straffeloven ?
Fra : Jesper Bach

Dato : 09-07-04 15:25

tiltalt for mandrab, straffeloven §237, jf §21

Er det det vi almindelige kalder, mordforsøg ?

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 15:35

Jesper Bach skrev:

>tiltalt for mandrab, straffeloven §237, jf §21
>
>Er det det vi almindelige kalder, mordforsøg ?

Ja, det er to enkle paragraffer:

§ 237.   Den, som dræber en anden, straffes for manddrab med
   fængsel fra 5 år indtil på livstid.

§ 21.   Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke
   udførelsen af en forbrydelse, straffes, når denne ikke
   fuldbyrdes, som forsøg.

--
Bertel

Fra : Jesper Bach

Dato : 09-07-04 15:41

> [...]
>
> § 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke
> udførelsen af en forbrydelse, straffes, når denne ikke

Ok, jeg takker

Jesper

Fra : Rea721

Dato : 09-07-04 21:03

I news:a4bte0p3gatrguifulmshql2t5usd0i6lt@news.stofanet.dk
skrev Bertel Lund Hansen følgende tekst:

> [...]
> § 21. Handlinger, som sigter til at fremme eller bevirke
> udførelsen af en forbrydelse, straffes, når denne ikke

Den forstod jeg godt nok ikke.
Hvis man er sigtet for manddrab er manden vel død, og så er der vel ikke
tale om mordforsøg?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod2[remove]@721.dk
Ikaros starter PPL teori hold tirsdag den 10. august 2004,

Fra : Reino Andersen

Dato : 09-07-04 21:58

Rea721 skrev:

> Den forstod jeg godt nok ikke.
> Hvis man er sigtet for manddrab er manden vel død, og så er der vel
> ikke tale om mordforsøg?

Han er ikke sigtet for manddrab - han er sigtet for forsøg på manddrab, og
personen er altså ikke død. Man bruger § 21, hvis en forbrydelse ikke
fuldbyrdes, og det ikke var pga. gerningsmandens manglende vilje, at
gerningen ikke blev fuldbyrdet.

--
Reino

Fra : Rea721

Dato : 09-07-04 22:40

I news:ZEDHc.1258$Eg7.508@news.get2net.dk
skrev Reino Andersen følgende tekst:

> Han er ikke sigtet for manddrab -

Nej det var også det jeg ikke fattede...altså Bertels svar, når spørgsmålet
var formuleret på den måde.

Den er jeg helt med på.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-04 21:56

"Rea721" <skod2[remove]@721.dk> skrev:

>Hvis man er sigtet for manddrab er manden vel død, og så er der vel ikke
>tale om mordforsøg?

Det er logik. Hvis § 21 er i sving, så er han jo nok kun sigtet
for forsøg.

--
Bertel

Fra : Rea721

Dato : 09-07-04 22:38

I news:th1ue0122oj53bbor4bjsqr8pgfttipac3@news.stofanet.dk
skrev Bertel Lund Hansen følgende tekst:

> Det er logik. Hvis § 21 er i sving, så er han jo nok kun sigtet
> for forsøg.

Kan godt være at du syntes det er logisk, men jeg kunne ikke forstå dit svar
i forhold til spørgsmålet:

"tiltalt for mandrab, straffeloven §237, jf §21"

Man bruger vel vendingen "drabsforsøg" eller "mordforsøg" når det drejer sig
om §21?

Juridisk bruger man vel ikke vendingen "tiltalt for manddrab" hvis ofret
overlever?

(Og det er ikke fordi jeg vil mundhugges eller noget)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-04 04:43

>Kan godt være at du syntes det er logisk

Det fik jeg vendt forkert. Jeg fandt *din* bemærkning logisk, og
så gik jeg over til at forklare hvordan det må skulle opfattes
når en lægmand skriver om manddrab og § 21.

>men jeg kunne ikke forstå dit svar i forhold til spørgsmålet:

Jeg tolkede det bare med det samme som om der havde stået
"drabsforsøg".

>Man bruger vel vendingen "drabsforsøg" eller "mordforsøg" når det drejer sig
>om §21?

Ja, sikkert kun "drabsforsøg" eftersom "mord" slet ikke findes i
straffeloven.

>Juridisk bruger man vel ikke vendingen "tiltalt for manddrab" hvis ofret
>overlever?

Nej.

--
Bertel

Fra : Jesper Bach

Dato : 10-07-04 05:18

> Det fik jeg vendt forkert. Jeg fandt *din* bemærkning logisk, og
> så gik jeg over til at forklare hvordan det må skulle opfattes
> når en lægmand skriver om manddrab og § 21.

Specialt når denne lægmand fejlcitere domsafsigelsen
Citat:"I anklagepunktet forsøg på manddrab efter straffelovens §237, jf §21"

> Jeg tolkede det bare med det samme som om der havde stået
> "drabsforsøg".

vel også lidt ud fra spørgsmålet: "Er det det vi almindelige kalder,
mordforsøg ?"
Synes ret tydeligt her jeg gør opmærksom på jeg ike er expert i jura, og at
vi taler om noget der ikke blev gennemført

Øhhh, det gjorde jeg så også ????

> Ja, sikkert kun "drabsforsøg" eftersom "mord" slet ikke findes i
> straffeloven.

> Nej.

Hilsen Jesper
Der lige ville rede Bertel, inden han bliver lynchet for at hjælpe andre
(der ikke læser spørgsmålet, men kun oplæg til spørgsmål)

Fra : Rea721

Dato : 10-07-04 13:35

I news:m8pue0pbl8b67lbjfmu6gvc1kv6bi44p82@news.stofanet.dk
skrev Bertel Lund Hansen følgende tekst:

> Det fik jeg vendt forkert. Jeg fandt *din* bemærkning logisk, og
> så gik jeg over til at forklare hvordan det må skulle opfattes
> når en lægmand skriver om manddrab og § 21.

Ok, så er jeg også med.