der er tale om vold eller utroskab.

--------klip------------
>Skal lige sige at min kone lige var landet med flyveren
>fra Thailand og kun har været i landet i de ca. 8 år.
Og barnet er i hendes pas, eller har sit eget pas?

----------klip---------

>Jeg er nu 99,9999% sikker på at få medhold...
Pas på med at være så sikker, for stor selvtillid kan give kraftigt
bagslav.

> [...]
>min kone og hjulpet hende extremt meget med hendes
>arbejde, fagforening, A-kassen, skattekontor, AF m.m..
Du skal over for myndighederne argumenterer for, at du er egnet til at
tage vare på jeres datter. Du skal ikke overbevise myndighederne om
"at din kone ikke er egnet", med mindre at hun er åbenlyst uegnet til
at tage vare på børn.
Jeg gentager lige mig selv "Lad vær med at tage noget for givet, Det
kan være at dem der skal/kan bestemme i dette tilfælde ser tingene i
et helt andet lys end du gør" Og tro mig man kan blive meget
overrasket over hvilket lys myndighererne ser.

/Hans

Fra : SE

Dato : 12-07-04 01:17

> [...]
> et helt andet lys end du gør" Og tro mig man kan blive meget
> overrasket over hvilket lys myndighererne ser.

Oh, ja...... Vi har netop (efter 4 års kamp) fået min bonusdatter ud til os
og bo. Og det var ikke med statsamtets gode vilje (eller nogen anden), men
udelukkende fordi datteren fylte 12 i foråret, og derfor blev hørt - og
kunne tale godt for sig.

Moderen fik barn for tidligt (for hende altså)..... Hun var ikke færdig med
at gå i byen, hvilket resulterede i at datteren stort set altid blev passet
ude (forældrene har aldrig boet sammen). Da der kom en lillebror til, var
datteren på 6 år jo "den perfekte babysitter". Ikke i længere tid ad gangen,
men en times tid var ikke usædvanligt.

Sådan var der så mange ting. Problemet var, at moderen lige bevægede sig på
kanten af omsorgssvigt - men på den "gode" side - så der var ikke noget at
komme efter dér. Vi kunne tydeligt se, hvordan det påvirkede datteren (og
sønnen, men han har en anden far), men selv på trods af udtalelser fra
skole/sfo og sundhedsplejerske, kunne faderen ikke få forældremyndigheden,
da "moderen modsætter sig dette". Ja, selvfølgelig gør hun da det.......

Datteren bor nu hos os, efter eget valg, men moderen har stadig
forældremyndighed (det er ikke på plads endnu, men hun er indtil videre gået
med til FFM).

Nåja, med til kampen om forældremyndigheden hører også, at vi (min mand og
jeg) i lang tid blev erklæret uegnet til at have datteren boende, da vi ikke
havde "pladsmæssige og økonomisk stabile rammer" til det.
Hmmmm....... Vi tjener begge gennemsnitsløn, og bor i en stor lejlighed. Dog
kun en 3-værelses, hvor datteren skal dele værelse med min datter på 11, men
det er vel ikke så usædvanligt i dagens DK....

I samme øjeblik datteren var blevet hørt i sagen - så var pladsen og
økonomien lige pludselig ikke noget problem......

Det var en længere smøre, men håber at det kan belyse, hvorfor man aldrig
kan vide sig sikker på noget. Og slet ikke hvis det "bare" drejer sig om at
den ene part har taget sig mere af barnet end den anden.

/se

Fra : SE

Dato : 12-07-04 01:21

PS: Det skal lige siges, at min mand har haft samvær med datteren i alle 12
år, de seneste 2 år i en 5/9 ordning (5 dage her og 9 dage hos mor), så det
var ikke fordi datteren ikke havde nogen tilknytning til faderen.

/se

Fra : kim

Dato : 12-07-04 06:06

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev
> Og barnet er i hendes pas, eller har sit eget pas?

Mit pas. Hvad skulle det have at sige ?

> [...]
> tage vare på jeres datter. Du skal ikke overbevise myndighederne om
> "at din kone ikke er egnet", med mindre at hun er åbenlyst uegnet til

Okay...

> [...]
> et helt andet lys end du gør" Og tro mig man kan blive meget
> overrasket over hvilket lys myndighererne ser.

ok.

Mvh Kim