Frist for Check-indløsning
Fra : Stina

Dato : 10-07-04 10:44

Hejsa

Jeg er lidt rundt på gulvet, da jeg netop har opdaget, at jeg har glemt at
hæve en check fra det offentlige, fordi jeg havde penge tilgode som blev mig
tilsendt og udskrevet midt i juni måned.

Har hørt noget om 20 dage, men en anden jeg kender siger, at hun har fået
pengene fra check selvom der er gået over de 20 dage.

Er der nogle der ved om man kan hæve checken nu, og hvis ikke, om så retten
til pengene bortfalder, hvis man ikke har fået hævet checken? Jeg var inde i
en sygdomsperiode med feber o.l., og havde ikke tænkt på at hæve den, da jeg
havde det ret skidt.

Nu er det jo ikke en privat person der har udstedt den, men som nævnt det
offentlige fordi det var penge jeg havde ret til, men jeg er lidt nervøs
for, hvis checken nu er for gammel og man siger, at da jeg ikke hævede
checken indenfor gyldighedstiden, at så kan jeg ikke få pengene.

Nogle der kan hjælpe med svar eller erfaring? Undskyld, hvis det er et dumt
spørgsmål.

Med venlig hilsen

Stina

Fra : Didi

Dato : 10-07-04 10:50

"Stina" <liverpool3310@REMOVETHISPLEASEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> checken indenfor gyldighedstiden, at så kan jeg ikke få pengene.
>
> Nogle der kan hjælpe med svar eller erfaring? Undskyld, hvis det er et

Hej

Jeg har en skattecheck liggende, som jeg ikke troede jeg skulle indløse, da
jeg fik opgørelse nr. 2, hvor jeg skulle betale.
Men den check er langt over 20 dage. Jeg har fået at vide, at jeg kan få den
indløst på kommunen.

Så mon ikke du også kan få dine penge ved kommunekassen?

Hilsen Ditte

Fra : ole holte

Dato : 10-07-04 11:37

"Didi" <ditte--@bog.dk> skrev i en meddelelse news:ccoe3t$26i7$1@news.cybercity.dk...

> Hejsa

> mig

I et dødsbo fandt man over 25 stk's gamle flerårige checks fra det offentlige og
OFFENTLIGE CHECKS KAN ALTID HÆVES
af checkmodtager eller den der varetager dødsboet (advokat)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-07-04 17:53

ole holte skrev:

> I et dødsbo fandt man over 25 stk's gamle flerårige checks fra det
> offentlige og OFFENTLIGE  CHECKS  KAN  ALTID  HÆVES
> af checkmodtager eller den der varetager dødsboet (advokat)

Nej, jeg har også været ude for at få afvist en indløst check, pga. den var
mere end 3 uger gammel. Gælden det offentlige havde til mig, var dog ikke
forældet, og jeg fik en ny check ved en kontakt til komunnen.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 10-07-04 11:04

"Stina" skrev 10.07.2004 11:43:

> Har hørt noget om 20 dage, men en anden jeg kender siger, at hun har fået
> pengene fra check selvom der er gået over de 20 dage.

Det er også rigtigt, jf. checklovens § 29 stk. 1. Normalt håndhæves reglen
ikke så strengt, men jf. min bank er det offentlige nogle af de eneste der
altid afviser for gamle checks.

> [...]
> for, hvis checken nu er for gammel og man siger, at da jeg ikke hævede
> checken indenfor gyldighedstiden, at så kan jeg ikke få pengene.

Det er kun checken, der er forældet. Dit krav på pengene består. Checken er
bare et betalingsmiddel. Ring til kommunen, så kan du få en ny check eller
få lavet en kontooverførsel.

/kristian

Fra : Stina

Dato : 10-07-04 11:54

Kære Ditte, Kristian og Ole.

Tusind tak for jeres svar! Nu er jeg helt rolig igen

Jeg er ikke så vant til at modtage checks fra det offentlige, men jeg er
meget glad for jeres svar - I har reddet min weekend, for jeg kunne jo ikke
komme til at ringe ind til kommunen her i weekenden, så endnu engang tusind
tak.

med venlig hilsen

Stina